25. července 2022 12:45

Záhadný dvojitý kráter na Měsíci je zřejmě vysvětlen. Může za něj unikátní kolize

Vědci objevili na povrchu Měsíce unikátní dvojitý kráter. Nyní se zdá, že konečně jeho vznik objasnili a ukázali na pravděpodobného viníka specifické kolize.

Měsíc, který můžeme téměř každou noc poměrně pohodlně sledovat ze Země, je doslova posetý krátery. Tak jsme si na ně zvykli, že je možná nevnímáme, ale pokud se podíváte blíž, mohou být opravdu fascinující.

Ačkoliv na první pohled jde jen o pravidelné kruhové jámy různých velikostí, někdy se i v takhle jasně definovaném řádu může stát něco podivného. Přesně jako po dopadu první části rakety, která se vydala na kolizní kurz s naší přirozenou družicí a žádná agentura se k ní nehlásí.

Kráter, který po dopadu zbyl, totiž není jen úhledný kruhový útvar, ale podivná kombinace hned dvou navzájem se protínajících kráterů. Tento „dvojkráter“ byl objeven na konci června 2022 a o jeho fotografii se už v březnu postaral orbiter NASA, který krouží kolem Měsíce od roku 2009 a posílá na na Zemi fotografie. Nezachytil však moment dopadu, což přinutilo vědce z NASA přemýšlet o povaze předmětu, který na povrch dopadl, a proč po sobě zanechal takovou stopu.

Vysvětlení je ale poměrně jednoduché a bohužel nepřináší nic tajuplného. S největší pravděpodobností měl objekt značnou hmotnost na obou svých koncích a mohl k Měsíci padat „na plocho“. Pokud šlo o raketový stupeň, a vědci z Arizonské univerzity se domnívají, že šlo o část čínské rakety Dlouhý pochod 3C, pak by byl nejtěžší ve své spodní části, kde jsou umístěny motory.

V tomto případě ale musel být zatížen i v horní části a po dopadu s sebou musel „plácnout“ do měsíčního prachu. Skutečnost, že by jednotlivé stupně raket měly být prázdné, tudíž lehké v horní části, však z toho všeho přece jenom malou záhadu dělá, divoké konspirace ale můžeme tentokrát nechat spát.

Zdroj: IFL Science