Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
Záhada zrzavých koček byla rozluštěna. Většinou jde o samce, všechno má svůj důvod

Záhada zrzavých koček byla rozluštěna. Většinou jde o samce, všechno má svůj důvod

Kolik atomových bomb mají Američané v Evropě a kde se nacházejí? Nabízíme kompletní přehled

Kolik atomových bomb mají Američané v Evropě a kde se nacházejí? Nabízíme kompletní přehled

Škodí sítě 5G lidskému zdraví? Divokou konspiraci jednou provždy zlikvidoval skutečný experiment

Škodí sítě 5G lidskému zdraví? Divokou konspiraci jednou provždy zlikvidoval skutečný experiment

K zemi padají mrtví ptáci a nikdo neví proč. Znepokojivá záhada nebere konce

K zemi padají mrtví ptáci a nikdo neví proč. Znepokojivá záhada nebere konce

Proč jsou pneumatiky aut černé, když je kaučuk bílý? Důvodů je mnohem víc, než si myslíte

Proč jsou pneumatiky aut černé, když je kaučuk bílý? Důvodů je mnohem víc, než si myslíte

Obřímu airbusu s 306 lidmi na palubě došlo nad oceánem palivo. Piloti šli na nouzové přistání bez motorů

Obřímu airbusu s 306 lidmi na palubě došlo nad oceánem palivo. Piloti šli na nouzové přistání bez motorů

Proč se zlomil Kosmický had? NASA vyřešila záhadu obrovské vesmírné struktury

Proč se zlomil Kosmický had? NASA vyřešila záhadu obrovské vesmírné struktury

Prima Zoom ■ Věda a technika
Věda a technika
6. prosince 2013 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Na co budou jezdit auta, když dojde ropa?

Sportovní auto budoucnosti

Sportovní auto budoucnosti Zdroj: Thinkstock

  • Zavřít
Sportovní auto budoucnosti

Sportovní auto budoucnosti Zdroj: Thinkstock

Ropa dojde. Je jen otázkou času kdy. Podle odborníků se tahle chvíle blíží nezadržitelně rychle. Ale co pak bude pohánět auta, vlaky či letadla? Nebude to konec civilizace?

Seznam.cz banner

Především musíme tuhle katastrofickou budoucnost usadit někam do konkrétního času. Přesně vám to samozřejmě neřekneme, i odborníci se přou, zda to bude příští rok nebo za šedesát let.

Ale ročenka petrolejářské společnosti BP, která je citovaná i ve Financial Times a kterou se řídí i newyorská burza, říká, že ropa dojde za 56 let. Ona tedy nedojde úplně. Nepředstavujte si, že by najednou v ropných plošinách zakloktalo a bylo v trubkách sucho. Výše uvedený čas je vyhrazen pro ekonomickou návratnost těžby ropy. Po téhle době se už nevyplatí ten zbytek nerostného bohatství těžit, protože cena bude tak vysoká, že přestane být po ní poptávka.

A co na to největší mozky světa? Počítače? Mlčí? Ne, nemlčí. Plánují ve velkém. Bohužel se zdá, že každý, kdo unese v ruce tužku a má co mluvit do plánování automobilek, říká něco jiného. A bohužel to tak je už několik desetiletí.

Jak to začalo

O různých palivech se přemýšlelo už před mnoha desetiletími. Jezdit na benzín, naftu, petrolej nebo plyn už tehdy nebylo dostatečně módní. A tak vizionáři plánovali. Například Ford v roce 1958 představil zajímavý koncept Nucleon. Jednalo se o auto, které mělo podle těchto vizionářů jezdit na jaderné palivo. Malý reaktor byl umístěn v zádi, za kabinou řidiče a jeho spolujezdce. Samozřejmě, že nic takového auto skutečně nemělo. Bylo by to neproveditelné. Ale tohle byla doba jaderné euforie.

Představte si vozit za krkem jaderný reaktor. Tohle je Ford Nucleon. Foto: FORD

Pojďme o několik desítek let dál. Lidé přemýšleli a přemýšleli, až vymysleli to nejlepší, na co mohli přijít – na auto na vodu. Elektrolýzou by se rozštěpila voda na vodík a kyslík. To první by se spalovalo v motoru a kyslík by toho byl účasten jako oxidační prvek. Bohužel ani tohle nebyla ta pravá cesta, kterou tehdejší konstruktéři (je překvapivé, že jich bylo více nezávisle na sobě) našli. Nějak jim totiž nedocházelo, že elektrolytické rozštěpení vody se musí udělat elektřinou. A kde ji vzít? V plánu byly něco jako trolejbusové tratě. Jenže do nich zase musí někdo pustit ten proud někde vyrobený. A navíc. Pro elektrolýzu je zapotřebí víc energie, než kolik se jí pak získá spálením vodíku. Pokud by to tak nebylo, jednalo by se o perpetuum mobile. Jenže tohle k němu mělo zatraceně daleko.

