Boeing 777X dokáže odstartovat téměř kolmo vzhůru. Tohle video vám rozhoupe žaludek
Plný tah motorů, krátký rozjezd a pak už rovnou nahoru. Při pohledu na takřka kolmý start nového Boeingu 777X vám spadne čelist.
Novinkou ve flotile dálkových velkokapacitních dopravních letadel je Boeing 777X. Svůj první let uskutečnil 25. ledna 2020 a na jeho vývoji se stále pracuje. Kratší verze B777-8 pojme 365 a delší B777-9 dokonce 414 cestujících. Při pohledu na následující video byste ale nejspíš nechtěli být v kůži ani jednoho z nich:
Vzdušná frajeřina
Tři různé kamery zachytily takřka kolmý start Boeingu 777X v srpnu 2022 v anglickém Farnborough, dějišti každoroční letecké přehlídky. Až na dva piloty v kokpitu je letadlo prázdné – s plně obsazeným strojem by si posádka takový manévr netroufla provést. Ani dva nové motory General Electric GE9X-105B1A s tahem 470 kN totiž letoun s maximální vzletovou váhou přesahující 350 tun neudrží v téměř vertikálním letu déle než několik sekund. Pokud by piloti stroj včas nesrovnali, hrozil by prudký pokles rychlosti a stroj by začal padat.
Z nejhorší letecké katastrofy historie se hrstka lidí zachránila sama. Přeživších si nikdo nevšiml
Stín dvou katastrof
Boeing 777 je širokotrupý dvoumotorový stroj s kompozitními křídly, který by měl v brzké budoucnosti nahradit starší modely dálkových letadel. Menší varianta má mít dolet až 16 090 km, zatímco ta větší 13 936 km. B777-9 se tak s délkou 76,9 metrů stane nejdelším osobním letadlem vůbec.
Vzhledem k potížím v době pandemie koronaviru se dodávky prvních strojů neustále odsouvají, takže první Boeingy 777X nezačnou létat dřív než v roce 2025. Navíc poté, co byly po dvou děsivých haváriích od března 2019 do prosince 2020 přišpendleny k zemi letadla Boeing 737 MAX, musela společnost vyvracet podezření, že se stejná chyba softwaru, jež stála životy 346 lidí, objevuje i u nových Boeingů 777X.
ZDROJ: Simple Flying