Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
Našli jsme unikátní vodní planetu? Zamrzlý gigant nemá ve vesmíru obdoby

Našli jsme unikátní vodní planetu? Zamrzlý gigant nemá ve vesmíru obdoby

Proč jsou ve výtazích zrcadla? Optické zvětšení prostoru není jediným důvodem

Proč jsou ve výtazích zrcadla? Optické zvětšení prostoru není jediným důvodem

Parta šimpanzů si podává alkohol a řádí. Unikátní video hodně vypovídá o lidské evoluci

Parta šimpanzů si podává alkohol a řádí. Unikátní video hodně vypovídá o lidské evoluci

U místa, kde bylo odpáleno 456 jaderných bomb, byste žít nechtěli. Sověti ho oficiálně uzavřeli

U místa, kde bylo odpáleno 456 jaderných bomb, byste žít nechtěli. Sověti ho oficiálně uzavřeli

Prezident Pavel srovnal dnešní Rusko s nacistickým Německem. Záhy přišla reakce od velvyslanectví

Prezident Pavel srovnal dnešní Rusko s nacistickým Německem. Záhy přišla reakce od velvyslanectví

Galerie: Velkolepá vojenská přehlídka v Moskvě uctila památku 27 milionů mrtvých

Galerie: Velkolepá vojenská přehlídka v Moskvě uctila památku 27 milionů mrtvých

Kolika let se v Česku dožívají muži a kolika ženy? Nová studie potvrzuje, že tato čísla mohou jít nahoru

Kolika let se v Česku dožívají muži a kolika ženy? Nová studie potvrzuje, že tato čísla mohou jít nahoru

Prima Zoom ■ Války
Války
13. ledna 2015 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Legendární český Albatros nekončí, bude létat v novém kabátě!

Legendární Albatros - Obrázek 1

Legendární Albatros - Obrázek 1

  • Zavřít
Legendární Albatros - Obrázek 1

Legendární Albatros - Obrázek 1

Kdo by neznal Delfína a Albatrosa, dva nejslavnější české proudové letouny, které brázdí světová nebe už desítky let. Jejich výrobce Aero Vodochody teď plánuje produkci nové generace L-39.

Seznam.cz banner

Aero L-29 Delfín a L-39 Albatros jsou historicky dva nejúspěšnější proudové cvičné letouny na světě. Prvního se vyrobilo na 3500 kusů, Albatros pak vznikl v počtu bezmála 3 tisíce exemplářů a oba typy létají ve skoro pěti desítkách zemí. To z Aera dělá největšího výrobce proudových cvičných letounů na celé zeměkouli. A vypadá to, že éra Albatrosu ještě neskončila. Aero totiž letos v britském Farnborough na nejvýznamnější letecké show v Evropě oznámilo zahájení vývoje nové generace Albatrosu nazvané L-39NG (tedy next generation).

Produkce původního Albatrosu skončila v roce 1997, ale ještě pár let nato Aero dodalo několik strojů z uskladněných dílů. Zdálo se, že legendární Albatros odejde do historie stejně jako jeho předchůdce Delfín. V této souvislosti je třeba zmínit rozšířený omyl, že letoun L-159 ALCA je další generací Albatrosu. Není tomu tak. ALCA byl vyvíjen od počátku jako jednomístný lehký útočný letoun přesně podle požadavků českého letectva. Vnitřní konstrukcí nemá nic s Albatrosem společného, jen převzal jeho aerodynamickou koncepci, čímž se ušetřily náklady na vývoj. Až o několik let později v Aeru na základě Alky postavili dvoumístné typy L-159B a L-159T1, které opět nemají konstrukčně s původním Albatrosem nic společného.

Legendární Albatros Zajímavosti

Legendární Albatros

Časem se ukázalo, že pokročilý L-159 ALCA a jeho dvoumístné verze jsou pro tradiční zákazníky starých Albatrosů příliš drahé, nebo prodeje ztroskotaly na obstrukcích americké byrokracie. Velká část vybavení a komponent v L-159 totiž pochází z USA a v případě rizikových zemí neměli úředníci zpoza velké louže zájem o transfer vyspělých vojenských technologií. Proto se v Aeru rozhodli postavit levnější, jednodušší a na zahraničních subdodavatelích méně závislý stroj. A starý Albatros je ideálním základem pro nový, moderní, lehký, ekonomický a spolehlivý cvičný letoun.

Češi umí!

