8. dubna 2023 06:00

Planetka Bennu je nestabilní a může ohrozit Zemi. Sonda odkryla její záhadný původ

Honba za planetkami S1 (2) – Mise Osiris Rex

Letos by se měla k Zemi vrátit sonda OSIRIS-REx, která odstartovala 8. září 2016. Jejím cílem byla planetka 101955 Bennu, kde úspěšně odebrala vzorky.

Bennu se nachází v Apollonově skupině, jež byla objevena 11. září 1999. Sonda OSIRIS-REx vyrazila vybavená technikou určenou k potřebnému výzkumu – kromě tří kamer, PolyCamu, MapCamu a SamCamu, má také laserový výškoměr OLA, který je určený k získávání topografických informací ve vysokém rozlišení. Spektometr OVIRS poskytuje složení povrchu planety, díky čemuž máme už nyní celou řadu zajímavých informací.

Součást něčeho většího

Sonda totiž nalezla na Bennu hydroxylové skupiny, což by znamenalo, že na Bennu byla kdysi voda. Problém je, že Bennu měří 490 metrů, a je tedy celkem nemožné, aby se na tak malém místě udržela tekutá voda. Vědci z toho vyvozují, že Bennu začínala jako součást větší planety. Její povrch přitom není nijak stabilní, ostatně nabrat z ní vzorky nebyla pro sondu žádná legrace. To ostatně uvidíte v pořadu Honba za planetkami na Prima Zoom.

Čtěte také: Obří asteroid může trefit Zemi, NASA vypočítala datum pádu. Čína ho chce sestřelit

Bennu je totiž v zásadě jen nesoudržným obalem z úlomků hornin, ledových krystalků a zmrzlých plynů a pokus stoupnout na její povrch by dopadl podobně jako pokus stoupnout na hromadu sněhu. Úlomky totiž drží jen velmi slabá gravitace a už tak křehkou stabilitu narušuje statická elektřina. Bennu je navíc na seznamu potenciálně nebezpečných planet. Při vstupu do zemské atmosféry by se nejspíš rozpadla, to by ale případné nebezpečí nesnížilo.

Zdroj: Asteroidmission.com