Nejtužší bitva o Británii: Den, kdy se Adolf Hitler vzdal plánu na vylodění v Anglii

Těch 13 hodin v neděli 15. září 1940 změnilo osud Velké Británie. Luftwaffe vyslala proti Anglii stovky letadel, utrpěla ale tvrdou porážku.

Velitel německé Luftwaffe Hermann Göring byl přesvědčený, že útoky letectva srazí Británii na kolena. Hitlerovi slíbil, že během několika dnů smete RAF z oblohy. Týden před 15. zářím 1940 měl Göring k dispozici 1 895 letadel včetně těch, která operovala z Norska. Bylo to o 15 % méně, než s čím v srpnu bitvu o Británii zahájil.

A zatímco ztráty letadel se dařilo výrobou nových eliminovat, ztráty pilotů narůstaly. Od počátku kampaně ztratili Němci 211 pilotů. Například u stíhacích letadel Messerschmitt Bf 109 byly počty pilotů na 60 % proti plánovaným stavům, u bombardérů to bylo 65 % stavu.

Britské Královské letectvo (RAF) mohlo po šesti týdnech intenzivních bojů v předvečer bitvy z 15. září nasadit 269 stíhaček Supermarine Spitfire a 533 letounů Hawker Hurricane. V oblasti největšího německého náporu dokázalo velení RAF soustředit kolem 500 strojů.

Klíčový den minutu po minutě

Hitler naléhal, aby letecká ofenzíva proti Británii přinesla rozhodující vítězství dřív, než přijdou podzimní bouře. Hermann Göring vybral za klíčový den neděli 15. září 1940. Podívejte se, jak pro Británii i Německo klíčová neděle vypadala.

6:33

Na letištích v okupované Belgii, Francii a Nizozemsku probíhá předstartovní příprava bombardérů a stíhačů, kteří se toho dne mají účastnit masivních útoků na britská města a letiště. Především bombardéry nejsou v dobrém stavu, mnohé z nich jsou po předchozích bojích jen provizorně opravené.

8:02

Osamocený německý bombardér Heinkel He 111 letí směrem na západ přes Lamanšský průliv. Zatím je mimo dosah britských stíhačů, ale jeho průzkumný let monitoruje ultramoderní zařízení – radar. Jeho jednotlivé stanice jsou propojené s takzvanou filtrovací místností v Bentley Priory. Službu konající důstojník rozhodne o vyslání dvou hurricanů. Po krátkém boji se heinkel zřítí do moře, nikdo z jeho pětičlenné posádky nepřežije. Jsou to první padlí onoho dne.

10:10

Německý útok začíná. Jeho velitel major Alois Lindmayr, zkušený pilot a držitel Rytířského kříže Železného kříže (vyznamenání zavedl Adolf Hitler v září 1939 a bylo o stupeň výš, než Železný kříž) formuje bombardéry Dornier Do 17 do první útočné vlny nad Amiens, kde se k nim připojuje stíhací doprovod tvořený Messerschmitty Bf 109.

10:30

Britská obrana je ve stavu nejvyšší pohotovosti a letecký maršál Keith Park, velitel 11. skupiny stíhacího letectva odpovědné za ochranu jihovýchodní Anglie a Londýna, navíc dostává zprávu, že si premiér Winston Churchill dnešek vybral k návštěvě velitelství jeho letecké skupiny. Vypadá to na po všech stránkách perný den.

Na operačním stole se před zraky premiéra objevují první značky oznamující formace německých letadel. Z hrstky strojů se stávají větší a větší skupiny, až se nakonec nad východním pobřežím průlivu zformuje víc než 250 letadel, které od britských břehů dělí jen pár desítek kilometrů. Tedy několik minut letu.

11:05

Dvě perutě spitfirů (tedy asi 30 letadel) z letiště v Biggin Hill dostávají rozkaz ke startu. Jejich úkolem je vystoupat do osmi kilometrů a hlídkovat nad pobřežím Anglie. Lindmayrovy stroje dosáhly Calais a zřetelně se rýsují na obrazovkách radarů. Britové ale z rozmazaných odrazů nedokážou poznat, zda jde o bombardéry, nebo o stíhače.

Britská obrana musí reagovat opatrně. Na jednu stranu potřebuje mít ve vzduchu dost strojů na rychlou reakci, na druhou stranu může hlídkujícím letadlům dojít palivo a budou se muset vrátit. Britové stále považují německý nálet za past. Útočící letadla mohou být jen stíhači, kteří mají vyčistit prostor pro bombardéry.

