Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
Popravil podnikatele v centru Prahy za bílého dne. Nájemný vrah Mangarov spravedlnosti nakonec unikl

Popravil podnikatele v centru Prahy za bílého dne. Nájemný vrah Mangarov spravedlnosti nakonec unikl

Britská Oblast 51: Malá vesnička přitahuje fanoušky UFO, mimozemšťané prý komunikují s místními

Britská Oblast 51: Malá vesnička přitahuje fanoušky UFO, mimozemšťané prý komunikují s místními

Slavný král prý měl 700 manželek a 300 konkubín. Poznejte skutečné fungování jeho harému

Slavný král prý měl 700 manželek a 300 konkubín. Poznejte skutečné fungování jeho harému

Který sval v lidském těle je nejsilnější? Není to biceps. Ani jazyk

Který sval v lidském těle je nejsilnější? Není to biceps. Ani jazyk

Bude v Česku tuhá zima s přívaly sněhu? Meteorologové vyvracejí poplašné předpovědi, mají vlastní scénář

Bude v Česku tuhá zima s přívaly sněhu? Meteorologové vyvracejí poplašné předpovědi, mají vlastní scénář

Největší tankové ztráty všech dob. Sověti Němce překvapili a drtili, životnost T-34 ale byla problematická

Největší tankové ztráty všech dob. Sověti Němce překvapili a drtili, životnost T-34 ale byla problematická

Hořící zámek se změnil ve výbušnou past. Hasičům zachránily život nezdolné železné dveře

Hořící zámek se změnil ve výbušnou past. Hasičům zachránily život nezdolné železné dveře

Prima Zoom ■ Věda a technika
Věda a technika
2. června 2017 06:00
Topi Pigula
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Elblaský kanál – místo, kde lodě plují po souši

Elbský kanál - přeprava lodí

Elbský kanál - přeprava lodí Zdroj: David Hainall

  • Zavřít
Elbský kanál - přeprava lodí

Elbský kanál - přeprava lodí Zdroj: David Hainall

Naprostý technický unikát, který vám umožní překonat souš, aniž vystoupíte z lodi.

Seznam.cz banner

V severovýchodním Polsku, mezi Baltským mořem a Mazurskými jezery, najdeme jednu z nejzajímavějších technických památek, která nezapře svou světovou jedinečnost. Nikde jinde na světě dnes nemůžeme plout lodí po uměle vybudovaném kanálu s tím, že krátké úseky překonáme po souši, aniž bychom museli loď opustit.

Za všechno může Georg Jacob Steenke

Elblaský plavební kanál vznikl v 19. století za účelem efektivní a rychlé dopravy dřeva, zboží a osob z vnitrozemí na pobřeží Baltského moře do Gdaňsku. Nikde jinde na světě nenajdeme místo, kde by lodě proplouvaly nejen systémem plavebních komor, ale hlavně po svážných drahách, kde je loď vezena po souši na speciálním vagonu. Během historie byly na světě postaveny pouze dva takové kanály. Kanál Morris najdeme při hranicích USA a Kanady. Zdejší zařízení se však nepodařilo uchovat a udržet v chodu. Polský Elblaský kanál je tak jedinou stále fungující technickou památkou svého druhu na světě, a stal se tak jednou z největších turistických atrakcí regionu.

Technické řešení svážných drah má na svědomí pruský inženýr Georg Jacob Steenke, který se narodil 30. června 1801 v Königsbergu a zemřel 20. května 1884 v Elblągu. Až do své smrti se aktivně podílel na chodu a opravách svého technického díla. Steenke se inspiroval ve Spojených státech, kde již podobná dráha fungovala. Zlí jazykové tvrdí, že technické plány a výkresy v podstatě ukradl. Nejspíš to není pravda, protože na Elblaském kanále použil celou řadu vylepšení a vlastních patentů.

Stavba kanálu začala v roce 1844. Kanál byl oficiálně a slavnostně uveden do provozu na konci roku 1860. I po slavnostním uvedením do provozu docházelo k dalším funkčním úpravám kanálu a technického zázemí. Celé dílo bylo dokončeno o 13 let později v roce 1873.

100 km na 10 km

Samotný kanál mezi Ostródou a Elblągem je dlouhý 88 km a plavba po něm dnes trvá asi 11 hodin. Na úseku necelých deseti kilometrů musejí lodě překonat výškový rozdíl více než 100 m a jinak než po souši to nejde! Mezi jednotlivými částmi plavebního kanálu tak vzniklo celkem pět svážných drah. Na svahu jsou položeny koleje, po kterých se pohybuje speciálně upravený vagon tažený ocelovým lanem. Kdybychom chtěli proplout celou sítí zdejších kanálů, museli bychom si vyčlenit ještě více času. Se všemi odbočkami totiž měří více než 150 km. Ne vše je ale vybudováno uměle. Plavební trasa prochází i přes jezera.

