Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
Tragicky zemřela Klára Kolouchová. První Češka, která zdolala Mount Everest, se zřítila z pákistánské hory

Tragicky zemřela Klára Kolouchová. První Češka, která zdolala Mount Everest, se zřítila z pákistánské hory

Co všechno vám může explodovat v autě? Opravdu se vyplatí znát odpověď

Co všechno vám může explodovat v autě? Opravdu se vyplatí znát odpověď

Unikátní video: „Francouzský polibek“ divokých kosatek se povedlo natočit až nyní, i když o něm víme 47 let

Unikátní video: „Francouzský polibek“ divokých kosatek se povedlo natočit až nyní, i když o něm víme 47 let

Gigantický mrak připomínající tsunami vyděsil lidi na pláži. Podívejte se na ohromující přírodní úkaz

Gigantický mrak připomínající tsunami vyděsil lidi na pláži. Podívejte se na ohromující přírodní úkaz

Rodina měla doma 2000 smrtelně jedovatých pavouků. Žili s nimi i dvě malé děti

Rodina měla doma 2000 smrtelně jedovatých pavouků. Žili s nimi i dvě malé děti

Horko zabije skoro 500 tisíc lidí ročně. Tady je návod, díky kterému se mezi ně nepřidáte

Horko zabije skoro 500 tisíc lidí ročně. Tady je návod, díky kterému se mezi ně nepřidáte

Která zvířata jako první obletěla Měsíc? Na významnou sovětskou misi se bohužel často zapomíná

Která zvířata jako první obletěla Měsíc? Na významnou sovětskou misi se bohužel často zapomíná

Prima Zoom ■ Věda a technika
Věda a technika
14. dubna 2014 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Embéčko slaví kulatiny. Tisíc malých bolestí od Škodovky se začalo vyrábět před půlstoletím

Tisícovka - Obrázek 11

Tisícovka - Obrázek 11

  • Zavřít
Tisícovka - Obrázek 11

Tisícovka - Obrázek 11

Legendární Škoda 1000 MB, poslední škodovka, která ve své době ještě držela krok se světovými standardy.

Seznam.cz banner

V šedesátých letech patřilo embéčko k tomu lepšímu ve své třídě, co se v celé Evropě vyrábělo. Na konci oné dekády ji měla nahradit moderní škodovka typu 720 s motorem vpředu, ale tu politické rozhodnutí odsoudilo k zapomnění. Tak se koncepce embéčka udržela na našich silnicích po dalších dvacet let, než její éru definitivně ukončil favorit.

„Tisícovka“ tedy slaví padesátiny začátku sériové výroby, ale její vývoj začal poněkud dříve. V srpnu 1957 se komunistická vláda usnesla na propozicích pro NOV, tedy nový osobní vůz, který se měl stát dostupným autem pro široké masy. Tomu odpovídala předpokládaná hmotnost 700 kg, spotřeba do 7 l na 100 km a výrobní náklady na jeden kus maximálně 10 tisíc tehdejších korun československých. Vedle toho však stranické špičky odsouhlasily i stovky milionů korun na nové výrobní haly mladoboleslavské Škodovky, kde se měl nový typ vyrábět. Plánovala se produkce dokonce několika stovek aut denně. Bez nadsázky tedy lze říci, že embéčko se mělo stát přelomem pro československý automobilový průmysl.

Cesta k definitivní podobě „tisícovky“ však byla relativně dlouhá a poměrně trnitá. Konstruktéři vytvořili hned tři koncepce vozu, aby si měli z čeho straničtí pohlaváři vybírat. Problém byl ovšem v tom, že v jejich očích musel být vůz zcela odlišný od dosavadní produkce Škodovky, aby měli zdůvodnění pro rozsáhlé investice do nových továrních hal a technologií. První prototypy nesly označení Škoda 976, 977 a 978, přičemž sloužily především k testování různých pohonných koncepcí. První typ měl vodou chlazený čtyřválec umístěný vpředu, jehož síla byla přenášena na přední kola. Typ 977 měl motor vzadu a hnaná zadní kola, zatímco „devětsetsedmdesátosmička“ měla klasickou a do té doby u škodovek běžně používanou koncepci motor vpředu a hnaní zadní kol. Prototyp 977 existoval se dvěma pohonnými jednotkami, se vzduchem chlazeným čtyřválcovým boxerem a vodou chlazeným řadovým čtyřválcem.

