Létající noční můra ponorek má torpéda i hlubinné bomby. Podívejte se na ni v akci
V kůži pilota S1 (2) – Atlantic 2
Počátky letounu Breguet Br.1150 Atlantic se datují do roku 1958, kdy NATO vydalo specifický požadavek na námořní hlídkový letoun dlouhého doletu, jenž by mohl nahradit letouny Lockheed Neptune. Cílem bylo vyrobit letoun, který může bojovat s ponorkami. Realizací návrhu nového letounu bylo pověřeno mezinárodní konsorcium Société d’Étude et de Construction de Breguet Atlantic (SECBAT). První prototyp Atlanticu vzlétl 21. října 1961 v Toulouse.
Dvoumotorový středoplošník poháněný turbovrtulovými motory Rolls-Royce Tyne je v příčném řezu rozdělený na dva prostory. V horní části trupu je přetlaková kabina pro posádku letounu, spodní část tvoří 9 metrů dlouhá pumovnice. Ze zadní části vypouštějí trubky sonarové bóje a na zadní části letounu se nachází detektor magnetických anomálií.
Breguet Br.1150 Atlantic na letišti Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Breguet Br.1150 Atlantic Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Letoun může vykonávat záchranné akce Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Do roku 2023 má být upraveno celkem 18 letadel Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Atlantique 2 doznal výrazné změny ohledně avioniky a vybavení Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Noční můra ponorek
Atlantic byl navržen pro pátrací a záchranné akce. Zvládne pokládat i vyhledávat námořní miny a hlídkovat na dlouhé vzdálenosti. Může nést osm řízených protiponorkových torpéd, například Mk 46, případně 12 hlubinných bomb nebo dvě protilodní střely AM.39 Exocet ve vnitřní pumovnici. Od roku 1978 byl francouzskou vládou schválen nový vylepšený typ s názvem Atlantic Nouvelle Generation, později známý jako Atlantique 2. Jeho výkon můžete vidět v pořadu V kůži pilota na Prima ZOOM. Drak a motory se dočkaly minimálních změn, mnohem většího vylepšení se dočkala avionika a další vybavení.
Čtěte také: Neskutečná smůla: Pětiletou holčičku zabily trosky letounu, svědek zachytil pád na video
Letoun dostal nový radar, procesor sonaru a taktický počítač s věžičkou infračervené kamery pod nosem, navíc má možnost nést střely Exocet. První upravený prototyp vzlétl 24. května 1981 a dodávky nového letounu byly zahájeny v roce 1989. Nejnovější modernizace na verzi Atlantique 2 Standard 6 byla objednána roku 2013, do roku 2023 má být upraveno celkem 18 letadel. Níže se můžete podívat na letoun v akci:
Zdroje: Sea Forces / Dassault Aviation