Japonská stíhačka páté generace je neviditelná nutnost
Také Japonci by rádi měli neviditelnou stíhačku. Tvrdí, že nemají na výběr: bez stealth letounu se cítí ohrožení.
Japonsko se tváří v tvář posilování vojenské síly Číny rozhodlo urychlit program vývoje vlastní „stealth“ stíhačky 5. generace. Pokud půjde vše podle plánu, prototyp stroje označovaný jako F-3 od firmy Mitsubishi vzlétne již v roce 2014. V roce 2027 pak má být zahájena sériová výroba.
Japonsko čelí neviditelným stíhačkám Číny a Ruska
Hlavní impulsy k urychlení prací na japonské stíhačce jsou především dva. Jde o vojenské posilování Číny, hlavního mocenského oponenta Japonska, která intenzivně pracuje na vlastní „neviditelné“ stíhačce 5. generace označované jako J-20.
Druhým důvodem je neochota Spojených států poskytnout Japonsku nejmodernější stíhačky F-22 Raptor. Jedině tyto stroje jsou schopny Japonsku poskytnout dostatečnou protiváhu proti chystaným čínským stíhačkám.
Hlavní oponent japonské stíhačky – chystaný čínský stroj J-20 / China Defense Blog
Japonsko sice v rámci programu F-X před nedávnem objednalo 42 stíhaček F-35A Lightning II, ale ty nejsou určeny pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády (Air Superiority). Oproti F-35 má Raptor větší dostup, větší rychlost, větší dosah radaru (větší průřez trupu umožňuje použít větší radar), větší množství pokročilé elektroniky (opět díky většímu trupu a větší nosnosti) a možnost nést vetší počet protileteckých zbraní. Je tak jasné, že v případném střetu by japonský F-35 neměl proti čínské těžké „neviditelné“ stíhačce J-20 nebo ruské T-50 příliš šanci.
Japonská stíhačka 5. generace
Jelikož evropské země se žádné stealth stíhačky nechystají vyrábět a ruské dodávky zbraní jsou z politického hlediska (nevyřešená otázka Kurilských ostrovů) nemožné, nezbývá Japonsku nic jiného, než se pustit do vývoje vlastní stíhačky vlastními silami.
Program budování japonské těžké (dvoumotorové) neviditelné stíhačky započal už před deseti lety. Pracovní název programu je ADT-X (Advanced Technology Demonstrator – X) Šinšin (Úmysl). Hlavním koordinátorem prací je pak firma Mitsubishi.
Oponent č. 2. Ruská neviditelná stíhačka T-50 / Wikipedia
Přelomový rok pro program ADT-X byl rok 2007, kdy japonské ministerstvo obrany uvolnilo dostatečné prostředky, umožňující přejít od teoretických prací ke stavbě prototypu. Ten se začal stavět na začátku letošního roku. Nepůjde však o plnohodnotný stroj, ale o zmenšenou konstrukci určenou k pozemním zkouškám.
V současné době se předpokládá vzlet prvního demonstrátoru (opět zmenšeného a lehčího) na rok 2015 nebo 2016. První lety mají ukázat, zda lze pokračovat se stávající konstrukcí, nebo bude nutné na tvaru letadla provést další změny. Na rok 2024–2025 je pak naplánován let mnohem větších a těžších předsériových strojů F-3.
Japonská stíhačka – japonský motor
V souvislosti s programem nového stíhače začaly v Japonsku výzkumné práce i na velkých konstrukčních celcích stroje, jako jsou například proudovéi motory. Pohonnou jednotku pro budoucí stíhačky F-3 začala vyvíjet společnost Ishikawajima-Harima Heavy Industries.
Americká vojenská pýcha – F-22A Raptor. Japonsko se moc snažilo, aby tyto stroje získalo, ale americká armáda se nechtěla svých pokročilých technologií vzdát. /US Army
Dvouproudový motor označovaný jako XF5-1 bude mít tah 100 kN (podobně jako F-22) bez přídavného spalování, 150 kN s přídavným spalováním. Podle zveřejněných údajů japonského ministerstva obrany se chystaný japonský motor velmi podobá pohonné jednotce Pratt & Whitney F119 (F-22, F-35).
Harmonogram prací na novém motoru je následující. V roce 2015 má dojít k testování prototypu motoru a v roce 2017 k ukončení prací na vývoji. Japonci mají však už nyní pro svůj budoucí motor vyvinuté některé pokročilé technologie. Jsou to například monokrystalické lopatky turbíny (schopné snášet větší pracovní teplotu a zatížení) nebo „high-tech“ spalovací komora.