Doprava rychlostí 1000 km/h se blíží. Podívejte se, jak ji pokoříme
T-Flight prošel dalšími testy, v tubusu s nízkým vakuem se rozjel, byl plně ovladatelný a bezpečně zastavil.
Už v roce 2012 se Elon Musk zmínil o Hyperloopu – jeho vlastní vizi maglevu, která by byla schopná překonávat vzdálenosti mezi americkými metropolemi za zlomek času v porovnání se silniční nebo tradiční vlakovou dopravou. Návrh počítal s pohybem přetlakových kapslí podtlakovými vlakovými tunely, alespoň prozatím však zůstává nápad nevyužitý, rovněž vinou vysoké ceny a zájmem Elona Muska soustředit se na jiné okruhy svého podnikání. Myšlenka ale nastartovala ambice dalších zemí včetně Číny, která na své odpovědi Hyperloopu – pojmenované T-Flight – usilovně pracuje a informuje o dalších úspěšných testech.
Odpověď na Hyperloop
Čínský portál Sin-chua informoval o nedávné testovací jízdě kapsle T-Flight v testovacím tubusu v provincii Šan-si. Jde o dvoukilometrovou dráhu v podobě velkého potrubí s nízkým vakuem, kde se dokázal pokročilý dopravní systém rozjet, vykázal řízenou navigaci i stabilní zavěšení, a pak bezpečně zastavil. Vývoj vlaku T-Flight vede Čínská korporace pro vědu a průmysl v oblasti letectví a kosmonautiky, která se coby státní podnik stará také o vývoj kosmických lodí, nosných raket nebo raketových systémů. K novému druhu přepravy tak má poměrně blízko a uplatňuje zkušenosti získané z dalších oborů.
Stejně jako jiné iterace technologie maglev využívá T-Flight systém ultrarychlých vlaků levitujících nad kolejemi díky odpudivosti elektromagnetů. To umožňuje plynulou a velmi rychlou jízdu, které jde naproti i tubus s podtlakem, který snižuje odpor vzduchu a šetří tak energii nutnou k rozjetí či udržování rychlosti vlaku. Co se týče rychlosti, jediným potvrzeným údajem je prozatím 623 kilometrů za hodinu, Sin-chua ale informovala, že je překonání hranice 1000 kilometrů za hodinu rozhodně dosažitelný cíl. Některá západní média nicméně chybně informovala, že už byl tento milník pokořen.
Čtěte také: Ikonický Concorde má konečně nástupce. Prohlédněte si nadzvukové letadlo budoucnosti ve videu a na fotkách
Testy vlaku T-Flight by nicméně mohly opět nastartovat zájem o technologii Hyperloop, zejména pak s ohledem na nutné investice k dokončení prototypů a následné výroby pro použití v USA, ale i jinde ve světě. Zdá se, že se veřejná doprava bude stáčet tímto směrem, a je zřejmé, že kdo položí základy svých systémů nyní, bude z nich výhledově profitovat. Je však nezbytné vytvořit vhodné politicko-společenské prostředí, ve kterém by vznikla touha Hyperloop dokončit, a zajistit tak, aby i Spojené státy zůstaly konkurenceschopné na poli vysokorychlostní dopravy.
Zdroj: Sin-chua, CGTN - YouTube
Video, které jste mohli minout: Hazard se životem: Motorkář se po D1 řítil 200kilometrovou rychlostí, navíc vezl dítě