Čistíte pravidelně svou mikrovlnku? Pokud ne, riskujete velký problém, z detailů vám nebude dobře

Život bez mikrovlnky, v níž si můžeme rychle ohřát jídlo, vystydlý čaj nebo si během chvíle udělat pytlík popcornu, si dnes umí představit málokdo. Vědci však v nové studii varují, že ani mikrovlnná trouba není bez rizika a mohou v ní žít pro člověka potenciálně nebezpeční mikrobi odolní vůči radiaci.

„Některé rody těchto mikrobů, které jsme našli v domácích mikrovlnkách, jako například Klebsiella, Enterococcus a Aeromonas, mohou představovat riziko pro lidské zdraví,“ uvádí Daniel Torrent, jeden z autorů studie, kterou nyní publikovali vědci z Darwin Bioprospecting Excellence SL, jež sídlí ve Španělsku.

Pátrání po tom, jací mikrobi či bakterie žijí na místech, u nichž nad tímto běžně nepřemýšlíme, není ve vědeckém světě ničím novým. Vědci v minulosti mimo jiné zjišťovali, které mikroskopické organismy žijí třeba v ropných skvrnách na moři, průmyslových brownfieldech nebo uvnitř Mezinárodní vesmírné stanice ve výšce 350 kilometrů nad našimi hlavami. Až dosud však nikoho nenapadlo podívat se, co vlastně žije v takové běžně používané mikrovlnce.

Jde přitom o poměrně specifické prostředí, v němž často na denní bázi létají elektromagnetické vlny vysoké frekvence a vzniká v nich relativně dost tepla. Vědci se proto ve zmíněné studii rozhodli odebrat vzorky z celkem třiceti mikrovlnek – deseti v běžných domácnostech, deseti ve sdílených kuchyních a deseti ve vědeckých laboratořích.

Analýza výsledků odhalila celkem 747 různých druhů mikrobů patřících do celkem 25 bakteriálních kmenů. Plyne z ní však také to, že složení mikrobů uvnitř mikrovlnky je poměrně výrazně závislé na jejím umístění. „Domácí mikrovlnky mají mnohem více antropogenního mikrobiomu, jenž se podobá třeba tomu na kuchyňské lince, zatímco v laboratorních mikrovlnkách jsme našli bakterie odolnější vůči radiaci,“ cituje své výsledky Torrent.

Mohlo by vás zajímat: Můžete za svou lenost vinit marihuanu? Nový výzkum sebral huličům klíčový argument

Napříč desítkami různých druhů mikrobů však vědce maličko znepokojují tři již zmíněné – Klebsiella, Enterococcus a Aeromonas – které byly nalezeny jak v běžných domácnostech, tak ve sdílených kuchyňkách, umístěných třeba v kafeteriích. Druh Klebsiella může způsobovat řadu infekcí spojených s vážnými zdravotními komplikacemi včetně pneumonie, infekcí krevního řečiště, infekcí ran či míst, kde byl proveden chirurgický zákrok, a také meningitidy.

Enterococcus pro změnu může u člověka vyvolávat širokou škálu onemocnění včetně infekcí močových cest, infekcí krevního řečiště či zánětů ran. Bakterie druhu Aeromonas jsou pak pro změnu spojovány s gastrointestinálními infekcemi, onemocněním ledvin, celulitidou a meningitidou. Vědci proto na základě těchto zjištění veřejnost vyzývají, aby nezanedbávali pravidelné hloubkové čištění mikrovlnek.

„Rozhodně doporučujeme pravidelně dezinfikovat mikrovlnné trouby zředěným roztokem bělidla nebo komerčně dostupnými dezinfekčními spreji,“ radí Daniel Torrent. „Kromě toho je rovněž důležité po každém použití otřít vnitřní plochy mikrovlnky vlhkým hadříkem, aby se odstranily případné zbytky a případně ihned vyčistily jakékoli rozlité tekutiny, v nichž může docházet ke zvýšenému růstu bakterií,“ dodává vědec.

Zdroj: The Microbiologist, Prima Fresh