Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
První transplantace srdce byla považována za nelidskou. Skončila dobře i špatně

První transplantace srdce byla považována za nelidskou. Skončila dobře i špatně

Sportovní auto za 16 milionů shořelo v tunelu Blanka. Podívejte se, co z něj zbylo

Sportovní auto za 16 milionů shořelo v tunelu Blanka. Podívejte se, co z něj zbylo

Proč byste si neměli holit řasy? Stupidní internetový trend už napáchal spoustu škody

Proč byste si neměli holit řasy? Stupidní internetový trend už napáchal spoustu škody

Umírají na „zlomené srdce“ častěji muži nebo ženy? Data 200 tisíc pacientů přinesla definitivní odpověď

Umírají na „zlomené srdce“ častěji muži nebo ženy? Data 200 tisíc pacientů přinesla definitivní odpověď

Smrtonosná kobra v akci. Podívejte se, jak otráví a spolkne jiného hada

Smrtonosná kobra v akci. Podívejte se, jak otráví a spolkne jiného hada

Kde se potopila Atlantida? Podivuhodné malby prý ukrývají zásadní stopu

Kde se potopila Atlantida? Podivuhodné malby prý ukrývají zásadní stopu

Mohutnou explozi s 862 oběťmi zachytila kamera. Potopení bitevní lodi se tajilo, dnes je k vidění na Youtube

Mohutnou explozi s 862 oběťmi zachytila kamera. Potopení bitevní lodi se tajilo, dnes je k vidění na Youtube

Prima Zoom ■ Vesmír
Vesmír
23. dubna 2015 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Záhadný bombardér skončil jako šrot, ale předpověděl budoucnost

Bombardér YB-49 - Obrázek 1

Bombardér YB-49 - Obrázek 1

  • Zavřít
Bombardér YB-49 - Obrázek 1

Bombardér YB-49 - Obrázek 1

Bombardér Northrop B-2 Spirit patří k nejutajovanějším vojenským letounům současnosti a je ztělesněním toho nejmodernějšího, co letectví v současnosti nabízí. Jenže už o několik desetiletí dříve se po nebi proháněl jeho předchůdce.

Seznam.cz banner

I když by se někomu mohlo zdát, že B-2 přiletěl z budoucnosti a ve firmě Northrop postavili něco, co dějiny letectví nepamatují, opak je pravdou. Při konstrukci a stavbě inženýři a technici použili mnoho poznatků z dávno zapomenutých a přitom stejně revolučních strojů YB-35 a YB-49, jejichž kořeny sahají do doby druhé světové války.

O jejich vznik se zasloužil zakladatel firmy Jack Northrop, kterého neblahý osud jeho výtvorů těžce zasáhl. Proto když mu v jednom z hangárů jeho bývalé firmy jako zestárlému a nemocnému starci v dubnu 1980 tajně ukázali prototyp B-2, on, sedící na invalidním vozíku a neschopný kvůli nemoci mluvit, napsal na kus papíru: „Už vím, proč mě bůh posledních 25 let držel při životě.“ Byla to pro něj obrovská satisfakce. O 10 měsíců později zemřel.

Proč satisfakce? Protože Jack Northrop už ve 40. letech vymyslel bombardovací samokřídla, která ale místo toho, aby vstoupila do služby u amerického letectva, skončila jako šrot v hutních pecích. Tehdy se mu zhroutil svět. Ve světě ještě zuřila druhá světová válka, když Jack Northrop se svým týmem začal pracovat na bombardovacím samokřídle XB/YB-35 poháněném pístovými motory. Jenže přišel konec války a s ním první proudové letouny. Bylo jasné, že éra vrtulových stíhaček a bombardérů končí. V polovině roku 1945 velení letectva rozhodlo, že Northrop do „pětatřicítky“ zabuduje proudové motory, takže s pístovými motory vznikly jen tři prototypy.

Prokletí, nebo sabotáž?

Nová podoba samokřídla dostala osm proudových motorů Allison TG-180 a několik dalších změn na draku stroje, a tak vznikl první prototyp bombardéru YB-49. Do vzduchu se poprvé podíval v říjnu 1947, tedy jen rok po původním YB-35, druhý prototyp YB-49 byl zalétán už v lednu 1948. Hned od počátku bylo jasné, že proudový YB-49 je mnohem výkonnější než původní pístový YB-35, proto byl další vývoj YB-35 v roce 1949 zastaven. „Čtyřicetdevítka“ byla nejen revolučním strojem, svými tvary předznamenávala kosmický věk, který měl teprve přijít. A úvodní testy prokázaly její výjimečnost, když ustavila několik rekordů.

Jenže sudičky YB-49 nepřály. Necelý půlrok po svém záletu postihla druhý prototyp havárie, při které zahynula celá pětičlenná posádka. Kolem příčin tragédie se vyrojila řada spekulací a nikdy se nepodařilo s jistotou určit, co se opravdu stalo. Oficiální závěry vyšetřování mluvily o strukturálním zhroucení části konstrukce při prudkém manévru za vysoké rychlosti. Jenže jiní odborníci včetně Jacka Northropa tvrdili, že popisovaný manévr není samokřídlo schopno provézt. To byl ale jen začátek smutného příběhu.

