Proč mají hlasoví asistenti ženský hlas?
Hlasoví asistenti v počítačích a telefonech na nás obvykle mluví ženským hlasem. Na ten mužský totiž reagujeme o poznání jinak a dá se říct, že ho vlastně nechceme. Proč?
Možná jste se nad tím nikdy nezamýšleli, ale hlasoví asistenti mají téměř vždy ženský hlas. Siri u iPhonu, Cortana u produktů Microsoftu, Asistent od Googlu, Alexa od Amazonu. Siri a Google Asistent umožňují i mužské varianty, základní verze je však vždy ženská. A netýká se to jen těchto pomocníků, ale v naprosté většině i automatických asistentů, kterým se dovoláte například v bankách, e-shopech a podobně. Proč zrovna ženy?
Správný hlas pro asistenta
Všichni zmínění technologičtí giganti samozřejmě zkoumali, jaký hlas pro svého asistenta zvolit. Volba nakonec padla na ten ženský, jelikož právě takto si většina z nás asistentskou pozici představuje – vybaví se nám upravená a pečlivá sekretářka, jež ochotně a správně splní úkol od svého šéfa. Je to vpravdě stereotyp, ovšem průzkumy ukázaly, že ho zákazníci vlastně vyžadují; je uklidňující, když člověk dostane to, co očekával.
Ovšem pozor, nejedná se nutně o degradaci ženského pokolení na poslušné sekretářky. Ženský hlas je totiž rovněž spojen s vyšší mírou podpory, důvěryhodnosti a nápomocnosti – tedy přesně vlastnostmi, které od tohoto typu asistenční služby člověk obvykle chce. Technologické firmy tedy nemají zapotřebí bojovat s větrnými mlýny a za každou cenu překonat naše očekávání. Je to však správně?
Rozdíly mezi muži a ženami
Pro jiné situace se však hodí něco odlišného. Například superpočítač Watson of firmy IBM, který pravidelně svádí bitvy s lidskými šampiony ve hrách jako GO nebo šachy, měl v jedné americké kvízové show mužský hlas. Na vině jsou opět lidská očekávání, jež počítají s tím, že vůdčí postava bude disponovat mužským hlasem a ráznou, jasnou rétorikou. Bohatší a rozvětvenější ženské odpovědi, obsahující větší množství zájmen a menší míru jistoty, totiž i samy ženy spojují s nižším společenským statutem.
Přestože je tedy volba na ženský hlas u elektronických asistentů logická, můžeme se dále bavit o tom, zdali se jedná o smysluplný stereotyp, v němž by se mělo pokračovat. Za oceánem se totiž objevily obavy ze strany nespokojených rodičů, že systém Alexa od Amazonu plní příkazy bez zapojení slov “prosím” a “děkuji”, čímž dává dětem docela nepěkný vzor. Technologie zase jednou předběhla filozofii, a tak je nutné etická pravidla pro rozvoj umělé inteligence vymýšlet za pochodu.
Text: MS