Jak to celé funguje? Steenke navrhl a zkonstruoval v podstatě geniálně jednoduchý systém, který využívá vody, jako základního hybného mechanismu. Loď vpluje na již zmíněný vagon. V tu chvíli se uvede do pohybu vodní mlýn, jehož lopatky jsou poháněné vodou, která je svedena v rourách z vyššího místa kanálu. Hřídel vodního mlýna uvede do pohybu soukolí, které podle potřeby vytáhne loď do kopce nebo ji z kopce spustí dolů. „Vagon váží dobrých 20 tun a loď pak 70 tun“, popisuje kapitán naší lodi a nám se nechce věřit, že je to vůbec možné a tuhle váhu voda utáhne. Na jedné svážně dráze vlastně jedou vagony dva. Jeden dolů a druhý nahoru. „Vzhledem k váze celé soupravy jede jen jedna loď a druhý vagon je prázdný,“ dodává kapitán a ochotně ještě doplňuje: „V letní sezoně je tu hodně kajakářů a kanoistů. Když se jich sejde alespoň 12, tak je rádi převezeme. Jinak si musí loď buď přenést, nebo počkat.“ Při první úvaze si nedokážeme představit, jak bychom se na kajaku vyhýbali velké lodi, ale kanál je dostatečně široký a místní lodivodové jsou velmi šikovní. Největší převýšení, které v kuse překonáváme, se blíží 30 m. Nejdelší suchý úsek pak měří 550 m.

Zážitek, na který se nezapomíná

Na parkovišti u svážné dráhy Pochylnia Buczyniec je plno. U kanálu stojí malé muzeum věnované historii Elblaského kanálu. Lodě vyplouvají každou chvíli a turistů je i v první polovině května opravdu požehnaně. Nastupujeme na malý výletní „parník“. Místa k sezení jsou na obou palubách s tím, že ta horní není krytá. V ceně jízdenky je i jedna káva nebo čaj. „Ještě nám nejde motor a proto nemáme elektriku na ohřívání vody, ale přijďte až se rozjedeme,“ vysvětluje obsluha za lodním barem. Jinak je na lodi veselo. Polští výletníci jsou pověstní svým kladným vztahem k alkoholu a většinu času tráví v podpalubí kontinuální konzumací tekutin. Rychle se tak vyřeší počáteční problém, když jsme zpočátku nemohli najít místo k sezení. Nicméně na výhledy nejlepší je postát u zábradlí vedle kapitánského můstku na přídi lodi.

Loď se pomalu dává do pohybu. Najíždí mezi ocelovou konstrukci vagonu opatřenou dřevěnými lávkami. Kapitán chvíli manévruje, než dostane loď do ideálního postavení. Za námi se rozezní hukot tekoucí vody, kola turbíny se roztáčejí a loď se pomalu dává do pohybu. Vozík, na který jsme najeli se pomalu vynořuje z vody a po kolejích opouštíme vodu a jedeme chvíli do mírného kopečka, abychom zanedlouho začali vcelku prudce klesat. Loď náhle opravdu „pluje“ po souši. Proti nám pomalu vyjíždí nahoru druhý vagon. Pod svážnicí opět vjedeme do vody. Loď opustí vagon a vplouvá do další části kanálu. Po několika kilometrech plavby v nečekaně širokém kanálu směrem na Elbląg, v němž se pohodlně vyhnou dvě lodě, následuje další svážná dráha. Celkem je těchto míst pět.

Kromě obdivu k technické výjimečnosti vodního díla, kocháme se i nádhernou a malebnou krajinou plnou lesů, luk a polí. Nad hlavami nám občas proletí čáp nebo volavka. „Občas si tu ulovíme okouna,“ říká kapitán. „Oficiální rybolov je tu ale s ohledem na turistické plavby omezen,“ dodává.

