Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?
      K vaší registraci máte od nás iPrimu bez reklam na 24 hod. zdarma.

Trendy:

UFO
Druhá světová válka
Záhady
Sérioví vrazi
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

UFO
Druhá světová válka
Záhady
Sérioví vrazi
Vetřelci dávnověku

Obrovská exploze za 25 milionů korun. Ukrajinci zasáhli ruský obrněnec a nestačili se divit

Našla se nejstarší bota Evropy. Je stará 6 000 let a pořád vypadá skvěle

Václav Havel rozebral Husákův režim na atomy jediným dopisem, amnestií osvobodil i sériového vraha

Slovensko ukázalo novou 155mm houfnici. Vylepšily ji boje na Ukrajině, podvozek má od Tatry

Masakr 400 lidí byl přes 30 let zamlčován. Odhalily ho až archivní záběry

Konec Koněva v Praze. Jeho slavná ulice má nové jméno, už se mění cedule

Slováci zapomněli: Ficova zkorumpovaná hrůzovláda vedla k největšímu zvěrstvu od dob Mečiara

Věda a technika
14. dubna 2014 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Embéčko slaví kulatiny. Tisíc malých bolestí od Škodovky se začalo vyrábět před půlstoletím

Tisícovka - Obrázek 11

Tisícovka - Obrázek 11

  • Zavřít

Tisícovka - Obrázek 11

Legendární Škoda 1000 MB, poslední škodovka, která ve své době ještě držela krok se světovými standardy.

V šedesátých letech patřilo embéčko k tomu lepšímu ve své třídě, co se v celé Evropě vyrábělo. Na konci oné dekády ji měla nahradit moderní škodovka typu 720 s motorem vpředu, ale tu politické rozhodnutí odsoudilo k zapomnění. Tak se koncepce embéčka udržela na našich silnicích po dalších dvacet let, než její éru definitivně ukončil favorit.

„Tisícovka“ tedy slaví padesátiny začátku sériové výroby, ale její vývoj začal poněkud dříve. V srpnu 1957 se komunistická vláda usnesla na propozicích pro NOV, tedy nový osobní vůz, který se měl stát dostupným autem pro široké masy. Tomu odpovídala předpokládaná hmotnost 700 kg, spotřeba do 7 l na 100 km a výrobní náklady na jeden kus maximálně 10 tisíc tehdejších korun československých. Vedle toho však stranické špičky odsouhlasily i stovky milionů korun na nové výrobní haly mladoboleslavské Škodovky, kde se měl nový typ vyrábět. Plánovala se produkce dokonce několika stovek aut denně. Bez nadsázky tedy lze říci, že embéčko se mělo stát přelomem pro československý automobilový průmysl.

Cesta k definitivní podobě „tisícovky“ však byla relativně dlouhá a poměrně trnitá. Konstruktéři vytvořili hned tři koncepce vozu, aby si měli z čeho straničtí pohlaváři vybírat. Problém byl ovšem v tom, že v jejich očích musel být vůz zcela odlišný od dosavadní produkce Škodovky, aby měli zdůvodnění pro rozsáhlé investice do nových továrních hal a technologií. První prototypy nesly označení Škoda 976, 977 a 978, přičemž sloužily především k testování různých pohonných koncepcí. První typ měl vodou chlazený čtyřválec umístěný vpředu, jehož síla byla přenášena na přední kola. Typ 977 měl motor vzadu a hnaná zadní kola, zatímco „devětsetsedmdesátosmička“ měla klasickou a do té doby u škodovek běžně používanou koncepci motor vpředu a hnaní zadní kol. Prototyp 977 existoval se dvěma pohonnými jednotkami, se vzduchem chlazeným čtyřválcovým boxerem a vodou chlazeným řadovým čtyřválcem.

Strana a Škoda

Dalo by se říci, že typ 978 vznikl jen formálně, protože v koncepci pohonu nepřinášel nic nového (ale také nic špatného) a z výrobního hlediska šlo o nejdražší variantu. U stranických funkcionářů tedy neměl žádnou šanci. Naopak typ 976 byl přímo revoluční, jenže výrobně představoval problém. Nebylo totiž možné v tehdejším Československu vyrobit všechny součásti pro takovouto koncepci vozu a závislost na dovozu nepřicházela v úvahu. Typ 977 s koncepcí „vše vzadu“ se tedy stal předobrazem budoucího embéčka a vlastně i následujících modelů Š100/110 a Š105/120.

Zajímavosti

Planeta s 2,5 miliardami automobilů. Může to fungovat?

Několik let se pak experimentovalo s různými podobami karosérie základního sedanu i s dalšími karosářskými variantami, jako byl například roadster, kabriolet, kombi či tudor. Favorit, tak se totiž měla původně „tisícovka“ v sériové podobě jmenovat, tedy měl být k dostání v široké paletě podob, nakonec však z výrobních pásů sjížděl jen sedan a dvoudveřový tudor. Embéčko od počátku vznikalo jako „lidový vůz“ a byla to první sériově vyráběná škodovka s motorem vzadu a pohonem zadních kol (ovšem už před válkou vznikly škodovácké prototypy této koncepce).

Definitivní podobu karosérie měl na svědomí Jan Žáček, a i když se to z dnešního pohledu zdá neuvěřitelné, skrývala se pod ní na svou dobu výborná technologie srovnatelná s čímkoliv ze západu ve stejné kategorii vozů. O tom svědčí například fakt, že blok motoru byl vyroben z tlakově litého hliníku. O takovéto výrobní technologii si u VW, dnešního vlastníka Škodovky, mohli nechat zdát až do konce 80. let, firma Renault dokonce v 60. letech na tuto technologii zakoupila licenční práva.

