Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • iPrima
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?
      K vaší registraci máte od nás iPrimu bez reklam na 24 hod. zdarma.

Trendy:

UFO
Sérioví vrazi
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • iPrima
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování a dobrodružství
    • Nejkrásnější hrady a zámky v Evropě
    • Hedvábná stezka
  • Historie
    • Alternativní historie
    • Epidemie a pandemie
    • Utajené příběhy českých dějin
  • Příroda
    • Sopky
    • Sucho
  • Války
    • První světová válka
    • Druhá světová válka
    • Filmy a seriály
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Albert Einstein
  • Vesmír
    • Dobytí Měsíce
    • UFO: Existují mimozemšťané?
  • Záhady a konspirace
    • Tajemství neandrtálců
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • iPrima
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

UFO
Sérioví vrazi
Vetřelci dávnověku

Proti rakovině štítné žlázy neexistuje prevence. Záhadnou nemoc v Evropě ovlivnil Černobyl

Bylo dřív vejce, nebo slepice? Věčná otázka má jasnou odpověď

Mezinárodní festival horských filmů BANFF WORLD TOUR 2022

Americký pilot sestřelil čtyři nepřátelské MiGy za 30 minut. Misi tajili desítky let

Zemské jádro se zastavilo. Co se bude dít dál?

Návštěvníci české zoo zabili březí samici losa. Zveřejněné fotografie jsou strašlivé

UFO nad Tureckem? Záhadný úkaz vyděsil obyvatele, vysvětlení je překvapilo

Vesmír
23. dubna 2015 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Záhadný bombardér skončil jako šrot, ale předpověděl budoucnost

Bombardér YB-49 - Obrázek 1

  • Zavřít

Bombardér YB-49 - Obrázek 1

Bombardér Northrop B-2 Spirit patří k nejutajovanějším vojenským letounům současnosti a je ztělesněním toho nejmodernějšího, co letectví v současnosti nabízí. Jenže už o několik desetiletí dříve se po nebi proháněl jeho předchůdce.

I když by se někomu mohlo zdát, že B-2 přiletěl z budoucnosti a ve firmě Northrop postavili něco, co dějiny letectví nepamatují, opak je pravdou. Při konstrukci a stavbě inženýři a technici použili mnoho poznatků z dávno zapomenutých a přitom stejně revolučních strojů YB-35 a YB-49, jejichž kořeny sahají do doby druhé světové války.

O jejich vznik se zasloužil zakladatel firmy Jack Northrop, kterého neblahý osud jeho výtvorů těžce zasáhl. Proto když mu v jednom z hangárů jeho bývalé firmy jako zestárlému a nemocnému starci v dubnu 1980 tajně ukázali prototyp B-2, on, sedící na invalidním vozíku a neschopný kvůli nemoci mluvit, napsal na kus papíru: „Už vím, proč mě bůh posledních 25 let držel při životě.“ Byla to pro něj obrovská satisfakce. O 10 měsíců později zemřel.

Proč satisfakce? Protože Jack Northrop už ve 40. letech vymyslel bombardovací samokřídla, která ale místo toho, aby vstoupila do služby u amerického letectva, skončila jako šrot v hutních pecích. Tehdy se mu zhroutil svět. Ve světě ještě zuřila druhá světová válka, když Jack Northrop se svým týmem začal pracovat na bombardovacím samokřídle XB/YB-35 poháněném pístovými motory. Jenže přišel konec války a s ním první proudové letouny. Bylo jasné, že éra vrtulových stíhaček a bombardérů končí. V polovině roku 1945 velení letectva rozhodlo, že Northrop do „pětatřicítky“ zabuduje proudové motory, takže s pístovými motory vznikly jen tři prototypy.

Prokletí, nebo sabotáž?

Nová podoba samokřídla dostala osm proudových motorů Allison TG-180 a několik dalších změn na draku stroje, a tak vznikl první prototyp bombardéru YB-49. Do vzduchu se poprvé podíval v říjnu 1947, tedy jen rok po původním YB-35, druhý prototyp YB-49 byl zalétán už v lednu 1948. Hned od počátku bylo jasné, že proudový YB-49 je mnohem výkonnější než původní pístový YB-35, proto byl další vývoj YB-35 v roce 1949 zastaven. „Čtyřicetdevítka“ byla nejen revolučním strojem, svými tvary předznamenávala kosmický věk, který měl teprve přijít. A úvodní testy prokázaly její výjimečnost, když ustavila několik rekordů.

