Monge – francouzský obr, kterému neunikne žádná raketa ani loď
Obrovská instrumentální loď s lesem radarů se vrací do služby.
Válečná námořnictva se často prezentují především svými bojovými loděmi. Ale vedle nich slouží poněkud méně nápadná plavidla, která mají často dosti specifické úkoly.
Francouzské námořnictvo je vedle toho amerického jediné, které má své výzbroji letadlovou loď s jaderným pohonem. Je jím Charles de Gaulle, zároveň i největší francouzská válečná loď. Poněkud překvapivě hned druhou největší, měřící 229,6 m, je netypická loď, na jejíž palubě trůní místo zbraní radarové antény a senzory. Jde o unikátní sledovací a telekomunikační loď Monge. Podobných plavidel je na světě velmi málo a například americké ani ruské námořnictvo něčím podobným vůbec nedisponují.
Právě v těchto dnech se druhá největší francouzská loď vrací do služby poté, co několik měsíců strávila v docích při důkladné modernizaci. Od května jí technici a inženýři nainstalovali nový systém satelitní komunikace (SATCOM) typu Syracuse III, její pohonný systém prošel rozsáhlou generální opravou, stejně jako provozní a technické systémy. Během oprav a modernizace také proběhly rozsáhlé testy systému LIDAR. Ten pomocí šesti laserových zářičů, jež vysílají laserové paprsky kolmo nad loď, dokáže s vysokou přesností zjišťovat hustotu vzduchu, jeho vlhkost a teplotu až do výšky 100 km.
Kýl Monge byl položen v roce 1990 v loděnicích Saint-Nazaire, přičemž své jméno dostal po francouzském matematikovi a ministrovi námořnictva z doby Francouzské revoluce Gaspardu Mongeovi. Už za dva roky vstoupil do služby u francouzského námořnictva a stal se vlajkovou lodí zkušební a testovací flotily známé jako Groupe M, přičemž nahradil loď Henri Poincare. Posádku běžně tvoří přes 180 námořníků a 15 civilních specialistů z Generálního ředitelství pro vyzbrojování.
Jak už napovídá její označení instrumentální loď, jde o speciální plavidlo, které bylo postaveno pro sledování balistických střel, raket a satelitů a k okamžitému vyhodnocování získaných dat. Je součástí francouzského programu jaderných strategických střel a slouží primárně ke sledování jejich testů a asistuje při vývoji nových zbraní tohoto druhu. Díky svému vybavení je však schopná sledovat i starty civilních kosmických raket nebo pohyb satelitů na oběžných drahách kolem země. Proto pravidelně monitoruje starty raket Ariane. V posledních letech ji však francouzské námořnictvo využívá i ke sledování pohybu lodí na světových oceánech, a může tak sloužit jako průzkumná loď či jako jednotka včasného varování pro vlastní flotilu (můžeme říci jako takový hladinový AWACS).
Monge disponuje jedním monitorovacím radarem vzdušného prostoru, dvěma navigačními radary a její hardwarové vybavení zahrnuje i dva radary pro sledování trajektorie raket, jeden laserový radarový systém, dále optoelektronickou sledovací jednotku a 14 telemetrických senzorů a antén. Díky satelitnímu komunikačnímu sytému Syracuse III může loď v reálném čase nejen komunikovat s ústředím strategických sil ve Francii či řízením kosmických letů, ale také jim okamžitě předávat data získaná svými aparaturami. Na vojenskou loď poněkud netypické bílé zbarvení má svůj důvod. Trupy lodí i jejich vybavení a instalace trpí deformacemi způsobenými teplem ze slunečních paprsků. Bílá barva je však odráží a deformace jsou pak mnohem menší, což je pro loď, jako je Monge, která je plná přesných měřících a monitorovacích zařízení, naprosto zásadní.
Monge je poháněn dvojící dieselových agregátů SEMT-Pielstick, jež disponují silou až 10 400 koní. Ovšem dokáže vyvinout rychlost jen něco kolem 28 km/h, což ale není u lodi tohoto druhu podstatné. Daleko podstatnější údaj je, že její elektrické generátory mají takovou kapacitu, že by dokázaly zásobovat elektrickou energií město o 20 tisících obyvatelích. Taková kapacita je nezbytná pro napájení radarových a senzorických aparatur i výkonné počítačové sítě a satelitního komunikačního a datového systému.
V zadní části trupu je umístěna přistávací plocha pro vrtulníky. Z ní můžou operovat i těžké stroje, běžně však Monge disponuje dvěma lehkými Alouette III, pro které jsou určeny dva hangáry. Přestože jde primárně o sledovací loď, má i výzbroj. Tu ale tvoří jen dva kanony Giat F2 ráže 20 mm a dva těžké kulomety ráže 12,7 mm.
DP