Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
Planetárium v Praze je znovu otevřené, nová technologie vám zamotá hlavu

Planetárium v Praze je znovu otevřené, nová technologie vám zamotá hlavu

Maddie beze stopy zmizela, když jí byly tři roky. Naději po 18 letech přináší speciální přístroj

Maddie beze stopy zmizela, když jí byly tři roky. Naději po 18 letech přináší speciální přístroj

Pavoučí jed člověka ochromí jen v určitých případech. Rozhoduje, čím se pavouk živí

Pavoučí jed člověka ochromí jen v určitých případech. Rozhoduje, čím se pavouk živí

Siné bouřky mohou nad Českem vytvořit ničivý jev, meteorologové vypustí vzdušné sondy

Siné bouřky mohou nad Českem vytvořit ničivý jev, meteorologové vypustí vzdušné sondy

Levhart nebo jaguár? Rozdíl se může zdát malý, ale jen do chvíle, než na vás zvíře zaútočí

Levhart nebo jaguár? Rozdíl se může zdát malý, ale jen do chvíle, než na vás zvíře zaútočí

Seznamte se s Reggiem a Pearl. Největší a nejmenší pes světa si dali rande

Seznamte se s Reggiem a Pearl. Největší a nejmenší pes světa si dali rande

Zabila ho kletba, nebo otrava? Heydrichovu smrt halí rouška tajemství, brzy zemřel i jeho syn

Zabila ho kletba, nebo otrava? Heydrichovu smrt halí rouška tajemství, brzy zemřel i jeho syn

Prima Zoom ■ Věda a technika
Věda a technika
31. ledna 2014 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Elektrická, nebo parní? Jaká je budoucnost letadel ve světě bez ropy?

Co nahradí letadla? Titan

Co nahradí letadla? Titan

  • Zavřít
Co nahradí letadla? Titan

Co nahradí letadla? Titan

Vrtulové stroje, vzducholodě i elektrizovaný „proudový motor“ – to vše má nahradit dnešní pojetí letectví.

Seznam.cz banner

Posledních 110 let od prvního letu bratří Wrightů platilo letectví za doménu spalování fosilních paliv. Ne snad, že by nebyla snaha pohánět letadla alternativně – jaderným pohonem či elektřinou.

Avšak donedávna letouny poháněné elektřinou platily za možná sympatický, celkově však nepraktický koncept. Nové technologie a inovace ovšem razantně mění dosavadní pojetí letectví jako průmyslu závislého na ropě – a byznys s elektrickými letadly raketově rostě. Odhaduje se, že za dalších devět let by měl mít hodnotu více než 350 miliard. Jak inženýři plánují ropu nahradit?

Zpátky na zem?

Úvodem zmiňme několik veskrze konvenčních vizí, a tudíž dost možná i nejrealističtějších, které v elektrické letectví příliš nevěří. Dle mnohých totiž fosilní paliva zůstanou nejpraktičtějším způsobem napájení letadel až do příchodu radikálně nové technologie, kterou si dnes neumíme představit. I bez fosilních zdrojů navíc lze vytvářet biopaliva, popřípadě jiné formy uměle produkovaných sloučenin. To by se mohlo podepsat na ceně letenek, vzhledem k rozměrům globální letecké dopravy, by však nemuselo jít o naprosté kataklyzma.

Na co budou jezdit auta, když dojde ropa? Věda a technika

Na co budou jezdit auta, když dojde ropa?

Je však také možné, že umělá paliva nebudou ekonomicky natolik výhodná jako aktuální experimentální návrhy na elektroletouny. Co vše tedy mají inženýři v zásobě? Nejjednodušším způsobem elektrického létání je samozřejmě pohánět stroj otáčením vrtule napájené buď z baterie či ze solárních panelů. První způsob již aplikovala řada ultralightů, druhého způsobu využívá velmi lehký letoun Solar Impulse i další stroje blížící se spíše vrtulovým kluzákům. Je nasnadě, že něco podobného je sice využitelné pro osobní dopravu, pro komerční letoun s kapacitou stovek pasažérů (nebo nákladu) by však rozpětí křídel muselo být neskutečně enormní. Proto však existuje snaha nabídnout individuální přepravu mnohem komfortněji a levnější než doposud – vrací se tak přepucovaný sen o „létajícím voze“ s kolmým startem.