Jenže sudičky YB-49 nepřály. Necelý půlrok po svém záletu postihla druhý prototyp havárie, při které zahynula celá pětičlenná posádka. Kolem příčin tragédie se vyrojila řada spekulací a nikdy se nepodařilo s jistotou určit, co se opravdu stalo. Oficiální závěry vyšetřování mluvily o strukturálním zhroucení části konstrukce při prudkém manévru za vysoké rychlosti. Jenže jiní odborníci včetně Jacka Northropa tvrdili, že popisovaný manévr není samokřídlo schopno provézt. To byl ale jen začátek smutného příběhu.

Ani první prototyp se neměl dočkat zaslouženého odpočinku někde v muzeu. V únoru 1949 si prezident Truman přál, aby YB-49 proletěl nad Pennsylvania Avenue kolem Bílého domu. Posádka prvního vyrobeného YB-49 přeletěla z domovské základny Muroc v Kalifornii na základnu Andrews nedaleko Washingtonu. Po defilé nad Washingtonem se z Andrews vydala zpět na základnu Muroc, nicméně během letu se zastavily hned čtyři motory z osmi. Po úspěšném nouzovém přistání se zjistilo, že na základně Andrews nikdo do oněch porouchaných motorů nedoplnil olejovou náplň. Začaly se šířit zvěsti o tom, že šlo v obou případech o úmyslnou průmyslovou sabotáž.

Zajímavosti

Bombardér YB-49

7. dubna 2015

Ty ještě zesílily po třetím incidentu. V březnu 1950 na základně Muroc posádka YB-49 testovala účinnost stabilizátorů při rychlém pojíždění po dráze. Při tom se objevily intenzivní vibrace předního podvozku, který nakonec nevydržel, letoun havaroval a shořel. Vyšetřování ukázalo, že posádka testy prováděla nestandardně s plnými nádržemi a za podivných okolností. Chyběly však důkazy, že by někdo úmyslně přispěl k problémům průkopnického letounu. Jenže havárie v podstatě znamenala konec vývoje YB-49.

Přeběhl svou dobu, a proto musel do pece

Ale k jeho konci přispěly ještě další skutečnosti. Začátek 50. let se nesl ve znamení honby za co nejvyššími výkony, a to i u bombardérů. Jenže koncepce samokřídla nebyla vhodná pro vysoké rychlosti. Navíc proudové motory ze 40. let byly velmi žíznivé a slabé, proto jich musely bombardéry mít velké množství (i dodnes používaný B-52 jich dostal celkem osm). Proudový YB-49 neměl zdaleka takový dolet jako původní pístový YB-36, což jej pro roli strategického bombardéru handicapovalo. Ale mnoho historiků i pamětníků se domnívá, že ke konci Northropových samokřídel významně přispěly i politické zájmy a lobbystické tahy konkurence. Jak jinak si vysvětlit fakt, že pouhé dva měsíce po havárii na základně Muroc přišel z velení letectva příkaz k okamžitému zastavení dalších prací na rozestavěných strojích. Dokonce byla ihned zamítnuta žádost muzea při Smithsonově institutu o jeden z exemplářů YB-49.

Naopak, bez jakéhokoliv vysvětlení přišel vzápětí další příkaz, že všechny rozestavěné draky letounů mají být okamžitě rozřezány na šrot a roztaveny. Dokonce velení poslalo do výrobního závodu mobilní tavicí pece a letouny byly zničeny a roztaveny přímo před zraky zaměstnanců firmy. Jack Northrop nikdy nepřenesl přes srdce, že jeho životní sen a dílo skončilo takovýmto způsobem, záhy společnost, kterou založil, opustil a už nikdy žádné další letadlo nepostavil. O mnoho let později pak jeho syn v jednom z rozhovorů řekl, že otec po celou dobu podezíral letectvo a konkurenční firmu Convair z komplotu a politické sabotáže, aby se do výzbroje letectva dostal mnohem konvenčnější a méně výkonný bombardér Convair B-36.

