Legendární český Albatros nekončí, bude létat v novém kabátě!
Kdo by neznal Delfína a Albatrosa, dva nejslavnější české proudové letouny, které brázdí světová nebe už desítky let. Jejich výrobce Aero Vodochody teď plánuje produkci nové generace L-39.
Aero L-29 Delfín a L-39 Albatros jsou historicky dva nejúspěšnější proudové cvičné letouny na světě. Prvního se vyrobilo na 3500 kusů, Albatros pak vznikl v počtu bezmála 3 tisíce exemplářů a oba typy létají ve skoro pěti desítkách zemí. To z Aera dělá největšího výrobce proudových cvičných letounů na celé zeměkouli. A vypadá to, že éra Albatrosu ještě neskončila. Aero totiž letos v britském Farnborough na nejvýznamnější letecké show v Evropě oznámilo zahájení vývoje nové generace Albatrosu nazvané L-39NG (tedy next generation).
Produkce původního Albatrosu skončila v roce 1997, ale ještě pár let nato Aero dodalo několik strojů z uskladněných dílů. Zdálo se, že legendární Albatros odejde do historie stejně jako jeho předchůdce Delfín. V této souvislosti je třeba zmínit rozšířený omyl, že letoun L-159 ALCA je další generací Albatrosu. Není tomu tak. ALCA byl vyvíjen od počátku jako jednomístný lehký útočný letoun přesně podle požadavků českého letectva. Vnitřní konstrukcí nemá nic s Albatrosem společného, jen převzal jeho aerodynamickou koncepci, čímž se ušetřily náklady na vývoj. Až o několik let později v Aeru na základě Alky postavili dvoumístné typy L-159B a L-159T1, které opět nemají konstrukčně s původním Albatrosem nic společného.
Časem se ukázalo, že pokročilý L-159 ALCA a jeho dvoumístné verze jsou pro tradiční zákazníky starých Albatrosů příliš drahé, nebo prodeje ztroskotaly na obstrukcích americké byrokracie. Velká část vybavení a komponent v L-159 totiž pochází z USA a v případě rizikových zemí neměli úředníci zpoza velké louže zájem o transfer vyspělých vojenských technologií. Proto se v Aeru rozhodli postavit levnější, jednodušší a na zahraničních subdodavatelích méně závislý stroj. A starý Albatros je ideálním základem pro nový, moderní, lehký, ekonomický a spolehlivý cvičný letoun.
Češi umí!
Aero má navíc velké zkušenosti se stavbou cvičných letounů s výbornými letovými vlastnostmi. Už v roce 1959 spatřil světlo světa L-29 Delfín, o devět let později to pak byl Albatros. I dnes jen Albatrosů po celém světě létá přes čtyři stovky. A právě nyní nastává doba, kdy posledním starým Albatrosům, ale i jeho západním protějškům jako Alpha Jet, Fouga Magister, BAe Hawk, bude končit technická životnost. V Aeru počítají, že v následujících několika letech bude na celém světě potřeba nahradit na 60 procent cvičných proudových letounů. A to je příležitost pro nový L-39NG.
Příkladem můžou být české a slovenské letectvo. Obě používají původní Albatrosy vyrobené v 80. letech a jejich životnost skončí v roce 2019. České stroje dokonce nemohly kvůli problémům s motory nějakou dobu létat. Náhrada tedy bude brzy potřeba a už nyní se mluví o tom, že L-39NG by byl ideální volbou. I když se při vývoji nové generace Albatrosu bude vycházet z ověřeného základu, půjde o mnohasetmilionové investice. Proto se Aero spojilo s Českou exportní bankou, stejně jako v případě vývoje komponent pro brazilský transportní letoun Embraer KC-390, na jehož výrobě se Aero podílí a o který má zájem i české letectvo.
