Nejdelší podmořský tunel na světě se staví v Evropě. Fascinující stavba vychází ze slavné stavebnice
Na jihu Dánska, konkrétně na ostrově Lolland, probíhá jeden z nejambicióznějších projektů Evropy. Pracuje se zde na 18 kilometrů dlouhém tunelu Fehmarnbelt, který spojí Dánsko s Německem. Po dokončení půjde o nejdelší prefabrikovaný silniční a železniční tunel na světě, podtrhující neutuchající zájem Dánska zůstat v pevném spojení se svými sousedy.
Tunel bude tvořen devadesáti obřími betonovými segmenty, které budou kladeny přímo na mořské dno a spojovány dohromady jako obrovské kostky Lego. To je vzhledem k původu jedné z nejslavnějších stavebnic na světě velmi příhodné a půjde o jeden z klíčových prvků celého stavebního procesu. Pro BBC komentoval stavbu mostu Henrik Vincentsen, generální ředitel společnosti Femern A/S, která je za projekt zodpovědná. Konstatoval především, že se skutečně jedná o obrovskou stavbu.
Stavba s přesností na milimetry
Jen pro kontext, každý segment měří 217 metrů na délku, 42 metrů na šířku a jeho hmotnost se pohybuje kolem 73 tisíc tun. Přesto jsou segmenty konstruovány tak, aby díky balastním nádržím plavaly a mohly být na místo instalace taženy remorkéry. Následně pak budou spuštěny do připraveného příkopu na mořském dně s přesností na 15 milimetrů, a to za pomoci podvodních kamer a navigace GPS. Za tuto část práce je zodpovědný Anders Gert Wede, stavební inženýr z Femern A/S, pro kterého se jedná o životní projekt. „Musíme být velmi, velmi opatrní. Využíváme systém ‚pin and catch‘, kdy se do písmene V tvarovaná konstrukce zachytí za předchozí segment a přesně navede danou část na své místo,“ uvádí Wede.
Čtěte také: Tunelové inferno tavilo auta a zabilo 39 lidí. Podívejte se, jak se šířilo peklo o 1 000 stupních Celsia
Pokud byste se ptali, proč konstruktéři nakonec zvolili tunel, odpověď je podle oficiální prezentace jednoduchá - vítr. Ten by totiž na ploše mořské hladiny ohrožoval celou dopravu a navíc by se potenciálně mohlo objevit i riziko spojené se střetem s lodí. Cena tunelu je navíc nižší, takže se k bezpečnosti přidává i důležitý ekonomický aspekt. Celkově vyjde stavba tunelu na 7,4 miliardy eur a jeho financování zajišťuje především Dánsko s přispěním Evropské unie ve výši 1,3 miliardy eur. Důvod, proč se EU ve stavbě angažuje, je dlouhodobý plán silnějšího propojení evropských regionů a snížení závislosti na letecké dopravě.
Kdy se poprvé projedeme?
Tunel by měl být dokončen v roce 2029 a zkrátit cestu mezi dánským městem Rødbyhavn a německým Puttgardenem na 10 minut jízdy, resp. 7 minut vlakem. Momentálně na trase probíhá jen přeprava pomocí trajektů, kterým celá cesta trvá necelou hodinu. Bez ohledu na zefektivnění dopravy a položení tunelu na mořské dno nicméně výstavbu provázely soudní spory především ze strany ekologických organizací.
Ty upozorňovaly na ohrožení mořských živočichů v Baltském moři. Žaloba však byla v roce 2020 zamítnuta, projekt dostal zelenou a nyní je za polovinou realizace. Stavitelé i tak podnikli řadu opatření ke zmírnění dopadů na životní prostředí a ve finále slibují ekologičtější dopravu i oživení ekonomiky regionu Lolland, který patří v Dánsku k nejchudším.
Video, které jste mohli minout: Extrémně přetížený jeřáb brázdil dálnici u Vyškova. Místo úspor čekala firmu pokuta