Čína předvedla nejrychlejší vlak na světě. Jeho rychlost naráží na limity železnic
Po dvou letech od odhalení prototypu předvedla Čína vlak, který se může pochlubit nejvyšší rychlostí na světě. To však zároveň přináší jisté komplikace...
V roce 2019 představili zástupci Čínských drah projekt rychlovlaku, od kterého si slibovali rychlost až kolem 600 kilometrů za hodinu. Už před dvěma lety existoval prototyp, na kterém se nadále pracovalo v jedné z největších vlakových továren nedaleko města Čching-tao a finální produkční verze je podle plánu na světě. Od prototypu se vzhled vlaku příliš neliší, vývojem ovšem prošla konstrukce podvozku a zároveň probíhalo rozsáhlé testování za účelem zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti.
Snadná údržba i tichost
Výsledkem je vlaková souprava, která se díky silným elektromagnetům pohybuje nad vysokorychlostní dráhou. Takzvaný maglev má nízký odpor, a jak uvedli zástupci Čínských drah pro CNN, tato konkrétní souprava je rovněž velmi tichá a měla by vyžadovat i snadnou údržbu, alespoň co se porovnání s jinými rychlovlaky týče. Jelikož jde navíc již o výrobní kus, zapisuje se do tabulek jako nejrychlejší sériově vyráběný vlak. Všechny podobné rekordy ale mají své háčky.
V případě vlaku z Číny jsou poměrně zásadní, neboť v zemi existuje jen jedna komerčně využívaná dráha pro maglevy, která spojuje letiště Pudong a nádraží Lung-jang Road v Šanghaji. A ačkoliv se nové dráhy údajně budují, ještě nějaký čas potrvá, než na ně nové maglevy budou moci vyjet. Konkrétně by mohly spojovat města Šanghaj, Chang-čou, Čcheng-tu Čchung-čching nebo Šen-čen, na kterých pak budou pochopitelně trhat další rekordy. Jen pro představu dodejme, že v současné době trvá cesta ze Šanghaje do Šen-čenu rychlovlakem přibližně 10 hodin. Pokud ale bude nasazen nový maglev, doba se zkrátí na pouhých 2,5 hodiny.
Nový čínský rychlovlak maglev 1 Zdroj: Getty Images
Mezistupeň mezi vlakem a letadlem
Co se týče výbavy a komfortu pro cestující, počítá se s palubním 5G internetem, bezdrátovými nabíječkami telefonů a nadstandardním servisem občerstvení a zábavy. Hlavní snahou Čínských drah je pak vyplnění mezery, která vznikla mezi „obyčejnými“ rychlovlaky a letadly. Zatímco dálkové vlakové soupravy se v Číně pohybují rychlostí přibližně kolem 350 kilometrů za hodinu a letadla létají bezmála třikrát rychleji, je potřeba nabídnout ještě třetí řešení, které skloubí všechna pozitiva z obou zmiňovaných sfér.
Předností vlaku je navíc rychlejší odbavení, takže i v porovnání s letadly si nový maglev stojí velmi dobře. Například cesta z Pekingu do Šanghaje, která letadlu trvá přibližně 2 hodiny, se právě díky bezproblémovému nástupu do rychlovaku protáhne jen o 30 minut. Jak už ale bylo uvedeno výše, vše pochopitelně závisí na otevření dalších tratí a časovém souběhu všech popisovaných událostí. Za zmínku pak samozřejmě stojí, že všechny iniciativy Čínských drah jsou v souladu s dlouhodobým plánem vytvořit tzv. tříhodinové cykly mezi velkými městy, na kterém se pracuje od roku 2019. Aby byl tento ambiciózní plán zcela naplněn, bude nutné vyvinout i vlaky, které budou ještě rychlejší.