Skoro nekonečný dolet solárních letounů napájených panely navíc sice nemusí nahradit staré módy létání, přinese však některé nové. Mluví se tak o novém druhu služeb, tzv. atmosférických satelitech. Společnost Titan Aerospace například pracuje na bezpilotních "družicích", které by létaly vysoko v atmosféře, a napájené pouze sluncem by mohly efektivně a dlouhodobě monitorovat povrch i přenášet informace. Jejich Solara 60 by unesla až 100 kilo a velmi levně by pokryla značné území pod sebou.

Částečnou cestou ke komerčním službám zaměřeným na přepravu nákladu, by mohl být rovněž návrat vzducholodí. I ty by si vystačily s elektrickým pohonem vrtulí, nemluvě o možnosti pokrýt trup solárními panely. Moderní metody dálkového nebo automatického ovládání (UAV) by navíc usnadnily let ve vyšších výškách, který by vyřešil problém vzducholodí s horším počasím.

Vše záleží na zdroji

Losangeleská společnost Worldwide Aeros už pracuje na vzducholodi s nosností 250 tun – třikrát více, než unese vojenský dopravák C-5 Galaxy, leč řádově méně, než kolik unesou velké přepravní lodě (průměrné z nich totiž nečiní problém ani 140 tisíc tun nákladu). Zlí jazykové však říkají, že návrat vzducholodí se ohlašuje co pár let, doposud vždy se stejným (nijakým) výsledkem. Efektivnější solární energie spolu s bezpilotními technologiemi by však mohly vzducholodě vrátit zpátky do hry. Několik málo inženýrů se navíc domnívá, že v rámci dekád dojde i na elektrický ekvivalent proudového motoru, který by na nebesa vrátil velkou sílu.

Proudové motory jsou sice postavené na spalování leteckého paliva, tedy složky, kterou na první pohled nepůjde nahradit elektřinou. Existuje však několik teoretických cest. V rámci akce a reakce lze například spalovat hydrazin nebo amoniak v motoru využívajícím obloukového proudu. Mluví se i o využití urychlovačů nebo spalování vodíku. Snad nejnadějněji zní využití iontových motorů. Jejich principem je generování elektrického proudu mezi dvěma elektrodami – ta slabší z nich vyvolává proud svým směrem. Čím více se do nich dodá šťávy, tím větší tah ionizované molekuly vzduchu vytvářejí.

Revoluce v motorech?

Iontové motory se už běžně užívají v případě kosmických satelitů, kde nevadí jejich nízký, zato však konstantní tah. Podle týmu z amerického MIT by však teoreticky mělo být možné princip extrémně zesílit a dosáhnout více než padesátinásobně většího tahu než u současných iontových motorů. Problémem je hustota takového výkonu, která je naopak výrazně menší. Postavit velký letoun tohoto druhu by proto znamenalo zcela přepsat dosavadní způsoby leteckého designu. Může se to nakonec ukázat jako nemožné, ale americký byznysmen Elon Musk v elektrické tryskáče věří – prý by něco podobného do pár dekád rád postavil v nadzvukové variantě.

Největším problémem efektivnějších forem elektrických motorů je však energetická náročnost – palubní jaderný generátor, jeho ekvivalent či vysoce efektivní bezdrátový přenos energie (například z orbitálních solárních elektráren), by totiž byl zřejmě nutností.