Stranické plány

I výrobní náklady na jedno auto byly nakonec vyšší, než nařizoval stranický plán. Proto se hledaly levnější náhražky za některé díly, což následně způsobovalo další provozní poruchy, není tedy divu, že se embéčku mezi lidmi začalo říkat „tisíc malých bolestí“. První sériové kusy sjely z výrobní linky v dubnu 1964 a výroba postupně nabírala na obrátkách. Jen za rok 1965 se vyrobilo 63 tisíc embéček, ale zdaleka to neodpovídalo původně plánované denní výrobní kapacitě nové továrny. Do roku 1969, kdy produkce embéčka skončila, spatřilo světlo světa na 440 tisíc kusů, přitom 70 procent z nich putovalo na vývoz.

Věda a technika

Robotické automobily: dočkáme se jich už za tři roky?

Od začátku byly v nabídce pouze čtyři barvy, v roce 1965 přibyly ještě dvě další, tedy autentické zbarvení představují pouze tmavě šedá, tmavě a světle modrá, tmavě a světle béžová a červená. Embéčko se také postupem času v detailech proměňovalo, známé jsou modely 1964, 1966, 1968 a 1969, přičemž posledně zmiňovaný byl do značné míry shodný s následným typem Škoda 100. Poslední tisícovka se od stovky lišila jen tvarováním přídě a zádě, střední část karosérie byla totožná.

V letech 1967 a 1968 se v nabídce objevil i model 1000MBG, který měl oproti standardnímu embéčku výkonnější motor, podobně na tom byl i model 1100MB z let 1968 a 1969, jehož pohonná jednotka dostala o něco málo větší objem. Nejzajímavějšími jsou bezesporu tudory 1000MBX a 1100MBX. Jak již označení napovídá, dostaly pouze jeden pár poněkud delších bezrámových dveří, zcela chyběl B sloupek. Tyto efektní prvky však výrazně snižovaly pevnost karosérie, proto se jich vyrobilo jen 2517 kusů. Ovšem o to víc jsou dnes sběratelsky ceněné (pokud se vám vůbec poštěstí na nějaký na prodej narazit, můžete čekat cenu i kolem půl milionu a více).

DP

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

Sdílejte článek
Štítky Volkswagen Evropa Československo technologie Renault ŠKODA AUTO a.s. Škoda 1000 MB Jan Žáček

Návrhy pro vás

Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Bílá hora: Kronika povstání

Dokumentární / Historický
73 min, 2022, ČR

Divoké srdce Evropy

Dokumentární / Přírodopisný
87 min, 2020, SRN

Letadlová loď pod drobnohledem

Dokumentární / Technologický
51 min, 2018, FRANCIE

prima-cnn-news

Prokletí hradních mluvčí? Brzy po zvolení je měnili i Zeman či Klaus. Názorově se rozešli Pokud chceme přežít, musíme zabezpečit vnější hranici, shodli se Konečná s Pospíšilem Duch Bachmutu zabil 113 ruských vojáků. Jeho elitní jednotka neztratila jediného muže

prima-zeny

Paris Hilton v korzetu i odhalené bradavky. Odvážná přehlídka oslavila lásku k vlastnímu tělu Gentleman Petr Vondráček o sexismu: Když dnes pustíte ženu do dveří, může se urazit Měla k prezidentovi příliš ženský vztah? Řeháková říká, že vždy jednala profesionálně

prima-zoom

Našla se nejstarší bota Evropy Nejpekelnější stavba světa: Mrakodrap se stal slumem plným rasismu, smradu a drog Krokodýl je zákeřný a vypočítavý zabiják. Podívejte se, jak si počká na hroší mládě

prima-fresh

Křupavý kuřecí popcorn lepší než z KFC Mixér: červený hrnec plný dobrot, oceněné džemy nebo nový projekt známého restauratéra Moderní degustace vín je nový trend. Kam se vydat za českými a moravskými víny?

prima-cool

Která zpěvačka má být v Deadpoolovi 3? Milované Star Wars ze dne na den zmizely. Oficiální vysvětlení proč nedává smysl Partička – Nová krev má premiéru už ve čtvrtek ve 21.15!

playboy

Co vás čeká v říjnovém čísle časopisu Playboy? Čeští politici, premiéry nevyjímaje, si potrpí na zajíčky V případě Elona Muska nepadlo jablko daleko od stromu, děda Joshua věřil ve spiknutí a svět řízený technologiemi

lajk

Grznár zaútočil na kulturistku Věru Mikulcovou. Naznačil, že je jako chlap Věřila, že rakovinu prsu porazí. Vítězka talentové soutěže Janečková zemřela v 25 letech Hromada alkoholu a šňupání koksu z ňader! Pilot si noc před odletem pořádně užil, nakonec však litoval

prima-living

Staré recepty z česneku proti chřipce a nachlazení. Zkuste čaj, elixír, sirup i česnekovou vodu Prima vychytávky vám vykouzlí takový podzim, že si na léto už ani nevzpomenete! Zakázané potraviny pro psy: Čokoláda je jedovatá, ořechy nebezpečné a hranolky nevhodné

Populární témata

Nejlepší filmy 2022 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby Mafia Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Partička Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Filmy od Marvelu Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.