Supermoderní vojenský letoun pro Česko přiletí z Brazílie. Potřebujeme ho?
Česká armáda roky volá po tom, že potřebuje velká transportní letadla. Za pár let by tak s českou kamufláží mohly létat stroje z Brazílie.
Už za pár týdnů by se měl do vzduchu podívat první letový prototyp nejnovějšího brazilského vojenského letounu KC-390 firmy Embraer. Má ambici nahradit staré a dosluhující americké herculesy v mnoha státech světa a mezi zájemce se už před pár lety zařadilo i Česko. Není to tak dávno, co se začala vyrábět moderní verze letitého herculesu známá jako C-130J a právě s ní se má KC-390 utkat o zákazníky. Brazilský stroj má být údajně rychlejší, unese o 20 procent více nákladu, ale bude levnější skoro o polovinu ve srovnání s americkým protějškem.
I když by se podle ceny dalo uvažovat, že KC-390 je letoun z „třetího světa“, opak je pravdou. Firma Embraer patří mezi špičkové světové výrobce letecké techniky. Je jedním z největších výrobců malých a středních dopravních letadel, které létají u i největších aerolinek v Americe, Evropě a Asii. A ani na poli vojenských strojů není žádným nováčkem, výrobky z Brazílie létají mimo jiné v řadách britského, francouzského nebo italského letectva.
Finální montáž prvního prototypu KC-390 začala v dubnu tohoto roku ve výrobním závodě Embraeru v Sao Paulu. V této souvislosti musíme zmínit další skutečnost spojující brazilský stroj s Českem. Měsíc před začátkem montáže dodala podle smlouvy z roku 2011 součásti potřebné k jeho stavbě i česká firma Aero Vodochody. Konkrétně se jednalo o centroplán křídla a jeho další komponenty, dále pak zadní část trupu, všechny dveře a sklopnou nákladovou rampu. Aero se bude stejnou měrou podílet i na výrobě sériových strojů, což je další důvod k tomu, aby se KC-390 v budoucnu objevil i na českých vojenských letištích.
Zatím dva. A co pak?
Výrobce před pár dny oznámil, že montáž probíhá podle plánu, první prototyp tedy vzlétne nejpozději do konce tohoto roku. Pokud půjde vše i nadále hladce, brazilské letectvo dostane první exempláře v roce 2016. Už nyní jsou registrovány předběžné objednávky na 68 strojů. Brazílie chce odebrat v první fázi 28 letounů, další mají putovat do Argentiny, Chile, Kolumbie a Portugalska. Česko má zájem o dva letouny, které by mohly být dodány v roce 2018. O koupi uvažují i ve Francii, Švédsku, Izraeli či Jihoafrické republice, stranou určitě nezůstanou ani civilní dopravci.
KC-390 začal vznikat v roce 2006, když brazilské letectvo projevilo zájem nahradit své obstarožní herculesy novým strojem. U Embraeru si spočítali, že na světě končí životnost stovkám herculesů, a tak brazilské vládě nabídli vývoj vlastního stroje. V roce 2009 vláda podepsala objednávku na stavbu dvou prototypů a Embraer kvůli snížení nákladů na vývoj začal hledat partnery. Mezi ně se zařadilo i zmiňované Aero Vodochody a už o rok později velení české armády oznámilo vážný zájem zakoupit dva KC-390. V minulém roce dostal stroj svou konečnou podobu a už nic nestálo v cestě stavbě prototypu.
Přestože má Embraer zkušenosti s dopravními letadly, KC-390 je jeho prvním vojenským transportním a tankovacím letounem. Unese ve svých útrobách vojáky i vojenskou techniku až do hmotnosti 23 tun, nákladní kabina měří na délku 18 m, na šířku pak 3,5 m. Maximální vzletová hmotnost bude činit 81 tun. Stroj by měl dosahovat rychlosti 850 km/h a doletu kolem 5 tisíc km s 13 t nákladu, prázdný pak bude schopen bez mezipřistání urazit skoro 11 tisíc km.
Armáda bez leatdel?
České potažmo československé letectvo ve své historii disponovalo velkými transportními letouny jen v 80. a krátce v 90. letech. Tehdy u nás létaly dva kusy sovětského typu An-12. Po rozdělení federace jeden z nich putoval na Slovensko, kde létal až do roku 1999, kdy jej prodali do zahraničí. Český toho moc nenalétal a už v polovině 90. let skončil u civilního provozovatele v Bulharsku. Protože se česká armáda stále více zapojuje do zahraničních misí a cvičení NATO, naléhavě se projevuje nedostatek vzdušných přepravních kapacit. A právě ty by měly dva KC-390 navýšit. Navíc můžou zastávat i funkci létajících tankerů, takže by dokázaly podporovat i bojové letouny českého letectva.
DP
ZAJÍMAJÍ VÁS LETADLA? TAK TADY MÁTE VÍC: