Tohle byla první nadzvuková bojová letadla z Japonska
Japonské vzdušné síly jsou jedním z důležitých odběratelů amerických bojových letounů. Už od druhé světové války americké stroje tvoří páteř japonského letectva. Málo známým faktem ovšem je, že v Japonsku vznikly i domácí proudové letouny, které se dostaly do výzbroje.
Chloubou japonského leteckého průmyslu je vedle připravovaného bojového letounu, jenž má vzejít z programu ADT-X, především stroj Mitsubishi F-2. Jde o nejvýkonnější bojový letoun, jaký kdy v Japonsku vznikl, pravdou ovšem je, že za vydatné pomoci amerických konstruktérů od Lockheed Martin.
Ne náhodou F-2 připomíná zvětšenou F-16. Nicméně F-2 není prvním letounem japonské provenience. Právě u Mitsubishi přišly před několika desítkami let na svět dva poměrně neznámé stroje, které se do historie zapsaly jako první japonské „nadzvuky“.
Japonská stíhačka páté generace je neviditelná nutnost
11. března 2013V 60. letech japonské letectvo zařadilo do výzbroje americké supersonické stroje F-104 a následně i F-4. Velení letectva poměrně překvapivě vypsalo požadavky na speciální nadzvukový cvičný letoun, na kterém by se připravovali piloti pro oba zmíněné typy. Program dostal označení T-X a hlavními kandidáty se staly americký T-38 (což byl cvičný stroj odvozený od lehkého stíhacího F-5) a dvoumístná varianta britsko-francouzského typu SEPECAT Jaguar. Hlavně jaguar Japonce zaujal, nakonec se však rozhodli jít svou vlastní cestou.
Historické nabídky
Z nabídek firem Fuji, Kawasaki a Mitsubishi velení letectva v roce 1968 vybralo návrh posledně jmenované, který dostal označení XT-2. Po několika letech vývoje se pak nový stoj v roce 1975 jako Mitsubishi T-2 objevil v řadách japonského letectva. Celkem bylo vyrobeno 90 letounů, z toho přibližně třetina neměla žádnou výzbroj (typ T-2A), pozdější verze T-2B už mohla sekundárně působit i jako bojový stroj s výzbrojí. Produkce běžela téměř dvě desítky let, poslední exemplář byl vyroben v roce 1988. Zajímavé je, že i když Japonsko nakonec nekoupilo britsko-francouzský SEPECAT Jaguar, na první pohled je patrné, že se mu T-2 nápadně podobá. Japonský stroj dokonce poháněly stejné motory Turbomeca Adour jako v případě jaguaru, přesněji řečeno jejich japonské licenční kopie. Pravdou ovšem je, že T-2 není kopií jaguaru, ani se na jeho konstrukci britští nebo francouzští konstruktéři nepodíleli. U Mitsubishi se jednoduše nechali inspirovat evropským vzorem.
"Téčkové" prototypy zklamaly
Už když se testovaly prototypy T-2, připravovali u Mitsubishi jednomístnou útočnou variantu v rámci programu SF-X. Jednomístný stroj vznikal podle požadavku velení letectva primárně jako nosič protilodních střel dalekého dosahu ASM-1. Prototyp stroje, který dostal označení F-1, vzlétl v roce 1975 a do operační služby byl zařazen v roce 1978. V plánu byla stavba hned 160 strojů, nakonec se jich ale vyrobilo jen 77. Sešlo i z plánované průzkumné verze.
Útočný F-1 se konstrukčně do velké míry shodoval s dvoumístným T-2, trup i křídla však byla zesílena, aby stoj mohl nést více výzbroje. Hlavní změnou však bylo vypuštění zadního pilotního prostoru, kam se přestěhovaly bloky elektroniky a avioniky. Pevnou výzbroj u F-1 tvořil rotační šestihlavňový kanon M61 Vulcan ráže 20 mm, který měly k dispozici i ozbrojené pozdější exempláře T-2B. Další výzbroj bylo možné zavěsit na čtyři podkřídelní závěsníky a dva pylony na konci obou polovin křídla. F-1 však měl navíc i závěsník pod trupem, který byl určený především pro přídavnou palivovou nádrž.
Jak již bylo řečeno, hlavní výzbrojí útočných F-1 byly protilodní střely ASM-1, které byly v japonském vojenském žargonu označovány jako obranné střely proti výsadkovým plavidlům. Japonská ústava totiž už od druhé světové války zakazuje použití útočných zbraní, proto byly střely ASM-1 deklarovány pouze jako obranné zbraně proti výsadkovým plavidlům, které by ohrožovaly japonské území, přestože byly schopné zničit jakákoliv plavidla. V polovině 90. let se do výzbroje F-1 dostaly i notně vylepšené střely ASM-2, vedle neřízených pum a raket, mohly letouny nést i protiletecké řízené střely AIM-9 Sidewinder.
Několik desítek let tvořily letouny F-1 a T-2 důležitou součást japonských leteckých sebeobranných sil, ale jejich kariéra se naplnila v roce 2006. Tehdy byly vyřazeny z výzbroje. Útočný typ F-1 totiž nahradil už zmiňovaný stroj Mitsubishi F-2A a štafetu po cvičném T-2 převzal podzvukový letoun Kawasaki T-4 a také dvoumístné verze nadzvukových F-15DJ a F-2B.
Text: DP