12. srpna 2023 06:00

Perseidy přilétají v plné síle, oblohu protne až 80 meteorů za hodinu

Kdy sledovat Perseidy?

Země se jako každý rok v létě pohybuje pásem prachových částic pocházejících z komety 109P/Swift-Tuttle, jejichž průchod zemskou atmosférou dává vzniknout meteorickému roji Perseid. Maximum roje nastane právě o víkendu.

Perseidy znalo lidstvo už ve 3. století jako slzy svatého Vavřince. Objevily se totiž na obloze jen několik dní po popravě jednoho z církevních hodnostářů, který měl během pronásledování křesťanů v roce 258 našeho letopočtu ignorovat příkaz, aby vydal církevní majetek a raději ho rozdal chudým.

Přečtěte si také: Tropický víkend v Česku vytvoří žně houbařům. Sledujte i noční oblohu plnou meteorů

Samotnou kometu objevili dva američtí astronomové Lewis Swift a Horace Tuttle až v roce 1862. Zjistili tehdy, že oběžná doba komety je 134 let, přičemž naposledy se k Zemi přiblížila v roce 1992 a znovu projde přísluním v roce 2126. Země ale každý rok prochází mračnem prachových částic – meteoroidů – menších než zrnko písku, které v atmosféře shoří a přitom zazáří jako meteory.

Ideální podmínky k pozorování meteorů

Pozorování Perseid je možné už od 17. července, maximum tohoto roje ale nastane mezi půlnocí a 4. hodinou ranní v noci ze soboty 12. na neděli 13. srpna. Poté bude aktivita roje prudce slábnout. Podmínky k pozorování roje budou letos dobré hned z několika důvodů. Jednak meteorologové po vytrvalých deštích ze začátku srpna předpovídají na víkendovou noc bezoblačnou oblohu, pozorování ale nebude rušit ani Měsíc, který vychází v neděli v 01:48 a tři dny před novem bude ve fázi úzkého srpku.

Název meteorického roje Perseid je odvozen od souhvězdí, z jehož směru meteory vlivem perspektivy zdánlivě vylétají. Perseidy vstupují do atmosféry rychlostí 59 km/s a začínají zářit ve výšce okolo 120 km nad povrchem Země. Pohasínají o desítky kilometrů níže, v případě větších Perseid i méně než 80 km nad zemským povrchem. „Vlétají přitom do atmosféry z jednoho směru. Proto se nám zdá, jako by jejich dráha vycházela z jediného bodu na obloze, který se odborně nazývá radiant. Právě ten v době maxima roje leží v horní, severovýchodní polovině souhvězdí Persea. Vzhledem k tomu, že toto souhvězdí u nás vůbec nezapadá, létají meteory po celou noc,“ vysvětluje fotograf a astronom Petr Horálek z Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě.

K pozorování Perseid Horálek radí najít si místo alespoň desítky kilometrů daleko od velkých měst s co nejlepším výhledem do všech stran. Pozorovat úkaz je podle něj nejvhodnější vleže, například ve spacáku nebo na lehátku. Pro sledování úkazu není třeba žádný dalekohled, meteory náhodně létají po celé obloze a jsou dost výrazné na spatření pouhýma očima. Dalekohled by naopak zorné pole zbytečně zmenšil. Pozorovat Perseidy můžete i online třeba prostřednictvím živého přenosu z vrcholku 4 207 metrů vysoké havajské sopky Mauna Kea:

Čekání na bolid

Perseidy jsou známé tím, že v době jejich maxima může na obloze zazářit i velmi jasný meteor. „V takovém případě sledujeme zánik až několikacentimetrového ledo-prachového fragmentu komety Swift-Tuttle vysoko v zemské atmosféře. Obvykle jasnější meteory z roje Perseid dosahují jasností, jako mají ty nejjasnější hvězdy nočního nebe. Vzácně ale může zazářit i tzv. bolid, tedy meteor o jasnosti vyšší než jakou má planeta Venuše. Známy jsou i případy, kdy bolid z Persea dosáhl jasnosti Měsíce v první čtvrti,“ popisuje Horálek.

Po průletu takového bolidu je také několik minut pozorovatelná zářící stopa, která se vlivem větrných poryvů vysoko v atmosféře postupně zdeformuje a roztáhne do stran. Pozoruhodný případ podle Horálka nastal v roce 2018, kdy takový bolid sledovaly stovky lidí nad střední Evropou a zářící stopa byla pozorovatelná déle než půl hodiny.

Zdroj: Astrofyzikální proGResy z Opavy, International Meteor Organization