11:22

Němci zjevně míří na Londýn a Park se rozhodne riskovat– vyšle do vzduchu devět stíhacích perutí. Jde o test projektu nazvaného The Big Wing, jehož autorem je letecký maršál Trafford Leigh-Mallory. Spočívá v soustředění velkého počtu stíhačů na jednom místě a jejich soustředěném útoku. Park byl dosud vůči „Velkému křídlu“ skeptický, teď mu ale dává zelenou. Letouny se soustřeďují se snaží dostat do 6 100 metrů, kde by měly nad bombardéry výškovou převahu 5 000 metrů. Navíc by útočily se sluncem v zádech.

11:36

Pomalu letící německé bombardéry a jejich stíhací doprovod, který musí používat škrticí klapky, aby udržel s deniery formaci, překročí pobřeží Anglie nad Folkestone. Německé stroje letí proti silnému západnímu větru, což rychle vyčerpává jejich palivo.

12:08

Nad Londýnem se formuje více než 120 stíhačů RAF, kteří se chystají německý nápor odrazit. Útočná vlna právě dorazila – zatímco spitfiry se vrhají na stíhací doprovod, hurricany si berou na mušku bombardéry. Přesila je ale velká a na Londýn začínají dopadat bomby. Veliteli německého útoku Lindmayrovi se i přes tvrdý odpor RAF podaří splnit úkol a dovést své piloty zpět do Francie.

12:55

Obloha nad jihovýchodní Anglií je klidná a z mapy v hlavní filtrovací místnosti mizí všechny značky německých letadel. Luftwaffe ztratila 18 strojů, zatímco RAF celkem 13. Němci ale shromažďují síly k dalšímu, mnohem silnějšímu útoku.

13:40

Britská radarová síť detekuje další seskupení německých letadel nad Lamanšským průlivem. Tentokrát útočí více než 400 strojů. Jejich součástí jsou i letadla, která se vrátila z dopoledního útoku a po přezbrojení a doplnění paliva se připojila k čerstvým bombardérům a stíhačkám.

Luftwaffe vytvoří tři velké skupiny letadel a tato vzdušná armáda je tentokrát připravena zlomit jakýkoliv odpor. RAF má ve vzduchu 276 spitfirů a hurricanů – na každé dvě britské stíhačky připadají tři messerschmitty. O bombardérech nemluvě…

Ve výšce 8 200 metrů nad pobřežím Anglie se osamocený spitfire setkává s čelem útočící Luftwaffe. O pět minut později více než 450 nepřátelských letadel přelétává pobřeží Anglie. Keith Park aktivuje vše, co má.

14:05

275 stíhačů se shromažďuje, aby čelilo více než stovce bombardérů doprovázených nejméně 350 německými stíhačkami. Letečtí pozorovatelé a obsluhy radarových stanic hlásí stále nové a nové letouny.

14:14

Dochází k prvním leteckým soubojům.

14:30

Londýnské protiletadlové baterie zahajují palbu. Mají něco málo přes 200 děl, což zdaleka nestačí k pokrytí území hlavního města. Nad pobřežím Anglie zuří tvrdá letecká bitva.

14:33

S tím, jak se boje zintenzivňují a piloti hlásí jednotlivé souboje, začíná být systém velení přetížený. Premiér Churchill stále sleduje mapu Anglie, po které se pohybují značky označující skupiny vlastních a nepřátelských letadel. Je jasné, že se blíží vyvrcholení bitvy. Ve vzduchu jsou všechna letadla a RAF už nemá žádné další rezervy. Jde o rozhodující hodinu bitvy o Británii a pro britské impérium možná o rozhodující hodinu celé války.

14:45

Přestože ze sebe britští piloti i piloti dalších národů zapojených do bitvy o Británii vydávají maximum, na Londýn nevyhnutelně dopadají další bomby. V době náletu je britská metropole zahalena mraky, takže bombometčíci nevidí přímo na své cíle. Obytné čtvrti stejně jako továrny čelí tvrdému útoku, bomby zasahují i Buckinghamský palác, sídlo královské rodiny.

19:30

Britská strana hlásí 175 sestřelených letadel, což odpovídá nadsazeným hlášením jednotlivých pilotů. Ve skutečnosti Britové při druhém útoku sestřelili 79 letadel a zahynulo nejméně 130 členů posádek. RAF naproti tomu ztratila 29 letadel a 12 pilotů bylo zabito. O dva dny později Adolf Hitler odkládá invazi na britské ostrovy, operaci Seelöwe (Lvoun), na neurčito. Přednost má dostat útok na Sovětský svaz.

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom