Zá pár let budou motorky létat. Už se plánuje komerční prodej
Máte rádi projížďky na motorce, ale vadí vám provoz na silnicích, chcete opravdovou svobodu, ne jen tu v reklamách? Co takhle létající motorka?
Už je to skoro dva roky, co kalifornská firma Aerofex představila koncept létající motorky či chcete-li vznášedlové motorky. Tehdy se strhla lavina zájmu a nadšenci se dotazovali, kdy si můžou stroj podobný těm ze sci-fi filmů objednat. Předčasně, protože projekt létajícího motocyklu Aero-X v oné době byl teprve na začátku a nikdo s jistotou nevěděl, snad jen kromě nenapravitelných optimistů, že se bude opravdu vznášet. Dnes je vše jinak. Aerofex oznámil, že plánuje zahájení komerčního prodeje Aero-X v roce 2017. Cena je předběžně stanovena na nějakých 85 tisíc dolarů, ale pokud si bude chtít létající motorku za ony tři roky opravdu koupit, musíte složit zálohu 5 tisíc dolarů už nyní.
Aero-X je ve své podstatě vznášedlo s nosnými rotory umístěnými v prstencích, které se ovládá pomocí řídítek podobně jako motocykl či motočtyřkolka. Alespoň to tvrdí jeho tvůrci. Znamenalo by to, že by šlo o první létající stroj, jenž by mohl ovládat téměř každý, i leckteré nemehlo, které by za knipl letounu nikdo nepustil. Tak snadné prý řízení je a tak dokonalé je i chování létající motorky ve vzduchu. Aero-X se má běžně pohybovat maximálně 4 m nad zemí a dosahovat nejvyšší rychlosti okolo 70 km/h, přičemž je schopné unést dva pasažéry. Oproti klasické motorce nepotřebujete žádné silnice, to znamená opravdovou svobodu při projížďce krajinou bez nutnosti se proplétat mezi plechovkáři s jejich krabičkami na kolech.
Jak již bylo řečeno, Aero-X má vynikat výjimečným chováním ve vzduchu, které umožní létat skoro každému. Vyvinout stabilizační a řídicí systém byla právě největší výzva pro konstrukční tým z Aerofexu. Vše, co dodnes vzniklo pod rukama lidí, aby létalo, vyžaduje pro řízení speciální výcvik a určité dovednosti i nadání, proto se v případě individuální letecké dopravy nedá mluvit o masovosti. Aero-X to ale může do značné míry změnit, jak tvůrci doufají. K tomu má posloužit i několik patentů, které jsou do konstrukce létající motorky zahrnuty. A právě díky nim stroj, který by měl mít z logiky věci vlastnosti podobné vrtulníkům, se svým projevem blíží spíše motorkám, i když je jeho doménou vzduch.
Princip stabilizace letu u Aero-X je podobný těm, které najdeme u bezpilotních quadrokoptér. Na palubě jsou gyroskopy a akcelerometry, které hlídají směr i rychlost pohybu, a snímače směru a síly větru. Údaje ze senzorů zpracovává palubní počítač, který tak bez zásahu člověka vyrovnává vlivy okolí na let stroje. Na řidiči Aera-X tak zůstane jen ono běžné „točení řídítky“, jako na normální motorce při jízdě po asfaltce.
Pokud půjde vše podle plánů, měly by letové testy konečné podoby Aera-X začít v roce 2016, zatím se do vzduchu podívaly jen technologické demonstrátory. Sériový stroj by měl unést až 140 kg a vydržet ve vzduchu hodinu a patnáct minut na jednu nádrž benzínu. Systém řízení bude vybaven i bezpečnostními prvky, které vytvoří jakousi letovou obálku. Omezovače tak zabrání letu vyšší než povolenou maximální rychlostí a nedovolí pilotovi vystoupat nad 4 m nad terénem. V případě havárie a převrácení bude posádku chránit bezpečnostní rám podobný těm u kabrioletů a také soustava airbagů.
Zajímavá je také skutečnost, že k řízení Aero-X nebudete potřebovat pilotní průkaz. Konstruktéři charakter stroje konzultovali s odborníky z amerického civilního leteckého úřadu a ti došli k závěru, že s výškou letu do 4 m není pro něj potřeba pilotní průkaz, tedy ani speciální výcvik.
Nicméně je na místě připomenout, že Aero-X není svého druhu prvním létajícím vozidlem na světě. Na přelomu 50. a 60. let ve Spojených státech u firmy Piasecki postavili „létající jeep“, jak se mu přezdívalo. Šlo o stroj VZ-8P AirGeep, kterému se současné Aero-X velmi nápadně podobá. Ovšem tehdy to byl čistě vojenský projekt, který nepřekročil vývojové a prototypové stadium a do výzbroje se nedostal. Čeká Aero-X světlejší budoucnost než jeho vzdáleného předchůdce? To uvidíme za tři roky.
DP