Strana a Škoda

Dalo by se říci, že typ 978 vznikl jen formálně, protože v koncepci pohonu nepřinášel nic nového (ale také nic špatného) a z výrobního hlediska šlo o nejdražší variantu. U stranických funkcionářů tedy neměl žádnou šanci. Naopak typ 976 byl přímo revoluční, jenže výrobně představoval problém. Nebylo totiž možné v tehdejším Československu vyrobit všechny součásti pro takovouto koncepci vozu a závislost na dovozu nepřicházela v úvahu. Typ 977 s koncepcí „vše vzadu“ se tedy stal předobrazem budoucího embéčka a vlastně i následujících modelů Š100/110 a Š105/120.

Planeta s 2,5 miliardami automobilů. Může to fungovat? Zajímavosti

Planeta s 2,5 miliardami automobilů. Může to fungovat?

Několik let se pak experimentovalo s různými podobami karosérie základního sedanu i s dalšími karosářskými variantami, jako byl například roadster, kabriolet, kombi či tudor. Favorit, tak se totiž měla původně „tisícovka“ v sériové podobě jmenovat, tedy měl být k dostání v široké paletě podob, nakonec však z výrobních pásů sjížděl jen sedan a dvoudveřový tudor. Embéčko od počátku vznikalo jako „lidový vůz“ a byla to první sériově vyráběná škodovka s motorem vzadu a pohonem zadních kol (ovšem už před válkou vznikly škodovácké prototypy této koncepce).

Definitivní podobu karosérie měl na svědomí Jan Žáček, a i když se to z dnešního pohledu zdá neuvěřitelné, skrývala se pod ní na svou dobu výborná technologie srovnatelná s čímkoliv ze západu ve stejné kategorii vozů. O tom svědčí například fakt, že blok motoru byl vyroben z tlakově litého hliníku. O takovéto výrobní technologii si u VW, dnešního vlastníka Škodovky, mohli nechat zdát až do konce 80. let, firma Renault dokonce v 60. letech na tuto technologii zakoupila licenční práva.

Stranické plány

I výrobní náklady na jedno auto byly nakonec vyšší, než nařizoval stranický plán. Proto se hledaly levnější náhražky za některé díly, což následně způsobovalo další provozní poruchy, není tedy divu, že se embéčku mezi lidmi začalo říkat „tisíc malých bolestí“. První sériové kusy sjely z výrobní linky v dubnu 1964 a výroba postupně nabírala na obrátkách. Jen za rok 1965 se vyrobilo 63 tisíc embéček, ale zdaleka to neodpovídalo původně plánované denní výrobní kapacitě nové továrny. Do roku 1969, kdy produkce embéčka skončila, spatřilo světlo světa na 440 tisíc kusů, přitom 70 procent z nich putovalo na vývoz.

Robotické automobily: dočkáme se jich už za tři roky? Věda a technika

Robotické automobily: dočkáme se jich už za tři roky?

Od začátku byly v nabídce pouze čtyři barvy, v roce 1965 přibyly ještě dvě další, tedy autentické zbarvení představují pouze tmavě šedá, tmavě a světle modrá, tmavě a světle béžová a červená. Embéčko se také postupem času v detailech proměňovalo, známé jsou modely 1964, 1966, 1968 a 1969, přičemž posledně zmiňovaný byl do značné míry shodný s následným typem Škoda 100. Poslední tisícovka se od stovky lišila jen tvarováním přídě a zádě, střední část karosérie byla totožná.