Tak vážně

Konec legráckám, automobilky začaly někde kolem sedmdesátých let vážně přemýšlet, co s ropou? Čím ji nahradit? V roce 1973 vypukla ohromná ropná krize, která nalila gigantické peníze do výzkumu nových technologií, nových paliv a všeho, co by se dalo někdy nalít do nádrží. Pojďme se podívat, na co přišli a jak to s tím dopadlo.

Do nádrží se začalo cpát prakticky cokoliv. Od klasického fritovacího oleje (tyto tendence jsou u lidí se staršími vozy stále, i když desítky let zkušeností ukázaly, že si tím akorát zničí auto), přes speciální alkoholové tresti až třeba ke skutečnému lihu. To je vlastně fantastické palivo. Vyrobit se dá, jak se říká, i z den nošených vojenských ponožek. Chce to jen destilovat, destilovat, destilovat. Uchytilo se to jen v jihoamerických zemích, kde většina aut dnes jezdí na líh. Jenže je to dáno několika faktory – ohromným množstvím nadbytečné cukrové třtiny, kterou drtivě nahradily levnější náhražky, nedostatek ropy států, které sice měly zásoby v podzemí, ale nedokázaly je kvůli vlastním politickým šarvátkám dostat ven, a v neposlední řadě i okamžité odtržení od potřeby světových zásob ropy a ropných mocností, jako je USA.

A tak v Brazílii, Venezuele nebo Argentině jezdí spousta lihových aut. Proč se to neuchytilo u nás? Protože vyrobit líh znamená osázet spoustu a spoustu hektarů plodinami, které pak nevyužijete jinak než na destilaci. Něco jako u biopaliva. Jenže líh je ještě hůř skladovatelný, má tendenci být prohnaný spíš žaludky řidičů než motory aut a má spoustu negativních vlastností, jako je odmašťování. A nemazaný motor = nefunkční motor. Jihoamerická auta tak mají speciální lihové směsi s olejem, které ale nejsou vůbec ekologické, auta musí více mazat…

Chcete vlastní biopalivo. Není to jednoduché, ale stačí pár pytlů nebo barelů a znalosti vysokoškolské chemie… Foto: NMSU

Vzduch. Je všude kolem. Je ho dost. Tak proč ho nevyužít? Tenhle nápad měli lidé už od dob Karla Benze. Jenže od té doby se stále motali v bludném kruhu. Ale stále to noví a noví vynálezci odmítali pochopit. Spalovat se jen tak nedá. Jediná možnost je jej stlačit a pak ho nechat konat při expanzi v pístovém nebo rotačním stroji práci. Jenže stlačit tekutinu je ta nejztrátovější práce, jaká existuje. Vynaložíte několikanásobek energie, než kterou pak získáte. I v porovnání s výrobou benzínu to vyjde dráž. Auto je sice naprosto bezhlučné, lokálně bez emisí (nějak se musí ten vzduch stlačit, takže zase tak bezemisní to není) a jednoduché. Jenže nedojede daleko, má problémy s výkonem a regulací. A pak ta ztrátovost. Ale…

A co bude?

Teď jsme mluvili o vzduchu, jak je naprosto nesmyslný. Je to pravda? Tak úplně ne. Peugeot je toho příkladem. Nedávno představil prototyp, kde mezi nápravami leží tlaková nádoba na vzduch. Ta je plněna zmařenou energií. Co to je? Prostě hybnost – síla, která odplývá do brzd, pokud zastavujete. Která se maří, když zpomalujete. Prostě ta, která odchází a nijak ji nevyužijete. Ideální. Klasický spalovací motor tak je doplněný zásobníkem téhle síly, která se využívá v případě nouze. Potřebujete zrychlit? Potřebujete větší sílu? Počítač pustí plyn z lahve a auto jede lépe. A méně žere. Skvělý nápad. Ale ne nový. Jen využili jiné médium na uchování energie.

Dnes asi hlavním proudem je uchování této jinak ztracené energie v elektřině. Hybridy. Má je skoro každá automobilka. Stal se z nich hit. A popravdě řečeno, chápeme proč. Akumulátory nejsou ještě tak dokonalé, aby se neničily, aby měly dostatečnou kapacitu a výkon k tomu, aby dokázaly pohánět samy auto. Hybridy dokážou dnešní nedokonalé akumulátory využít lépe. Jdou napůl cesty. Můžou jet třeba jen na elektřinu, ale jen velmi omezenou dobu. Nebo nemusí elektřinu využívat vůbec. A co z toho? Nižší spotřebu. A ne o zanedbatelný kousek. Pět procent paliva je velká úspora, se kterou se chlubí všichni. Dvacet procent je u hybridů dnes téměř standard. A některé už umí stáhnout spotřebu i o 50 %. Jistě, musí se splnit mnoho podmínek, ale jde to.

