3. října 2024 14:05

Slunce možná nezničí Zemi. Nový objev ukázal alternativu, dobré zprávy pro lidstvo ale nečekejte

Nový objev astronomů naznačuje, že osud Země – tedy zničení Sluncem za zhruba 5 miliard let – nemusí být tak jistý. Vzdálený planetární systém, který se nachází 4000 světelných let od nás, ukazuje jednu z možných budoucností našeho domova, o které se tak často nemluví. Astronomové zde objevili planetu o velikosti Země, která však obíhá kolem bílého trpaslíka, a to naznačuje, že by i Země mohla přežít dramatickou úvodní přeměnu Slunce na rudého obra.

Slunce je běžná žlutá hvězda, která jednou spotřebuje veškerý svůj vodík, což povede k jejímu zhroucení a nárůstu teploty v jádru. Tento proces umožní fúzi helia a způsobí, že Slunce dramaticky zvětší svůj objem a stane se zmiňovaným rudým obrem. Odhaduje se, že Slunce při své expanzi pohltí oběžné dráhy Merkuru i Venuše a dostane se až k Zemi. Přesto je možné, že by naše planeta mohla tuto fázi přežít.

Nový planetární systém jako ukázka budoucnosti

Když Slunce začne zvětšovat svůj objem, jeho hmota se rozprostře do většího prostoru, což změní dynamiku sluneční soustavy. To by mohlo způsobit, že Země migruje na větší oběžnou dráhu, čímž by unikla přímému pohlcení Sluncem. „Nemáme v tuto chvíli jednoznačnou odpověď na to, zda Země unikne zničení během fáze rudého obra, ke které dojde za zhruba 5 miliard let,“ uvedl hlavní autor nové studie Dr. Keming Zhang z Kalifornské univerzity v San Diegu v časopise Nature Astronomy.

„Každopádně planeta Země bude obyvatelná jen asi další miliardu let, protože pak dojde k odpaření oceánů kvůli nezvladatelnému skleníkovému efektu. To bude dlouho před tím, než Slunce dosáhne fáze rudého obra,“ sebral zase naději lidstvu Zhang.

Kolem bílého trpaslíka

V nově objeveném systému obíhá kolem bílého trpaslíka planeta o velikosti Země, která je od něj vzdálená přibližně dvojnásobek vzdálenosti Země od Slunce. Systém navíc zahrnuje obří planetu o hmotnosti sedmnáctinásobku Jupitera, pravděpodobně hnědého trpaslíka. Ačkoliv nejde o přesnou kopii naší sluneční soustavy, jedná se o příklad toho, jak by mohla Země přežít fázi rudého obra své mateřské hvězdy.

Čtěte také: Co bude, až zanikne poslední atom vesmíru? Zastaví se i čas

„Nejsme si jistí, zda by na Zemi mohla přežít nějaká forma života během této fáze, ale nejdůležitější je, že Země nebude pohlcena Sluncem,“ dodala Jessica Lu, docentka astronomie na Kalifornské univerzitě v Berkeley. Objev byl umožněn díky jevu zvanému mikročočka, při kterém gravitační pole jednoho systému zvětšuje světlo vzdálené hvězdy za ním. Tímto způsobem vědci dokázali analyzovat vlastnosti tohoto planetárního systému a zjistit, že hvězda v systému je skutečně bílý trpaslík.

Zdroj: Nature Astronomy, Space