V letech 1967 a 1968 se v nabídce objevil i model 1000MBG, který měl oproti standardnímu embéčku výkonnější motor, podobně na tom byl i model 1100MB z let 1968 a 1969, jehož pohonná jednotka dostala o něco málo větší objem. Nejzajímavějšími jsou bezesporu tudory 1000MBX a 1100MBX. Jak již označení napovídá, dostaly pouze jeden pár poněkud delších bezrámových dveří, zcela chyběl B sloupek. Tyto efektní prvky však výrazně snižovaly pevnost karosérie, proto se jich vyrobilo jen 2517 kusů. Ovšem o to víc jsou dnes sběratelsky ceněné (pokud se vám vůbec poštěstí na nějaký na prodej narazit, můžete čekat cenu i kolem půl milionu a více).

DP

Supervlaky TGV jsou technologickou zpátečkou, před nimi totiž existovaly létající vlaky

Supervlaky TGV jsou technologickou zpátečkou, před nimi totiž existovaly létající vlaky

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky Volkswagen Evropa Československo technologie Renault ŠKODA AUTO a.s. Škoda 1000 MB Jan Žáček

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Hostina pod hladinou

Hostina pod hladinou

Dokumentární / Přírodopisný
T-Rex: Evoluční odysea

T-Rex: Evoluční odysea

Dokumentární / Přírodopisný
Království levhartů

Království levhartů

Dokumentární / Přírodopisný
Gepard: Rychlost jako zbraň

Gepard: Rychlost jako zbraň

Dokumentární / Přírodopisný
Eiffelova věž: Příběh legendy

Eiffelova věž: Příběh legendy

Dokumentární / Historický
Divočina v kraji větrných mlýnů

Divočina v kraji větrných mlýnů

Dokumentární / Přírodopisný

prima-cnn-news

Prezident vs. Stanjura? Pavel má kvůli bitcoinové kauze pochybnosti, ministr trvá na svém Zemřela česká horolezkyně Kolouchová. Zřítila se do hlubin při výstupu na vrchol Nanga Parbatu Otřesené Polsko: Mladý cizinec brutálně znásilnil a ubodal studentku, politik žádá trest smrti

prima-zeny

Letní novinky na prima+: Skutečný příběh Nataschy Kampusch i pokračování Elišky a Damiána Plenu na kočár? Už nikdy, apeluje na matky záchranář. Namočením to ještě zhoršují Marie Rottrová nazpívala ústřední píseň k novému seriálu Polabí

prima-zoom

Tragicky zemřela Klára Kolouchová Unikátní video: „Francouzský polibek“ divokých kosatek se povedlo natočit až nyní, i když o něm víme 47 let Co všechno vám může explodovat v autě? Opravdu se vyplatí znát odpověď

prima-fresh

Malinový sen – křehký koláč s tvarohovou náplní s malinovým džemem Šťavnatá sekaná plněná cuketou, paprikou a slaninou – tip na výtečný oběd z trouby Palak tofu – indická omáčka z kořeněného špenátu s tofu místo panýru

prima-cool

The Last of Us opouští tvůrci hry Budoucnost Indiana Jonese odhalena: Jak bude vypadat další film? Arnold posvětil remake jeho béčkové klasiky. První trailer servíruje dynamický akční nářez

playboy

Co vás čeká v magazínu Playboy červenec – srpen 2025? Playboy v Česku pokračuje. Letní vydání s Lyndah Célin Broda potvrzuje sílu značky Věční dramatici a mistři výmluv: Pět znamení emocionálních analfabetů

lajk

Amanda Bynes chce shodit. Přiznala užívání léku na hubnutí, který frčí mezi celebritami Xholakys chce seknout se svlékáním. V nové kariéře chce lidem pomáhat duševně Rychlé miliony českých influencerů: Sharlota a Stejk přiznali konkrétní částky

prima-living

Jessica Alba prodala své luxusní sídlo v Beverly Hills. Nový majitel zaplatil astronomickou částku Režisér Jan Hřebejk má dva domovy. S rodinou žije na hausbótu a v luxusní vile Vila Šafránkové a Abrháma zeje prázdnotou. Potomci se o dům ani zahradu nestarají

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.