Faktem zůstává, že standardním strategickým bombardérem amerického letectva byl v 50. letech skutečně typ B-36. Jenže tento bombardér byl už při zavedení do služby zastaralou konstrukcí s filozofií odpovídající druhé světové válce. Ba co víc, jeho vývoj a stavbu provázelo mnohem více problémů a těžkostí, než tomu bylo v případě YB-49, což samozřejmě znamenalo i mnohem větší finanční náklady. Dokonce se ve vládních kruzích objevily tendence, že by měl být zrušen i projekt B-36, jenže silná lobby firmy Convair, jež bombardér připravovala, i pomoc kongresmanů z Texasu, kde měl Convair hlavní sídlo a výrobní kapacity, přinesly ovoce. Tak se obstarožní B-36 stal na začátku 50. let nosným typem amerických strategických vzdušných sil. Naproti tomu průkopník Jack Northrop si žádné politické konexe nevytvářel, soustředil se jen na svou práci a jeho nezávislá povaha mnoha politikům a politickým intrikánům vadila.

Nicméně drastický konec prototypů i rozestavěných draků YB-49 jeden exemplář přežil. Šlo o prototyp průzkumné verze YRB-49A, jehož stavbu si letectvo objednalo na podzim 1948. Tento kus se od bombardovacích „čtyřicetdevítek“ lišil jinou konfigurací motorů. Přímo v trupu byly jen čtyři motory, čímž se zvýšila kapacita palivových nádrží, a tím také dolet letounu. Další dva motory pak konstruktéři umístili na vnější pylony. Tento poslední mohykán se do vzduchu dostal poprvé až v květnu 1950, ale ani jeho kariéra netrvala dlouho. Absolvoval jen třináct letů a po necelém roce přišel rozkaz veškeré testy ukončit. Poslední letuschopné samokřídlo pak rezavělo na firemním letišti Northorpu, jeho osud se naplnil v prosinci 1953, kdy bylo sešrotováno.

Nicméně odkaz Northropových samokřídel nezmizel ve výhni tavicích pecí. Do aktivní služby u amerického letectva jej přivedl právě již zmiňovaný Northrop B-2 Spirit. Na jeho stavbě se sice už Jack Northrop nepodílel, ale ztělesňuje vše to, o co na konci 40. let usiloval. Zajímavé je, že moderní B-2 má na chlup stejné rozpětí jako jeho předchůdce YB-49, tedy 52,4 m. Zatímco B-2 má na délku 21 m, na výšku 5,8 m a váží kolem 71,7 t, YB-40 měl na délku 16 m, na výšku 6,2 m a vážil kolem 40 t. Za zmínku stojí i výkonnostní srovnání. YB-49 dosahoval rychlosti 793 km/h, dolet bez výzbroje činil 16 tisíc km a dokázal vystoupat do výšky 14 km. B-2 naproti tomu může letět rychlostí až 1010 km/h, dolet má hodnotu 11 tisíc km a dostup se pohybuje těsně nad hranicí 15 km.

DP

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

Sdílejte článek
Štítky prototyp havárie Convair Washington, D.C. Druhá světová válka pec Andrews Convair B-36 Jack Northrop Northrop YB-35

Návrhy pro vás

Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Černobyl: Hodinu po hodině

Dokumentární / Historický
51 min, 2020, GB

Camino na kolečkách

Dokumentární / Cestopisný
64 min, 2017, ČR

Záhada Yellowstonského parku

Dokumentární / Přírodopisný
52 min, 2015, SRN, FRANCIE

Vybíráme pro vás

Láska klepe na dveře

Láska klepe na dveře

Komedie / Romantický
Dobré zprávy

Dobré zprávy

Komedie
Hořký svět

Hořký svět

Komedie / Rodinný / Romantický
Pálava

Pálava

Komedie
Zobrazit více

Aktuální témata

Válka na Ukrajině
  • Historie konfliktu
  • COVID-19
  • Jak ušetřit
Česká kuchyně
  • Rychlé večeře
  • Oblíbená dětská jídla
  • Zdravé snídaně
ZOO
  • Můj muž to dokáže
  • Pálava
  • Máme rádi Česko
Horoskopy
  • Celebrity
  • Seriály pro ženy
  • Jak zhubnout
2. světová válka
  • Historie
  • Zajímavosti
  • Elon Musk
Bramboráky
  • Dýňová polévka
  • Kulajda
  • Bramboračka
Velikonoční mazanec
  • Velikonoční nádivka
  • Velikonoční věnec
  • Velikonoční beránek
Palačinky
  • Tvarohová bábovka
  • Brownies
  • Hrnkový perník

Neuteklo vám?