Aero má navíc velké zkušenosti se stavbou cvičných letounů s výbornými letovými vlastnostmi. Už v roce 1959 spatřil světlo světa L-29 Delfín, o devět let později to pak byl Albatros. I dnes jen Albatrosů po celém světě létá přes čtyři stovky. A právě nyní nastává doba, kdy posledním starým Albatrosům, ale i jeho západním protějškům jako Alpha Jet, Fouga Magister, BAe Hawk, bude končit technická životnost. V Aeru počítají, že v následujících několika letech bude na celém světě potřeba nahradit na 60 procent cvičných proudových letounů. A to je příležitost pro nový L-39NG.

Příkladem můžou být české a slovenské letectvo. Obě používají původní Albatrosy vyrobené v 80. letech a jejich životnost skončí v roce 2019. České stroje dokonce nemohly kvůli problémům s motory nějakou dobu létat. Náhrada tedy bude brzy potřeba a už nyní se mluví o tom, že L-39NG by byl ideální volbou. I když se při vývoji nové generace Albatrosu bude vycházet z ověřeného základu, půjde o mnohasetmilionové investice. Proto se Aero spojilo s Českou exportní bankou, stejně jako v případě vývoje komponent pro brazilský transportní letoun Embraer KC-390, na jehož výrobě se Aero podílí a o který má zájem i české letectvo.

Tradice i inovace

L-39NG si zachová aerodynamický koncept původního Albatrosu, ale ke slovu přijde množství vylepšení a modernizačních prvků, které zvýší výkony stroje a jeho schopnosti, ale i sníží jeho hmotnost a spotřebu paliva. Veškeré komponenty kdysi vyráběné v zemích bývalého sovětského teritoria budou nahrazeny českými, až na několik položek se také omezí dovoz z jiných zemí. Odpadne tak závislost na schvalování prodeje nových Albatrosů od zahraničních partnerů. Nový Albatros si ale zachová snadnou ovladatelnost, jednoduchou údržbu, robustnost konstrukce a odolnost vůči různým klimatickým podmínkám.

Hlavní změnu bude představovat instalace nového motoru. V útrobách L-39NG najde své místo americký motor Williams FJ44-4 upravený Albatrosu na míru a s vojenskými specifikacemi. Stejný typ se už řadu let úspěšně používá v několika civilních bizjetech a vojenských cvičných letounech. Velkou změnou bude digitální řízení chodu motoru, který bude i o něco lehčí než původní ukrajinský. Obojí přinese významnou úsporu paliva, nový motor navíc nemá omezení pro běh na maximální otáčky a nový Albatros s ním bude akcelerovat mnohem svižněji než starý. Zajímavé je, že zkoušky motoru začnou už příští rok, a to v útrobách jednoho původního Albatrosu, který Aero využívá pro nejrůznější testy.

Letadlové lodě vyrobené z ledu: Bláznivý plán, jak porazit Hitlera, se opravdu dal do pohybu Druhá světová válka

Letadlové lodě vyrobené z ledu: Bláznivý plán, jak porazit Hitlera, se opravdu dal do pohybu

Nicméně zástavba amerického motoru do Albatrosa není zase úplnou novinkou. Už na začátku 90. let v Aeru postavili „westernizovaný“ prototyp známý jako L-139, který dostal vedle západní avioniky i motor Garrett TFE731-4. Tehdy nebylo potřeba žádných velkých zásahů do konstrukce trupu letounu a bude tomu tak i nyní. Aero proto plánuje nabízet zástavbu nového motoru Williams i do starých Albatrosů, pokud budou mít současní provozovatelé zájem.

Modernizací projde i křídlo Albatrosu. L-39NG dostane tzv. mokré křídlo, což znamená, že v jeho útrobách se budou nacházet velké palivové nádrže. Pro starý Albatros, a také pro L-159 ALCA, jsou typické vřetenovité palivové nádrže na konci obou polovin křídla, v nich se ale žádné nenacházejí, hlavní nádrže jsou pouze v trupu stroje. Nový Albatros o koncová vřetena přijde a nádrže budou jen v trupu a křídle. I tak se ale celkové množství leteckého kerosinu zvýší na 1450 kg, což společně s úspornějším motorem přinese větší dolet a delší letovou výdrž, konkrétně 2590 km a 4,5 hodiny. I mokré křídlo bez koncových vřeten se bude zkoušet na onom továrním testovacím Albatrosu.

Samé novinky!

Nový Albatros bude mít samozřejmě více novinek. Zmiňme například vylepšená vystřelovací sedadla VS-2 české konstrukce, „skleněný“ kokpit s digitálními displeji a avionikou či systém řízení HOTAS. Ten je běžný u všech moderních bojových strojů, kdy jsou ovladače všech důležitých systémů letounu soustředěny na kniplu a přípusti motoru, pilot tak z nich nemusí při letu sundavat ruce. Vybavení letounu i jeho kokpitů bude volitelné podle přání zákazníka, stejně jako výzbroj. Kabina dostane nový jednodílný překryt bez čelního štítku, navíc se zvýší odstupnění obou pilotních prostorů, aby byl ze zadního lepší výhled vpřed. Nový Albatros dostane pět závěsníků pro výzbroj a přídavné palivové nádrže, přibude tedy jeden pod trupem, zvýší se i celková nosnost na 1200 kg.