A pak jsou tu auta jak z říše snů. Ale blízkých snů. Příklad – Porsche 918 Spyder. Představte si automobilku, která léta byla typickým představitelem konzumenta benzínu. Nenasytným konzumentem. Sportovní auta nemají malou spotřebu. A najednou se karta obrátila a tady se začalo pracovat na něčem, co vypadá jako sporťák, jezdí jako sporťák a žere jako… ještě méně než vaše Škoda Fabia! Sporťák 918 Spyder, který přijde zanedlouho na trh, je totiž hybridem, který zvládne (jak nedávné testy na okruhu prokázaly) zrychlit z nuly na stovku za 2,8 sekundy, maximální rychlost je kolem 345 km/h a spotřeba v klasickém kombinovaném cyklu, tedy obyčejná jízda po městě i mimo něj, činí cca 3,3 l na 100 km. Fantazie. A Porsche plánuje, že všechny řady budou mít vlastní hybrid. A co víc, že hybridů by se mělo prodávat víc než aut s klasickým motorem. Plány, ale ne nereálné. S takovými parametry určitě ne.

Výkon, rychlost, síla… To všechno Porsche 918 Spyder má. A navíc má minimální spotřebu. Foto: Porsche

Vodík a ti ostatní

A co nás tedy čeká v budoucnu? Ta nejbližší tankuje do aut stále benzín a naftu. Ale v mnohem menším množství. Takže ty roky ropného krachu se oddalují. Pak nastoupí elektromobily. Vyrobit elektřinu bez emisí už umíme. Jen ji uchovat. Ale na to přijdeme. Koneckonců, vozů na čistě elektrický pohon pomalu přibývá, například Volkswagen uvede příští rok na trh v elektrické verzi mj. jednu ze svých ikon, model Golf.

A pak jsou tu ta ostatní paliva. Třeba vodík. Spalovat ho není až tak hospodárné, ale jde to. Ale nevypadá to, že by to byla cesta. Skladovat tak ohromné množství vodíku není úplně bezpečné. Raději ho mít méně a využívat ho jinak – v efektivnějších strojích. V palivových článcích. To je technologie, kdy na speciální „punčošce“ reaguje vodík s kyslíkem a vzniká zde elektrický náboj. Ten se zachytává a elektromotory pohánějí vůz. Už dlouho se to pokouší dostat na silnice mnoho značek. Zatím je to trochu futuristická technologie, která je drahá jako na začátku zmiňovaný jaderný reaktor. Ale když jich bude víc… Nedávno jeden odborník na autoprůmysl řekl, že prodávat auto na vodík před rokem 2020 bude výrazně nerentabilní. Přesto se objevují informace, že v roce 2015 či 2016 mnoho značek představí svá vozidla s palivovými články v sériové verzi. Uvidíme, kdo bude mít pravdu. Aby to nebyla stejná bublina, jakou vypustil koncern Renault-Nissan, když ústy svého nedotknutelného šéfa Carlose Ghosna prohlásil, že od roku 2009 prodá každý rok celosvětově 500 000 elektromobilů. V roce 2012 se jich prodalo 43 829. Tolik o plánech, vizionářích a tvrdé realitě.

Litrový vůz“ XL1 ze stáje Volkswagen. Foto: Volkswagen

A co tu máme dál? Výše zmíněná biopaliva. Bohužel se ukazuje, že tahle cesta vede spíš do hladových let. Stačilo si spočítat, že na vytvoření jednoho litru biopaliva je zapotřebí asi osmi litrů klasického paliva (traktor musí zasít, hnojit, zavlažovat, přivézt, odvézt, sklidit…). Až zefektivnění výroby by mohlo za něco stát. K tomu by se však musely začít pěstovat plodiny, které se u nás nikdy nepěstovaly a byly by tedy agresivními vetřelci. Navíc se musí zefektivnit jejich pěstování, transport, výroba… Nebo zavést ve velkém produkci laboratorních biopaliv. Dnes stačí mít doma třicet PET lahví, několik zvláštních plísní a pokročilé znalosti v chemii a dokážete si vyrobit palivo pro své auto. Bohužel u toho necháte celý svůj volný čas a ještě k tomu kus toho pracovního. Ale jde to.

Spalovat cokoli jiného už je v dnešní době nereálné. Přesun od klasického spalování k velmi úspornému spalování je nasnadě. Automobilky se už dnes snaží získávat nové a nové možnosti zefektivnění spalovacího procesu. Ricardo například vypracovalo motor, který pracuje jako čtyřtakt, ale v podmínkách, které jsou pro to vhodné, se přepne do režimu dvoutaktu. Nebo už byl představený motor, který kombinuje zážehový a vznětový spalovací cyklus. Další pokračování je ve využití tepla z výfukových plynů, jejich kinetické energie (třeba prostřednictvím turbín), získávání elektřiny ze slunce apod. Prostě snižování spotřeby je hlavní proud, který dnes jede.