Ačkoliv je něco takového stále hudbou vzdálené budoucnosti, je skoro symbolické, že po více než století bylo letectví spojeno s fosilními palivy – a přesto nyní, když se začíná přibližovat k jinému druhu pohonu, působí první prototypy jako Solar Impulse podobně vrtkavě, jako vypadaly někdejší dvojplošníky.

Ladislav Loukota

Mrakodrapy plné stromů: Evropa staví první vertikální farmu! Věda a technika

Mrakodrapy plné stromů: Evropa staví první vertikální farmu!

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky ropa Elon Musk vzducholoď Massachusettský technologický institut proudový motor

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Království levhartů

Království levhartů

Dokumentární / Přírodopisný
Volání Antarktidy

Volání Antarktidy

Dokumentární / Cestopisný / Přírodopisný
Češi na Lososí stezce

Češi na Lososí stezce

Dokumentární / Technologický
Norsko: Volání divočiny

Norsko: Volání divočiny

Dokumentární / Přírodopisný
Dobývání Titanu

Dobývání Titanu

Dokumentární / Vědecký / Technologický / Vesmír
Zázraky Afriky: Noc a den

Zázraky Afriky: Noc a den

Dokumentární / Přírodopisný
Záhada mumie Rascara Capaca

Záhada mumie Rascara Capaca

Dokumentární / Vědecký / Historický / Záhady a tajemství
SLS: Megaraketa NASA

SLS: Megaraketa NASA

Dokumentární / Vědecký / Technologický / Vesmír
Iznik: Potopená bazilika

Iznik: Potopená bazilika

Dokumentární / Historický

prima-cnn-news

Nedá mi spát, proč Blažek tak riskoval, říká expertka. Soudy nedrží krok s digitálním světem Ukrajinci hlásí další tvrdé údery v Rusku: Zasáhli vojenská letiště, hoří palivové nádrže Katastrofa před Normandií, o které se mlčelo. Spojenci omylem zabili stovky amerických vojáků

prima-zeny

Velká vlasová proměna: Mistrovská balayage udělala z neutrální Žanety bohyni léta Chcípni, křičí Bětka. Mikea se pokusí otrávit hadím jedem Vémola otevřeně o dětství plném drilu: Táta byl tvrdý, já chci být svým dětem oporou

prima-zoom

Německý voják zabil stovky Američanů Do vylodění v Normandii zasáhl i český ježek. Předválečný vynález byl ukraden z pohraničí Planetárium v Praze je znovu otevřené, nová technologie vám zamotá hlavu

prima-fresh

Asijský mangový salát podle Šona – pro přípravu se používá nakyslé nezralé ovoce Vegetariánský burger bowl – miska plná osmažené cizrny, zeleniny a domácí omáčky Pide se špenátem – turecký chléb se zelenou náplní osvěží jarní jídelníček

prima-cool

Vetřelci na Zemi v prvním velkém traileru Deník princezny 3 se zřejmě bude natáčet v Česku. Filmaři už vybírají zámek Prima pouští do světa dokumentární sérii Karel vs. Karlos. Intimní zpověď sledoval s dojetím, obklopen rodinou a přáteli

playboy

Co vás čeká v červnovém vydání magazínu Playboy? Co v ložnici nikdy nedělat? Čtyři nejčastější chyby, které zabíjejí vášeň i vztah Život bez dítěte? Miley Cyrus našla odvahu říct, že je to taky volba

lajk

Charlotte Štiková se provokace nebojí. Na sociálních sítích dala na odiv své vnady Japonec si hraním her způsobil syndrom spadlé hlavy. Život mu zachránila operace Známý český rapper obviněn ze znásilnění: Parťák Řezníka vysvětlil, co se v Plzni stalo

prima-living

Půda není jen držák rostlin. Proč dát šanci přírodním hnojivům? Samosběr třešní 2025: Kde a kdy natrhat čerstvé ovoce za skvělou cenu i zadarmo Bydlení Jarka Nohavici. Vlastní vilu v Ostravě, byt v Praze a další nemovitosti

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.