Je možné, aby letadla fungovala jen na sluneční energii?
Na začátku června se do vzduchu poprvé dostal dálkový letoun Solar Impulse 2. Je pokračovatelem svého předchůdce, a stejně jako on se chystá překonávat jeden rekord v délce letu za druhým.
Švýcarské letiště Payerne se 2. června půl hodiny po třetí ráno stalo svědkem premiérového vzletu solárního letounu Solar Impulse 2. Ten pak vystoupal do výšky 1 600 m a s průměrnou rychlostí 55 km/h na nebi strávil 2 hodiny a 17 minut. To je jen zlomek času, který tam na něj v budoucnu čeká. Za kniplem seděl zkušební pilot Markus Scherdel a následovat budou měsíce testování, zkoušek a vylepšování. Není divu, jde o naprosto unikátní letoun, který je schopen bez kapky paliva létat dnem i nocí.
Jeho hlavními piloty budou Švýcaři Bertrand Piccard a André Borschberg, kteří absolvovali řadu dálkových letů s předchozím strojem pojmenovaný prostě a jen Solar Impulse. S „dvojkou“ plánují na příští rok dokonce oblet kolem světa. Je naplánován na dvacet letových dnů během několika měsíců s ohledem na jedinečnost konstrukce stroje a počasí v jednotlivých oblastech světa. Trasa povede z Perského zálivu přes Indii, Myanmar, Čínu, Tichý oceán, Spojené státy, Atlantik, Jižní Evropu a Severní Afriku.
Piccard a Borschberg už se Solarem Impulse 1 dosáhli několika pozoruhodných výkonů a mají na svém kontě i pár světových rekordů. Například to je pilotovaný kontinuální let v délce 26 hodin, stejně tak Solar Impulse dokázal překonat nejdelší vzdálenost a vykonal též jako první pilotované solární letadlo mezikontinentální let. Před dvěma roky stroj úspěšně absolvoval let ze Švýcarska do Maroka a zpět, minulý rok pak po etapách oba piloti přeletěli napříč Spojené státy.
Solar Impulse 2 má obrovské křídlo o rozpětí 72 m, což je o celých osm metrů více než u „jedničky“. Pokrývá jej na 17 tisíc fotovoltaických buněk, jež získávají energii hromadící se v masivních Li-Ion akumulátorech. Z nich jsou pak napájeny čtyři elektromotory osazené vrtulemi. Fotovoltaický systém umožňuje přes den nashromáždit do baterií tolik energie, že Solar Impulse 2 zvládne letět i přes celou noc, i když jen při rychlosti 46 km/h. Jinak stroj dokáže letět až 140 km/h. Teoreticky je tedy schopen vydržet ve vzduchu neomezenou dobu.
Ovšem rekordní lety jsou naplánovány s mezipřistáními kvůli bezpečnosti. Pilot však má pro dálkové lety veškeré pohodlí, a to včetně malé toalety. Systém řízení je natolik vyspělý, že monitoruje tělesné pochody pilota a dokáže například rozeznat, že za řízením usnul a probudit ho. Veškerá varování o závadách či problémech také putují v reálném čase do kontrolního centra. Pro představu, jak je Solar Impuls 2 vlastně obrovský, i když působí subtilně, může posloužit známé jumbo Boeing B-747. Ten má rozpětí křídla přibližně o čtyři metry menší než Solar Impulse 2, ovšem absolutně neúměrný k tomu je poměr jejich váhy, 211,7 ku 2,5 tuny.
DP