Na špici téhle snahy je v rámci konceptu „Think Blue.“ Volkswagen se svým „litrovým“ autem. Co to je? Je to auto, které má hybridní naftový motor, tedy spojení naftového a elektromotoru. Spotřeba vozu je při klasické jízdě neskutečných 0,9 l na 100 km! A to není jen tak nějaká laboratorní věc. Tohle jsou hodnoty auta, které je připravené přímo na silnice! Auto pro dva lidi přitom dokáže jet rychlostí až 60 km/h a zrychlit na stovku za 12,7 s. Auto se už začalo vyrábět v továrně v Osnabrücku. Ale nečekejte žádné super velké série. Nejdřív na svět přijde padesátikusová série, která se kompletně vyrobí ručně.

A jak to bude dál? Předpovídat dnes je stejně těžké jako v roce 1958. Možná začneme zase věřit na jaderné reaktory na kolech. Možná se trefíme...

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky ropa Volkswagen Porsche elektřina Peugeot palivo Financial Times Carlos Ghosn Ford Motor Company Porsche 918 Spyder

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Království ledních medvědů

Království ledních medvědů

Dokumentární / Přírodopisný
Dobývání Titanu

Dobývání Titanu

Dokumentární / Technologický / Vědecký / Vesmír
La Palma: Láva a život

La Palma: Láva a život

Přírodopisný / Dokumentární
Jaderské ostrovy z nebe

Jaderské ostrovy z nebe

Dokumentární / Cestopisný
Výbuch z hlubin

Výbuch z hlubin

Dokumentární / Katastrofický / Přírodopisný
Poslední neandertálec

Poslední neandertálec

Historický / Kulturní a společenský / Vědecký / Dokumentární
Záhada mumie Rascara Capaca

Záhada mumie Rascara Capaca

Vědecký / Záhady a tajemství / Historický / Dokumentární
Tajemství bažin

Tajemství bažin

Dokumentární / Přírodopisný
Iznik: Potopená bazilika

Iznik: Potopená bazilika

Historický / Dokumentární

prima-cnn-news

Česko zajistilo Ukrajině přes tři miliony nábojů, řekl šéf NATO. Vydalo na pomoc desítky miliard Putin chce věčnou válku, zhodnotil expert. Připomněl smutný příklad z historie Tragický konec pátrání po dětech v Nizozemsku. Policie našla auto s několika těly

prima-zeny

Alice se nenechá oblafnout. Leonu prokoukne a pěkně zpraží Na smuteční večírek za Bartošku dorazili Polívka, Kaiser, Donutil i kolegové z filmového festivalu Horoskop na týden od 19. května 2025: Berany čeká změna, Střelce výhra

prima-zoom

Kolik atomových bomb má USA v Evropě? Záhada zrzavých koček byla rozluštěna. Většinou jde o samce, všechno má svůj důvod Škodí sítě 5G lidskému zdraví? Divokou konspiraci jednou provždy zlikvidoval skutečný experiment

prima-fresh

Těhotnej kuchař: Francouzská lahůdka rillettes z vepřového masa s bílým vínem Lehký bramborový salát s ředkvičkami – svěží jarní příloha i hlavní chod nejen pro vegetariány Inpirujte se tipy a recepty, jak použít při vaření libeček – aromatická bylinka dodá jídlu výraznou chuť i vůni

prima-cool

Nové díly Wednesday vypadají skvěle Co Arnold natočil v Praze? První trailer ukazuje spoustu akce a tančení s Trinity Konečně pořádný horor s dinosaury? Nový trailer dalšího Jurského světa připomíná Vetřelce a Čelisti

playboy

Co vás čeká v květnovém vydání magazínu Playboy? Tři roky streamování bez pauzy. EmilyCC zveřejňuje každou vteřinu svého života Nečekané riziko na palubě letadla. Co většina pasažérů stále ignoruje?

lajk

Známý český rapper obviněn ze znásilnění: Parťák Řezníka vysvětlil, co se v Plzni stalo Láďa Hruška se vzdal snu na rekonstrukci stavení. Chátrající dům raději prodává Benda o zápasu s Novotným: Dát mu přes tlamu je občanská povinnost, nejen za Aničku

prima-living

Tereza Kerndlová o bydlení ve Španělsku. Popsala rozdíly mezi tamějšími obyvateli a Čechy Nejteplejší léto všech dob? Meteorologové varují před velkými vedry Hana Třeštíková před porodem řeší bydlení. V osmém měsíci předělávala kuchyň

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.