Jaká je šance, že letadla budou létat na sluneční energii?
Švýcarský solární letoun vytvořil nový rekord v doletu. Je opravdu sluneční energie tak ideální pro leteckou dopravu?
Švýcarský solární letoun Solar Impulse dosáhl nového rekordu v překonané vzdálenosti. Ve středu večer úspěšně přistál v texaském Dallasu v rámci druhé etapy dlouhého přeletu Spojených států. Zahájil jej počátkem května v San Francisku v Kalifornii.
Při nynějším letu z Phoenixu v americkém státě Arizona uletěl 1541 kilometrů za 18 hodin.
Experimentální letadlo s alternativním pohonem má v plánu přeletět území USA od západu na východ celkem v pěti etapách. Z Dallasu má letět do St. Louis a Washingtonu, přelet by měl skončit v červenci v New Yorku. Každý let má trvat nejdéle 20 hodin a v každém etapovém městě chce posádka s letounem zůstat deset dní.
Letoun vyvinuli Bertrand Piccard a André Borschberg, kteří se po jednotlivých etapách v řízení jednomístného stroje střídají. Přelet Ameriky má být pro dvojici průkopníků jakýmsi testem před jejich plánovaným obletem celé Země, který by se měl uskutečnit v roce 2015.
Největší kontejnerová loď by uvezla tři Titaniky
Loni v létě letadlo Solar Impulse po etapách úspěšně absolvovalo cestu ze Švýcarska do Maroka a zpět.
Křehký letoun z uhlíkových vláken létá rychlostí zhruba 70 kilometrů za hodinu. Stroj pohánějí elektromotory, pro něž energii vyrábí fotovoltaické články umístěné na rozměrném křídle. Letadlo má rozpětí více než 60 metrů a váží kolem 1600 kilogramů včetně pilota, tedy asi tolik jako malé auto.
Solární doprava? Bez šance
Solar Impulse je prvním letounem, jenž je schopen letět bez paliva ve dne i v noci. Zkonstruování letadla trvalo sedm let. Prototyp letounu byl představen v roce 2010. Podle jeho tvůrců letoun nikdy nenahradí letadla na pohonné hmoty. Cílem je ukázat potenciál sluneční energie.
Zářivky mizí z vesmíru. NASA je vymění
Ten je sice bezpochyby velký, ale na pohon normálních letadel to rozhodně nestačí – a zřejmě ani nikdy stačit nebude. Letoun Solar Impulse má podobnou velikost křídel jako Boeing 747; křídla jsou přitom pokrytá 12 000 solárními panely. Celkem jde o plochu 200 metrů čtverečních slunečních panelů... Slunce je schopné dodat za ideálních podmínek 250 Wattů každému metru čtverečnímu. Celkem tedy může Solar Impulse zachytit 50 000 Wattů sluneční energie. Stačí to?
Teorie proti praxi
Prvním problémem je, že zatím nejsme ani zdaleka schopní využít úplný potenciál slunce. Ty nejlepší sluneční panely zachytí asi 20 procent energie, přičemž spousta dalších ztrát připadá na motory a baterie. Podle samotných vědců ze Solar Impulse jejich nejpokročilejší solární letoun využije asi 12 procent celkové energie – tedy pouhých 6000 Wattů. Problém je v tom, že aby letadlo aerodynamiky a hmotnosti Solar Impulse nespadlo, potřebuje asi 4800 Wattů – takže stačí protivítr nebo mrak a letadlo na solární pohon má hned velký problém...
Aby vůbec Solar Impulse mohl létat, je třeba, aby se minimalizovala jeho hmotnost; váží tedy jen 2 tuny. Takový Airbus 380 při podobném rozpětí křídel unese 560 tun, tedy přibližně 280krát více!