Aero plánuje, že by se nový Albatros mohl k zájemcům dostat docela brzy. Příští rok začnou zkoušky upraveného továrního stroje s novým motorem a křídlem, první prototyp L-39NG by se měl do vzduchu dostat už v roce 2016. Sériovou výrobu by pak mělo odstartovat o dva roky později. Uvidíme tedy, jestli bude Albatros nové generace stejně úspěšný jako jeho starší bratr a prodlouží-li slavnou tradici českých cvičných letounů.

DP

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky Evropa Aero Vodochody Česká exportní banka palivová nádrž Albatros Aero Aero L-159 Alca Embraer Farnborough Aero L-39NG

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

La Palma: Láva a život

La Palma: Láva a život

Přírodopisný / Dokumentární
Jaderské ostrovy z nebe

Jaderské ostrovy z nebe

Dokumentární / Cestopisný
Výbuch z hlubin

Výbuch z hlubin

Dokumentární / Katastrofický / Přírodopisný
Poslední neandertálec

Poslední neandertálec

Historický / Kulturní a společenský / Vědecký / Dokumentární
Tajemství bažin

Tajemství bažin

Dokumentární / Přírodopisný
Sněžní psi: Aljašská divočina

Sněžní psi: Aljašská divočina

Dokumentární / Cestopisný / Přírodopisný
Eiffelova věž: Příběh legendy

Eiffelova věž: Příběh legendy

Dokumentární / Historický
Iznik: Potopená bazilika

Iznik: Potopená bazilika

Historický / Dokumentární

prima-cnn-news

Rusko si vybírá, co se mu hodí do krámu. Ustoupit nechce, hodnotí analytik Putinovu nabídku Turek k Lipavskému: Jste symbol, proč nevolit ODS. V Bruselu hájíme české zájmy, řekl ministr Evropská komise plete bič na řidiče ojetin. Na STK by museli výrazně častěji, a to není vše

prima-zeny

Kvíz: Božský Jiří Bartoška a jeho nejslavnější role Desetimetrový bazén a čtyři ložnice. Bartoška si na sklonku života nechal postavit luxusní dům Panáka slivovice si dají v nebi. Přítel popsal poslední setkání Karla Heřmánka a Jiřího Bartošky

prima-zoom

Proč jsou ve výtazích zrcadla? Našli jsme unikátní vodní planetu? Zamrzlý gigant nemá ve vesmíru obdoby U místa, kde bylo odpáleno 456 jaderných bomb, byste žít nechtěli. Sověti ho oficiálně uzavřeli

prima-fresh

Bílý chřest se strouhankou a pečenou bramborou podle Lukáše Soukupa z Brambor na Pankráci Těhotnej kuchař: Hovězí na divoko – pomalu pečené maso na víně s kořenovou zeleninou a divokým kořením Arašídy pod lupou – žádný obyčejný snack, ale luštěnina v oříškovém kabátku našlápnutá živinami

prima-cool

Trailer 2. série Peacemakera Návrat Godzilly a Konga potvrzen. Jejich další týmovka dostala kryptickou upoutávku Arnold bojuje s Hitlerem a jezdí na dinosaurovi. Desetiminutový trailer Kung Fury 2 odhaluje nejlepší film roku

playboy

Co vás čeká v květnovém vydání magazínu Playboy? Bohém Pastrňák, magistr Vejmelka a dědek Červenka! Tato trojka potáhne repre ke zlatu Nahota pod peřinou: Spěte bez pyžama, říká lékař. Tělo, mozek i vztah vám poděkují

lajk

Známý český rapper obviněn ze znásilnění: Parťák Řezníka vysvětlil, co se v Plzni stalo Láďa Hruška se vzdal snu na rekonstrukci stavení. Chátrající dům raději prodává Benda o zápasu s Novotným: Dát mu přes tlamu je občanská povinnost, nejen za Aničku

prima-living

Ledoví muži letos nezklamou, v noci bude pod nulou. Kdo byli Pankrác, Servác a Bonifác? Pěstujte pryskyřník asijský a užívejte si jeho krásné květy celé léto Mochna husí uvolňuje křeče a pomáhá při kašli. Účinné jsou léčivé čaje i obklady

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.