Současnost světového unikátu

Během let se měnil majitel i provozovatel lodí a veškerého technického zařízení. V polovině 70. let minulého století převzala všechna plavidla společnost Żegluga Mazurska se sídlem v Giżycku. K další podstatné změně došlo na začátku 90. let minulého století, kdy lodě a zařízení začala provozovat Městská dopravní společnost se sídlem v Ostródě. Od roku 2011 provozuje kanál a lodě soukromá společnost Żegluga Ostródzko-Elbląska Sp. Z o.o. se sídlem v Ostródě. Ve stejném roce vydal polský prezident dekret, na jehož základě byl Elblaský kanál vyhlášen historickou a technickou památkou. Rekonstrukce celého díla a zázemí byla spolufinancována z evropských fondů a tyto peníze jsou „vidět“ na každém kroku. Kanál již neslouží ke svému původnímu účelu a přepravu zboží a dřeva nahradili turisté. Nejspíš tomu tak zůstane i v budoucnosti. Nic to nemění na faktu, že se jedná o jediné plně funkční vodní dílo tohoto typu na světě.

Text a foto: David Hainall

Topi Pigula

Topi Pigula

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky lodě Kanada Polsko lodní doprava turistika USA Baltské moře Kaliningrad technická památka Elblaský kanál Gdaňsk

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Les barev

Les barev

Přírodopisný / Dokumentární
Vlny pod hladinou

Vlny pod hladinou

Přírodopisný / Dokumentární
Obyčejné dějiny ničení

Obyčejné dějiny ničení

Válečný / Dokumentární / Historický / Kulturní a společenský
Hitlerův Hollywood

Hitlerův Hollywood

Historický / Kulturní a společenský / Dokumentární
Tannheimské údolí: Alpský klenot

Tannheimské údolí: Alpský klenot

Dokumentární / Přírodopisný
Pravidla paviání tlupy

Pravidla paviání tlupy

Přírodopisný / Dokumentární
Síla keltských žen

Síla keltských žen

Historický / Vědecký / Dokumentární
Pravda o vetřelcích

Pravda o vetřelcích

Dokumentární / Přírodopisný
Hitlerův svatý poklad

Hitlerův svatý poklad

Dokumentární / Historický / Válečný / Záhady a tajemství
Pastevcův bestiář

Pastevcův bestiář

Přírodopisný / Dokumentární / Kulturní a společenský
Království ledních medvědů

Království ledních medvědů

Dokumentární / Přírodopisný
Dobývání Titanu

Dobývání Titanu

Dokumentární / Technologický / Vědecký / Vesmír

prima-cnn-news

Revoluce v českém školství: Resort spustil největší projekt k nasazení AI ve třídách Zákeřné „revma“ může přivést mladé až k invaliditě. V Česku chybí lékaři, odmítají pacienty NASA má odvážný plán vrátit astronauty na Měsíc. Proč se odborníci začínají obávat?

prima-zeny

Mia vraždila ihned po kulatém stolu. Daniela zrádkyni podpořila, avšak nevědomky Další zrádce odhalen: Báru prozradila unavená tvář, pomohla i ďábelská Mia Jedna z nejnáročnějších misí je tu. Na Krakovci si hráči prověří, nakolik si mohou důvěřovat

prima-zoom

Skotská vesnička a fanoušci UFO Popravil podnikatele v centru Prahy za bílého dne. Nájemný vrah Mangarov spravedlnosti nakonec unikl Slavný král prý měl 700 manželek a 300 konkubín. Poznejte skutečné fungování jeho harému

prima-fresh

Smažené mleté maso v bramborových kroketách – nevšední chuťovka i hlavní chod Konfitované kachní žaludky s ragú ze zelené čočky – delikatesa pro trpělivé gurmány Kimchi jjigae – korejská pikantní polévka s bůčkem a tofu, která vás zahřeje na těle i na duši

prima-cool

V čem je stream lepší než kino? Horor s vraždícím šimpanzem má výborné recenze. První trailer je pořádně drsný Předělávka Akt X zřejmě našla „novou Scullyovou“. Seriál natočí režisér chválených Hříšníků

playboy

Co vás čeká v magazínu Playboy červenec – srpen 2025? Playboy v Česku pokračuje. Letní vydání s Lyndah Célin Broda potvrzuje sílu značky Věční dramatici a mistři výmluv: Pět znamení emocionálních analfabetů

lajk

Martyho frky: Táta kvůli mému humoru málem přišel o práci, vypráví kontroverzní Řezník Rapper Vercetti vyfasoval na Slovensku 5 let vězení, pak bude ze země vyhoštěn Nový objev Kazmy? Blondýnka se s ním vodí za ruce a fotí se na místě jako Rosecká

prima-living

Ráj na zemi existuje. Vila, v níž žily hvězdy i spoluzakladatel Googlu, je k mání Trnky, jeřabiny, mišpule i dřínky zesládnou, až když zmrznou Letošní Vánoce ovládne retro styl. Trendy budou i vintage ozdoby a velké mašle.

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.