Ani první prototyp se neměl dočkat zaslouženého odpočinku někde v muzeu. V únoru 1949 si prezident Truman přál, aby YB-49 proletěl nad Pennsylvania Avenue kolem Bílého domu. Posádka prvního vyrobeného YB-49 přeletěla z domovské základny Muroc v Kalifornii na základnu Andrews nedaleko Washingtonu. Po defilé nad Washingtonem se z Andrews vydala zpět na základnu Muroc, nicméně během letu se zastavily hned čtyři motory z osmi. Po úspěšném nouzovém přistání se zjistilo, že na základně Andrews nikdo do oněch porouchaných motorů nedoplnil olejovou náplň. Začaly se šířit zvěsti o tom, že šlo v obou případech o úmyslnou průmyslovou sabotáž.

Bombardér YB-49 Zajímavosti

Bombardér YB-49

Ty ještě zesílily po třetím incidentu. V březnu 1950 na základně Muroc posádka YB-49 testovala účinnost stabilizátorů při rychlém pojíždění po dráze. Při tom se objevily intenzivní vibrace předního podvozku, který nakonec nevydržel, letoun havaroval a shořel. Vyšetřování ukázalo, že posádka testy prováděla nestandardně s plnými nádržemi a za podivných okolností. Chyběly však důkazy, že by někdo úmyslně přispěl k problémům průkopnického letounu. Jenže havárie v podstatě znamenala konec vývoje YB-49.

Přeběhl svou dobu, a proto musel do pece

Ale k jeho konci přispěly ještě další skutečnosti. Začátek 50. let se nesl ve znamení honby za co nejvyššími výkony, a to i u bombardérů. Jenže koncepce samokřídla nebyla vhodná pro vysoké rychlosti. Navíc proudové motory ze 40. let byly velmi žíznivé a slabé, proto jich musely bombardéry mít velké množství (i dodnes používaný B-52 jich dostal celkem osm). Proudový YB-49 neměl zdaleka takový dolet jako původní pístový YB-36, což jej pro roli strategického bombardéru handicapovalo. Ale mnoho historiků i pamětníků se domnívá, že ke konci Northropových samokřídel významně přispěly i politické zájmy a lobbystické tahy konkurence. Jak jinak si vysvětlit fakt, že pouhé dva měsíce po havárii na základně Muroc přišel z velení letectva příkaz k okamžitému zastavení dalších prací na rozestavěných strojích. Dokonce byla ihned zamítnuta žádost muzea při Smithsonově institutu o jeden z exemplářů YB-49.

Naopak, bez jakéhokoliv vysvětlení přišel vzápětí další příkaz, že všechny rozestavěné draky letounů mají být okamžitě rozřezány na šrot a roztaveny. Dokonce velení poslalo do výrobního závodu mobilní tavicí pece a letouny byly zničeny a roztaveny přímo před zraky zaměstnanců firmy. Jack Northrop nikdy nepřenesl přes srdce, že jeho životní sen a dílo skončilo takovýmto způsobem, záhy společnost, kterou založil, opustil a už nikdy žádné další letadlo nepostavil. O mnoho let později pak jeho syn v jednom z rozhovorů řekl, že otec po celou dobu podezíral letectvo a konkurenční firmu Convair z komplotu a politické sabotáže, aby se do výzbroje letectva dostal mnohem konvenčnější a méně výkonný bombardér Convair B-36.

Faktem zůstává, že standardním strategickým bombardérem amerického letectva byl v 50. letech skutečně typ B-36. Jenže tento bombardér byl už při zavedení do služby zastaralou konstrukcí s filozofií odpovídající druhé světové válce. Ba co víc, jeho vývoj a stavbu provázelo mnohem více problémů a těžkostí, než tomu bylo v případě YB-49, což samozřejmě znamenalo i mnohem větší finanční náklady. Dokonce se ve vládních kruzích objevily tendence, že by měl být zrušen i projekt B-36, jenže silná lobby firmy Convair, jež bombardér připravovala, i pomoc kongresmanů z Texasu, kde měl Convair hlavní sídlo a výrobní kapacity, přinesly ovoce. Tak se obstarožní B-36 stal na začátku 50. let nosným typem amerických strategických vzdušných sil. Naproti tomu průkopník Jack Northrop si žádné politické konexe nevytvářel, soustředil se jen na svou práci a jeho nezávislá povaha mnoha politikům a politickým intrikánům vadila.