Tradice i inovace
L-39NG si zachová aerodynamický koncept původního Albatrosu, ale ke slovu přijde množství vylepšení a modernizačních prvků, které zvýší výkony stroje a jeho schopnosti, ale i sníží jeho hmotnost a spotřebu paliva. Veškeré komponenty kdysi vyráběné v zemích bývalého sovětského teritoria budou nahrazeny českými, až na několik položek se také omezí dovoz z jiných zemí. Odpadne tak závislost na schvalování prodeje nových Albatrosů od zahraničních partnerů. Nový Albatros si ale zachová snadnou ovladatelnost, jednoduchou údržbu, robustnost konstrukce a odolnost vůči různým klimatickým podmínkám.
Hlavní změnu bude představovat instalace nového motoru. V útrobách L-39NG najde své místo americký motor Williams FJ44-4 upravený Albatrosu na míru a s vojenskými specifikacemi. Stejný typ se už řadu let úspěšně používá v několika civilních bizjetech a vojenských cvičných letounech. Velkou změnou bude digitální řízení chodu motoru, který bude i o něco lehčí než původní ukrajinský. Obojí přinese významnou úsporu paliva, nový motor navíc nemá omezení pro běh na maximální otáčky a nový Albatros s ním bude akcelerovat mnohem svižněji než starý. Zajímavé je, že zkoušky motoru začnou už příští rok, a to v útrobách jednoho původního Albatrosu, který Aero využívá pro nejrůznější testy.
Nicméně zástavba amerického motoru do Albatrosa není zase úplnou novinkou. Už na začátku 90. let v Aeru postavili „westernizovaný“ prototyp známý jako L-139, který dostal vedle západní avioniky i motor Garrett TFE731-4. Tehdy nebylo potřeba žádných velkých zásahů do konstrukce trupu letounu a bude tomu tak i nyní. Aero proto plánuje nabízet zástavbu nového motoru Williams i do starých Albatrosů, pokud budou mít současní provozovatelé zájem.
Modernizací projde i křídlo Albatrosu. L-39NG dostane tzv. mokré křídlo, což znamená, že v jeho útrobách se budou nacházet velké palivové nádrže. Pro starý Albatros, a také pro L-159 ALCA, jsou typické vřetenovité palivové nádrže na konci obou polovin křídla, v nich se ale žádné nenacházejí, hlavní nádrže jsou pouze v trupu stroje. Nový Albatros o koncová vřetena přijde a nádrže budou jen v trupu a křídle. I tak se ale celkové množství leteckého kerosinu zvýší na 1450 kg, což společně s úspornějším motorem přinese větší dolet a delší letovou výdrž, konkrétně 2590 km a 4,5 hodiny. I mokré křídlo bez koncových vřeten se bude zkoušet na onom továrním testovacím Albatrosu.
Samé novinky!
Nový Albatros bude mít samozřejmě více novinek. Zmiňme například vylepšená vystřelovací sedadla VS-2 české konstrukce, „skleněný“ kokpit s digitálními displeji a avionikou či systém řízení HOTAS. Ten je běžný u všech moderních bojových strojů, kdy jsou ovladače všech důležitých systémů letounu soustředěny na kniplu a přípusti motoru, pilot tak z nich nemusí při letu sundavat ruce. Vybavení letounu i jeho kokpitů bude volitelné podle přání zákazníka, stejně jako výzbroj. Kabina dostane nový jednodílný překryt bez čelního štítku, navíc se zvýší odstupnění obou pilotních prostorů, aby byl ze zadního lepší výhled vpřed. Nový Albatros dostane pět závěsníků pro výzbroj a přídavné palivové nádrže, přibude tedy jeden pod trupem, zvýší se i celková nosnost na 1200 kg.
Aero plánuje, že by se nový Albatros mohl k zájemcům dostat docela brzy. Příští rok začnou zkoušky upraveného továrního stroje s novým motorem a křídlem, první prototyp L-39NG by se měl do vzduchu dostat už v roce 2016. Sériovou výrobu by pak mělo odstartovat o dva roky později. Uvidíme tedy, jestli bude Albatros nové generace stejně úspěšný jako jeho starší bratr a prodlouží-li slavnou tradici českých cvičných letounů.
DP