13. května 2022 04:58

NASA zveřejnila unikátní fotografie Jupiterova obřího měsíce Ganymedu. Čekalo se na ně přes 20 let

Sonda Juno měla na zvěčnění největšího přírodního satelitu sluneční soustavy pouhých 25 minut. Další šance přijde až za několik let.

Přestože má plynný obr Jupiter celkem 79 pojmenovaných měsíců, většina lidí si pamatuje jen čtyři, které lidstvo objevilo jako první. Jsou to Io, Europa, Callisto a Ganymed, který je svou velikostí značně bezkonkurenční. Nejenže je to největší měsíc sluneční soustavy, ale dokonce trumfne i planetu Merkur. Kdyby místo Jupitera obíhal Slunce, považujeme ho za planetu.

Obr s příznivými podmínkami

Ganymed ale není zajímavý jen svou velikostí. Má tolik pozoruhodných vlastností, že by to stačilo na knihu. To, co k němu vědce táhne asi nejvíc, je fakt, že se jeho povrch skládá hlavně ze silikátových hornin a vodního ledu. Uvnitř planety je navíc tekuté železité jádro, odborníci proto předpokládají, že přibližně 200 kilometrů pod ledovým povrchem je mezi vrstvami ledu slaný tekutý oceán. A to nejlepší nakonec, měsíc má slabou kyslíkovou atmosféru. Lepší podmínky pro mimozemský život se v naší planetární soustavě hledají opravdu těžko.

Jeho zmrzlý povrch tvoří dvě hlavní oblasti. Tmavší je posetá krátery starými okolo 4 miliard let, světlejší zase zdobí praskliny a trhliny. O tom, jak vznikly, zatím vědci úplně jasno nemají. Není proto divu, že když vesmírná sonda Juno, která už od roku 2016 obíhá kolem Jupiteru a zkoumá jej, měla proletět okolo Ganymedu ve vzdálenosti pouhých 1 000 kilometrů, nemohli si takovou příležitost nechat ujít. Naposledy dostali snímky z tak malé vzdálenosti v roce 2000.

Ačkoli má ale Juno vysoce citlivé nejmodernější přístroje, Ganymed se sondě objevil a zmizel z dohledu během pouhopouhých 25 minut. Sonda tak stihla pořídit jen několik málo fotek. Tyhle dva NASA uvolnila jako první.

Další průzkum v roce 2032

Obrázků sice experti moc nedostali, zoufat ale nemusejí. Kdo si totiž počká, ten se dočká. Jupiter ICy moon Explorer neboli JUICE, sonda, která bude zkoumat jupiterovy ledové měsíce a nakonec se permanentně usadí na orbitě Ganymedu, by měla na svou dlouhou cestu k 7,5 roku vzdálenému cíli odstartovat už během příštího roku.

Těch několik snímků, které Juno stihla letos vyfotit, ale samozřejmě vniveč nepřijde. Pro vědce jsou zdrojem cenných informací. Okamžitě začnou obrázky pečlivě analyzovat a zkusí je srovnat s těmi z roku 2000. Chtějí totiž zjistit, co se na povrchu Ganymedu za posledních 21 let změnilo. NASA zároveň slíbila, že by měla brzy vydat ještě barevné fotografie, na které se samozřejmě velmi těšíme.