Robotické automobily: dočkáme se jich už za tři roky?
BMW, Nissan i Elon Musk se předhánějí ve snaze přijít s největší revolucí v autodopravě od jejího vzniku.
Svěřili byste svůj život na silnicích stroji? Právě na to se možná bude ptát každý z nás, ve velké tichosti se totiž mezi automobilkami rozjely závody o to, kdo první přijde s funkčním a regulačními orgány povoleným modelem vozu, kterého po silnici řídí automat. První verze bychom se dle nejznámějšího miliardáře dnešní doby Elona Muska mohli dočkat už během tří let.
Vyjde to tentokrát?
Za něco málo přes století automobily změnily civilizaci k nepoznání. Staly se ztělesněním snu o svobodě i klíčovým dopravním prostředkem našich měst i odlehlých koutů lidských sídlišť. Schopnost, či neschopnost je napájet palivem rozhodovala o válkách, a v poslední době začalo přibývat i projektů, které slibují nahradit závislost na ropě pouhým čerpáním elektřiny. Revoluce v autodopravě se však slibovala už řadu let, a prozatím zůstala přinejlepším u technologických prototypů, přinejhorším u hezkých řečí. Dekády se například mluvilo o blížící se éře létajících vozů – jenom aby se nakonec ukázalo, že "létající auto" je koncept sice jakž takž proveditelný, avšak neúnosně nepraktický.
Po boku informační revoluce se nyní rodí další nápad. Tentokrát slibuje automatizovat naše vozy tak, že řidič nebude vůbec potřeba. Máme těmto vizím tentokrát věřit? Oproti nápadům na elektromobily či létající auta nahrává novým plánům poptávka – automatizované vozy by totiž (dle předpokladů) srazily počet dopravních nehod. Ty si rovněž vyžádají těžko uvěřitelnou cifru více než jednoho milionu životů. Ruku v ruce s tím jdou i obrovské hmotné škody. Ačkoliv jsme si už zvykli v takovém světě žít, automobilky nyní doufají, že naše chuť po vyšším bezpečí bude motorem pokroku. Faktem totiž zůstává, že i přes pevnější karoserii nebo existenci airbagů dnešní automobily fungují na stejném principu jako před sto lety.
Budoucnost už byla
První částečně automatické vozy přitom vzniky už během 30. let minulého století, v 50. letech se pak objevil technologický demonstrátor slibující "do patnácti let" elektronické silnice, jimiž by byly navigovány "elektronické vozy". Mohlo by se zdát, že dnes stejně jako tehdy půjde koncept do koše, aktuálním plánům však nahrává rozvoj informačních technologií, které by samy mohly rozeznat silnici i ostatní automobily. Za pravdu jim dávají funkční prototypy společnosti jako Mercedes-Benz, General Motor, Bosch, Nissan, Toyota, Audi nebo dokonce Google. Tři americké státy, Nevada, Florida a Kalifornie, už dokonce automatické vozy povolily na svých silnicích, rovněž Británie letos povolila testování na veřejných dopravních uzlech.
Vize auta bez řidiče z roku 1965
Do tří let
Optimistům nahrává skutečnost, že doslova každým dnem dochází k dílčímu pokroku ve vývoji – děje se tak díky konkurenci automobilek, které doufají, že automatizované vozy znovu zvýší poptávku zákazníků. Průkopníkem je v této sféře i korporace Google, která na existujících vozech, jako je Toyota Prius či Audi TT, testuje svůj program Google Chauffeur. Už v roce 2010 jejich auto projelo ostrými zatáčkami ulic San Franciska, o dva roky později pak zase úspěšně svezlo slepce. Projekt vede Sebastian Thrun, spoluvynálezce Google Street View. Právě Street View bude možná aplikací, která rozličná roboauta přesune do reality více než cokoliv jiného. Aktuální modely totiž mnohdy srovnávají své kamerové záběry s těmi ze Street View a spolu s GPS se ujišťují, kde se vůz nachází. Laserová čidla a radary pak sledují dopravní situaci kolem vozidla a brání tak kolizi.
Pokrok hlásí i další fronty. Od roku 2011 vyslalo autonomní vozy na dálnice BWM. Teprve 12. července tak italský VisLab odprezentoval prototyp vozu, který sám od sebe projel centrem Parmy, včetně úspěšného zvládnutí kruhových objezdů, semaforů, přechodů pro chodce a dalších nástrah.
Technologie není všechno...
Technologie tedy funguje, otázkou je její aplikace tak, aby vyhovovala normám. Mezi automobilkami se nyní rozjely doslova závody ve zbrojení o to, kdo první přijde s takovým modelem, aby jeho masové využívání povolily úřady. BWM mluví o částečně automatizované variaci v roce 2020, plně automatizované o pět let později. Nissan hodlá s plně funkčním modelem přijít již v roce 2020. A Elon Musk, muž, jenž nedávno přišel se superželeznicí Hyperloop, úspěšně testuje znovupoužitelnou raketu a již vysílá zásobovací lodě k Mezinárodní vesmírné stanici, nyní tvrdí, že jeho automobilová společnost Tesla Motors by ráda nabídla robovůz už v roce 2017. A prý se "nejedná o spekulace".
Google vůz
Musk mluví o tom, že jeho auto zvládne jezdit samo až 90 % času, pro komplikované scénáře však bude ještě nějaký čas potřebovat řidiče. Tesla Motor navíc produkuje pouze elektrovozy, výhodou jeho modelu by tak byla i úspora za benzín. Muskova vcelku střídmá vize se navíc shoduje i s názory odborníků, podle nichž se nedočkáme žádného přelomového modelu, který by silnice zčista jasna brázdil sám od sebe bez sebemenších komplikací – spíše se prý dočkáme rychle se zvyšující automatizace, která až po letech dospěje k futuristické vizi bezpečných, autonomních silnic.
Ladislav Loukota