ČESKO SLOVENSKO MÁ TALENT

ČESKO SLOVENSKO MÁ TALENT

Hudební / Reality / Soutěžní / Zábavný
ZOO

ZOO

Rodinný / Romantický
Slunečná

Slunečná

Komedie / Rodinný / Romantický
Partička

Partička

Reality / Zábavný
Zobrazit více

Videopůjčovna Videopůjčovna

Přehrajte si nejnovější filmy - již od 49 Kč

Ženská pomsta

Ženská pomsta

Komedie / České filmy
ČR, 2020
1 hod. 23 min.
Abstinent

Abstinent

Drama / České filmy
ČR, 2019
1 hod. 18 min.
Špindl

Špindl

Komedie / České filmy
ČR, 2017
1 hod. 34 min.
Zoufalé ženy dělají zoufalé věci

Zoufalé ženy dělají zoufalé věci

Komedie / České filmy
ČR, 2018
1 hod. 22 min.
Zobrazit více

cnn

RADAR: Sněhové přeháňky se vrací do Česka. Podívejte se, jaké bude počasí u vás RADAR: Sněhové přeháňky se vrací do Česka. Podívejte se, jaké bude počasí u vás USA jsou připravené materiálně rozdrtit ruskou armádu. Visingr popsal, co poslaly na Ukrajinu Ztráta chuti, čichu nebo dušnost ustoupily. Vědci popsali nové nejčastější příznaky covidu

zeny

Černá vdova sáhla na Agátu. Čvančarová vlepila Hanychové morální facku Černá vdova sáhla na Agátu. Čvančarová vlepila Hanychové morální facku Nevěra podle hvězd. Blíženci podvádějí ze zvědavosti, Ryby se nechávají svést Jak zhubnout 10 kg – jde to za měsíc i za týden? Zdravé a reálné způsoby hubnutí

fresh

Jak připravit nejlepší bramborovou kaši. Naučte se 6 jednoduchých triků Jak připravit nejlepší bramborovou kaši. Naučte se 6 jednoduchých triků Nejlepší recept na křupavé bramboráky podle Romana Vaňka Mramorová hrníčková bábovka

living

Jaká bude letošní zima: Sledujte kočku a zkontrolujte cibuli, příroda se nemýlí Jaká bude letošní zima: Sledujte kočku a zkontrolujte cibuli, příroda se nemýlí Proč listy stromů na podzim změní barvu? Jak teplé tóny žluté, oranžové a červené vznikají Rozchodníkovec je král podzimní zahrady a nakrmí motýly, když už je potravy málo

iprima

Ženy na něm mohou oči nechat. Jak to má žhavý herec Can Yaman s partnerkami? Ženy na něm mohou oči nechat. Jak to má žhavý herec Can Yaman s partnerkami? Filip Blažek přežil svoji smrt. Natáčení slavné scény seriálu ho ale zklamalo Talentu mají na rozdávání. Top 10 umělců, kteří oslnili svými výkony

cool

GALERIE: 16 známých věcí, které konečně dostaly správné a pravdivé jméno GALERIE: 16 známých věcí, které konečně dostaly správné a pravdivé jméno 9 věcí, které nevíte o Smrtonosné pasti 2: Našli jste v ní padoucha z Terminátora 2? 4 nejlepší filmové vesmíry: Od Avengers ke Star Wars

doma

Víte jak šetřit energie i vaši peněženku? Máme pro vás 10 tipů Víte jak šetřit energie i vaši peněženku? Máme pro vás 10 tipů Lze česnek zpracovat v kuchyni beze zbytku? Ukážeme vám, jak na to Ptactvo je potřeba v zimě dokrmovat. Zlikviduje škůdce!

autosalon

Radar posílá pokuty za 3,9 km/h navíc. Je to past na řidiče, do které může spadnout každý Radar posílá pokuty za 3,9 km/h navíc. Je to past na řidiče, do které může spadnout každý Veteráni v Česku, crossover ve Švédsku a bazarovky za fajn ceny. Přijíždí premiérový Autosalon Nejnovější teoretické otázky v autoškolách jsou záludnější, než byste čekali. Vyzkoušejte si je

Populární témata

Nejlepší filmy 2022 Masopustní masky Velikonoční přání Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby Mafia Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Partička Svařené víno MS v hokeji 2023 Velikonoce 2023 Tatarák podle Pohlreicha FIlmy od Marvelu Velikonoční svátky Aloe vera Program a výsledky MS v hokeji Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Vše o houbách Velikonoční zvyky Tabulky a skupiny MS v hokeji

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nastavení soukromí
Logo Apple Store Apple Store Logo Google Play Google Play
Logo iPrima © FTV Prima spol. s r.o.