Před 112 lety byla založena automobilka Alfa Romeo. Její motory byly i ve vojenských letadlech
Nebude náhodou, že italská automobilka Alfa Romeo vznikla v Miláně, hlavním městě designu. Není divu, že mnohokrát spolupracovala s prestižními studii jako Pininfarina či Bertone. To ovšem není všechno, Alfa Romeo se taktéž prosadila v závodním odvětví, a to dříve než třeba legendární Ferrari.
Neaerodynamické Alfy
Automobilka vznikla z italské divize francouzské automobilky Darracq. Zpočátku se její vozy prodávaly pomalu, proto se italští investoři rozhodli vytvořit vůz vhodnější pro italský trh. V roce 1910 byl vyvinut první vůz s názvem 24 HP a automobilka se přejmenovala na A.L.F.A. Design první Alfy měl na svědomí Giussepe Merosi.
Aerodynamika u tehdejších aut prakticky neexistovala. Milánský hrabě Marco Ricotti to zřejmě chtěl změnit. Pověřil tedy milánského výrobce autobusů Carrozzeria Castagna výrobou aerodynamicky laděného vozu 40–60 HP a díky tomu vzniklo jedno z nejbizarněji vypadajících aut své doby. Auto rozhodně nezapře, že se výrobci inspirovali tvarem vzducholodě. Každopádně se vůz neuchytil a je škoda, že se žádný exemplář tohoto konceptu nedochoval, takže musí být v muzeu Alfa Romeo poblíž Milána vystavena pouhá replika.
AR 40_60HP Aerodynamica Zdroj: Vít Kosina
Rychlý vzestup automobilky na nějakou dobu zarazila první světová válka, kdy musel tehdejší manažer automobilky Nicola Romeo zastavit vývoj automobilů a nechat už vyrobené motory předělat na využití do vojenských letadel. Zároveň nechal k názvu přidat své příjmení a díky tomu vznikl v roce 1920 nám dnes známý název Alfa Romeo.
Enzo Ferrari
Enzo Ferrari tíhnul k automobilům a odjakživa toužil stát se automobilovým závodníkem. To se mu poprvé povedlo v 21 letech s vozem Alfa Romeo. Sluší se předeslat, že se předtím neúspěšně ucházel o místo u Fiatu. O rok později dojel druhý v legendárním italském silničním závodě Targa Florio. Jeho největší předností byly vůdčí a organizační schopnosti. To se projevilo již v roce 1925, kdy závodní tým vedený Enzem Ferrarim vybojoval titul prvního mistrovství světa Velkých cen.
Poté v roce 1929 založil vlastní závodní tým a za volant při závodech už usedal zřídka. V novém týmu jezdci startovali na vozech Alfa Romeo a nesl jméno Scuderia Ferrari. Už tehdy se na vozech této stáje objevoval vzpínající se kůň, který se po druhé světové válce stal logem nově založené automobilky Ferrari. Spolupráci Enzo Ferrari ukončil, jelikož mu nová smlouva s Alfou Romeo nedovolovala konstrukci vlastního vozu, a proto se vydal vlastní cestou a založil automobilku Ferrari. Ta se ale mohla pořádně rozjet až po skončení druhé světové války. Tyto dvě automobilky jsou propojené od začátku dodnes. Od počátku 90. let se motory do nejsilnějších benzinových vozů Alfa Romeo vyrábějí v továrně Ferrari.
Formule 1
Příběh formule 1 odstartoval po druhé světové válce, a to v roce 1950 na bývalém letišti v anglickém Silverstone. První závod se jel 13. června 1950 a Alfa Romeo se do něj zapsala zlatým písmem – celkově v tomto roce získaly vozy Alfa Romeo 6 vítězství z celkových sedmi závodů toho ročníku. Giuessepe Farina si dojel s AlfettouTipo 158 pro historicky první titul mistra světa a legendární Juan Manuel Fangio získal s vozem Alfetta Tipo 159 titul o rok později.
Alfu Romeo v dalších ročnících nahradil na prvních místech tým Ferrari vedený nikým jiným než Enzem Ferrarim. Takové dominance se Alfa Romeo i přes návrat do mistrovství světa formule 1 v roce 1979 už nikdy už nedočkala, ale zaznamenala mnoho úspěchů v jiných závodních sériích, a dokonce v roce 1993 vyhrála mistrovství série DTM. Stále platí, že vyrábí krásná auta se sportovním duchem, na kterém si značka od prvních let svého vzniku zakládala.