Nicméně drastický konec prototypů i rozestavěných draků YB-49 jeden exemplář přežil. Šlo o prototyp průzkumné verze YRB-49A, jehož stavbu si letectvo objednalo na podzim 1948. Tento kus se od bombardovacích „čtyřicetdevítek“ lišil jinou konfigurací motorů. Přímo v trupu byly jen čtyři motory, čímž se zvýšila kapacita palivových nádrží, a tím také dolet letounu. Další dva motory pak konstruktéři umístili na vnější pylony. Tento poslední mohykán se do vzduchu dostal poprvé až v květnu 1950, ale ani jeho kariéra netrvala dlouho. Absolvoval jen třináct letů a po necelém roce přišel rozkaz veškeré testy ukončit. Poslední letuschopné samokřídlo pak rezavělo na firemním letišti Northorpu, jeho osud se naplnil v prosinci 1953, kdy bylo sešrotováno.

Nicméně odkaz Northropových samokřídel nezmizel ve výhni tavicích pecí. Do aktivní služby u amerického letectva jej přivedl právě již zmiňovaný Northrop B-2 Spirit. Na jeho stavbě se sice už Jack Northrop nepodílel, ale ztělesňuje vše to, o co na konci 40. let usiloval. Zajímavé je, že moderní B-2 má na chlup stejné rozpětí jako jeho předchůdce YB-49, tedy 52,4 m. Zatímco B-2 má na délku 21 m, na výšku 5,8 m a váží kolem 71,7 t, YB-40 měl na délku 16 m, na výšku 6,2 m a vážil kolem 40 t. Za zmínku stojí i výkonnostní srovnání. YB-49 dosahoval rychlosti 793 km/h, dolet bez výzbroje činil 16 tisíc km a dokázal vystoupat do výšky 14 km. B-2 naproti tomu může letět rychlostí až 1010 km/h, dolet má hodnotu 11 tisíc km a dostup se pohybuje těsně nad hranicí 15 km.

DP

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky prototyp havárie Convair Washington, D.C. Druhá světová válka pec Andrews Convair B-36 Jack Northrop Northrop YB-35

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Království ledních medvědů

Království ledních medvědů

Dokumentární / Přírodopisný
Dobývání Titanu

Dobývání Titanu

Dokumentární / Technologický / Vědecký / Vesmír
La Palma: Láva a život

La Palma: Láva a život

Přírodopisný / Dokumentární
Jaderské ostrovy z nebe

Jaderské ostrovy z nebe

Dokumentární / Cestopisný
Výbuch z hlubin

Výbuch z hlubin

Dokumentární / Katastrofický / Přírodopisný
Záhada mumie Rascara Capaca

Záhada mumie Rascara Capaca

Vědecký / Záhady a tajemství / Historický / Dokumentární
Iznik: Potopená bazilika

Iznik: Potopená bazilika

Historický / Dokumentární

prima-cnn-news

Maláčová má rakovinu, potvrdila na Facebooku. Mám sílu pokračovat, dodala Exkluzivní výzkum: Obrovský propad Motoristů pod tři procenta. ANO si drží náskok před Spolu Tragická nehoda ve Znojmě: Couvající vůz srazil dvě malé děti. Jedno zemřelo, druhé je zraněné

prima-zeny

Oblíbené influencerky běžně vaří jen z nutnosti. Některé podávají kupované jídlo Módní alarm z Cannes 2025: Bryndák Emmy Watson či džíny na zádech Isabelle Huppert Starostova gorila si došlápne na Korála. Maskovaný útočník strhne k zemi i kolegyni

prima-zoom

Jak dopadla první transplantace srdce? Sportovní auto za 16 milionů shořelo v tunelu Blanka. Podívejte se, co z něj zbylo Proč byste si neměli holit řasy? Stupidní internetový trend už napáchal spoustu škody

prima-fresh

Slovenská krémová polévka z brambor s ovčí brynzou – sytý a voňavý demikát Jahodovo-bezinkové semifreddo – napůl zmražený dezert s omamnou vůní jara Vrstvený rebarborový dort s želé – osvěžující jarní dezert na rodinnou oslavu

prima-cool

Česká střílečka má velkou aktualizaci Švédi neunesli porážku od USA. Trenér Hallam se po zápase pohádal s novináři Ve 3. sérii The Last of Us se skoro neobjeví další hlavní postava. Diváky čeká obrovský zvrat

playboy

Co vás čeká v červnovém vydání magazínu Playboy? John Cena odhaluje skrytou bitvu: Rakovina kůže ho zasáhla dvakrát. Nyní svalovec varuje svět Kolikrát za měsíc by měl muž ejakulovat? Odpověď překvapí nejednoho chlapa

lajk

Japonec si hraním her způsobil syndrom spadlé hlavy. Život mu zachránila operace Známý český rapper obviněn ze znásilnění: Parťák Řezníka vysvětlil, co se v Plzni stalo Láďa Hruška se vzdal snu na rekonstrukci stavení. Chátrající dům raději prodává

prima-living

Nejlepší český hokejista David Pastrňák bydlí jako sultán. Dal 75 milionů korun za byt v USA Využijte dřevěný popel jako hnojivo: Pro které rostliny je ideální? Chocholatice vypadá jako ananas. Exotickou květinu si snadno vypěstuje

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.