22. června 2024 07:00

Vzácné video: Sluneční bouře na povrchu Marsu je pro lidstvo velkým problémem

Silná sluneční bouře v květnu 2024 způsobila na Marsu polární záři a poskytla vědcům cenné informace pro budoucí mise s posádkou na rudou planetu.

Bouře vznikla ze sluneční skvrny AR3664, která byla při druhém oběhu Slunce po svém odhalení přejmenována na AR3697, uvádí magazín Live Science. Dne 20. května vyvolala tato skvrna sluneční erupci o síle X12, což je nejsilnější typ na klasifikační stupnici těchto erupcí. Následoval výron koronální hmoty (CME), který vyslal obrovský oblak superžhavé sluneční plazmy směrem k Marsu rychlostí milionů kilometrů za hodinu.

Historická erupce a polární záře

Výzkumníci z orbitální sondy NASA MAVEN, Mars Odyssey a vozítka Curiosity hráli klíčovou roli při sběru dat z této události. Ed Thiemann z Laboratoře pro atmosférickou a kosmickou fyziku na Coloradské univerzitě v Boulderu uvedl, že od 11. do 20. května na Marsu zaznamenali celou škálu kosmického počasí, od velkých erupcí a CME až po extrémní výbuchy slunečních energetických částic.

MAVEN měl při této události výhled z první řady na velkolepou přehlídku polárních září nad Marsem. Polární záře na Marsu vznikají jinak než na Zemi, protože Mars v dávných dobách přišel o své magnetické pole. Zatímco na Zemi magnetické pole odvádí nabité částice směrem k pólům, kde vytvářejí polární záře, na Marsu tyto částice dopadají na atmosféru rovnoměrně po celé planetě.

Dopady na budoucí mise

Přístroj Radiation Assessment Detector na vozítku Curiosity zaznamenal, že částicová bouře generovala dávku radiace asi 8 100 mikrograyů, což odpovídá 30 rentgenovým snímkům hrudníku. Tato událost byla největším nárůstem radiace zaznamenaným za 12 let pobytu Curiosity na Marsu. Energie z bouře byla tak silná, že se na snímcích objevily bílé skvrny „sněhu“, jak nabité částice dopadaly na kameru. Sonda Odyssey rovněž zaznamenala vysoké množství nabitých částic a záření, což dočasně vyřadilo z provozu její kameru používanou k orientaci orbiteru.

Mohlo by vás zajímat: Superprojekt NASA: Američané chtějí na Měsíci postavit „železnici“ s levitujícími roboty

Silné sluneční bouře představují riziko nejen pro astronauty, ale i pro budoucí zemědělství na Marsu. Bouře podobná té z minulého měsíce by mohla ztížit pěstování rostlin a dostatku potravin v již tak náročném prostředí planety. „Protože pěstování rostlin vyžaduje sluneční světlo, energii a spoustu místa, bude obtížné vypěstovat dostatek potravin v lávových rourách nebo jeskyních, a to i v případě, že kolonisté budou schopni dodat dostatek umělého světla pro udržení jejich růstu,“ řekla v prohlášení pro magazín Space Tamitha Skov, profesorka oboru kosmického počasí na Millersville University.

Budoucí výzkum se proto zaměří na další sluneční události, protože oblast slunečních skvrn AR3697 je stále aktivní a dopady bouří na Mars jsou přetrvávajícím problémem. Vědci se však podle heliofyzika Eda Thiemanna vysloveně těší na další data, která jim pomohou pochopit vývoj a ztrátu marťanské atmosféry.

Zdroj: Space, Live Science