Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?
      K vaší registraci máte od nás iPrimu bez reklam na 24 hod. zdarma.

Trendy:

UFO
Druhá světová válka
Záhady
Sérioví vrazi
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

UFO
Druhá světová válka
Záhady
Sérioví vrazi
Vetřelci dávnověku

Vlci na Aljašce obměnili jídelníček. Kopytníky nahradil medvěd i menší zvířata

Velká vzpoura českých vojáků měla ukončit válku. Místo toho přišlo utrpení

Žena strávila rekordních 500 dní v jeskyni a ztratila pojem o čase. Podívejte se, jak tam žila

Polský hrdina se infiltroval do Osvětimi, a dokonce i utekl. Hrůzné historky mu nikdo nevěřil

Agresivní kosatky poškozují a potápějí jednu loď za druhou. V útocích se vzájemně školí

Na Rusko zaútočili Rusové. Podivná operace v okolí Bělgorodu a její vysvětlení

Jak rychle rostou vlasy? Blondýnky jich mají na rozdávání, faktorů je ale více

Války
13. ledna 2015 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Legendární český Albatros nekončí, bude létat v novém kabátě!

Legendární Albatros - Obrázek 1

  • Zavřít

Legendární Albatros - Obrázek 1

Kdo by neznal Delfína a Albatrosa, dva nejslavnější české proudové letouny, které brázdí světová nebe už desítky let. Jejich výrobce Aero Vodochody teď plánuje produkci nové generace L-39.

Aero L-29 Delfín a L-39 Albatros jsou historicky dva nejúspěšnější proudové cvičné letouny na světě. Prvního se vyrobilo na 3500 kusů, Albatros pak vznikl v počtu bezmála 3 tisíce exemplářů a oba typy létají ve skoro pěti desítkách zemí. To z Aera dělá největšího výrobce proudových cvičných letounů na celé zeměkouli. A vypadá to, že éra Albatrosu ještě neskončila. Aero totiž letos v britském Farnborough na nejvýznamnější letecké show v Evropě oznámilo zahájení vývoje nové generace Albatrosu nazvané L-39NG (tedy next generation).

Produkce původního Albatrosu skončila v roce 1997, ale ještě pár let nato Aero dodalo několik strojů z uskladněných dílů. Zdálo se, že legendární Albatros odejde do historie stejně jako jeho předchůdce Delfín. V této souvislosti je třeba zmínit rozšířený omyl, že letoun L-159 ALCA je další generací Albatrosu. Není tomu tak. ALCA byl vyvíjen od počátku jako jednomístný lehký útočný letoun přesně podle požadavků českého letectva. Vnitřní konstrukcí nemá nic s Albatrosem společného, jen převzal jeho aerodynamickou koncepci, čímž se ušetřily náklady na vývoj. Až o několik let později v Aeru na základě Alky postavili dvoumístné typy L-159B a L-159T1, které opět nemají konstrukčně s původním Albatrosem nic společného.

Zajímavosti

Legendární Albatros

Časem se ukázalo, že pokročilý L-159 ALCA a jeho dvoumístné verze jsou pro tradiční zákazníky starých Albatrosů příliš drahé, nebo prodeje ztroskotaly na obstrukcích americké byrokracie. Velká část vybavení a komponent v L-159 totiž pochází z USA a v případě rizikových zemí neměli úředníci zpoza velké louže zájem o transfer vyspělých vojenských technologií. Proto se v Aeru rozhodli postavit levnější, jednodušší a na zahraničních subdodavatelích méně závislý stroj. A starý Albatros je ideálním základem pro nový, moderní, lehký, ekonomický a spolehlivý cvičný letoun.

Češi umí!

Aero má navíc velké zkušenosti se stavbou cvičných letounů s výbornými letovými vlastnostmi. Už v roce 1959 spatřil světlo světa L-29 Delfín, o devět let později to pak byl Albatros. I dnes jen Albatrosů po celém světě létá přes čtyři stovky. A právě nyní nastává doba, kdy posledním starým Albatrosům, ale i jeho západním protějškům jako Alpha Jet, Fouga Magister, BAe Hawk, bude končit technická životnost. V Aeru počítají, že v následujících několika letech bude na celém světě potřeba nahradit na 60 procent cvičných proudových letounů. A to je příležitost pro nový L-39NG.

Příkladem můžou být české a slovenské letectvo. Obě používají původní Albatrosy vyrobené v 80. letech a jejich životnost skončí v roce 2019. České stroje dokonce nemohly kvůli problémům s motory nějakou dobu létat. Náhrada tedy bude brzy potřeba a už nyní se mluví o tom, že L-39NG by byl ideální volbou. I když se při vývoji nové generace Albatrosu bude vycházet z ověřeného základu, půjde o mnohasetmilionové investice. Proto se Aero spojilo s Českou exportní bankou, stejně jako v případě vývoje komponent pro brazilský transportní letoun Embraer KC-390, na jehož výrobě se Aero podílí a o který má zájem i české letectvo.

Tradice i inovace

L-39NG si zachová aerodynamický koncept původního Albatrosu, ale ke slovu přijde množství vylepšení a modernizačních prvků, které zvýší výkony stroje a jeho schopnosti, ale i sníží jeho hmotnost a spotřebu paliva. Veškeré komponenty kdysi vyráběné v zemích bývalého sovětského teritoria budou nahrazeny českými, až na několik položek se také omezí dovoz z jiných zemí. Odpadne tak závislost na schvalování prodeje nových Albatrosů od zahraničních partnerů. Nový Albatros si ale zachová snadnou ovladatelnost, jednoduchou údržbu, robustnost konstrukce a odolnost vůči různým klimatickým podmínkám.

Hlavní změnu bude představovat instalace nového motoru. V útrobách L-39NG najde své místo americký motor Williams FJ44-4 upravený Albatrosu na míru a s vojenskými specifikacemi. Stejný typ se už řadu let úspěšně používá v několika civilních bizjetech a vojenských cvičných letounech. Velkou změnou bude digitální řízení chodu motoru, který bude i o něco lehčí než původní ukrajinský. Obojí přinese významnou úsporu paliva, nový motor navíc nemá omezení pro běh na maximální otáčky a nový Albatros s ním bude akcelerovat mnohem svižněji než starý. Zajímavé je, že zkoušky motoru začnou už příští rok, a to v útrobách jednoho původního Albatrosu, který Aero využívá pro nejrůznější testy.

Druhá světová válka

Letadlové lodě vyrobené z ledu: Bláznivý plán, jak porazit Hitlera, se opravdu dal do pohybu

Nicméně zástavba amerického motoru do Albatrosa není zase úplnou novinkou. Už na začátku 90. let v Aeru postavili „westernizovaný“ prototyp známý jako L-139, který dostal vedle západní avioniky i motor Garrett TFE731-4. Tehdy nebylo potřeba žádných velkých zásahů do konstrukce trupu letounu a bude tomu tak i nyní. Aero proto plánuje nabízet zástavbu nového motoru Williams i do starých Albatrosů, pokud budou mít současní provozovatelé zájem.

Modernizací projde i křídlo Albatrosu. L-39NG dostane tzv. mokré křídlo, což znamená, že v jeho útrobách se budou nacházet velké palivové nádrže. Pro starý Albatros, a také pro L-159 ALCA, jsou typické vřetenovité palivové nádrže na konci obou polovin křídla, v nich se ale žádné nenacházejí, hlavní nádrže jsou pouze v trupu stroje. Nový Albatros o koncová vřetena přijde a nádrže budou jen v trupu a křídle. I tak se ale celkové množství leteckého kerosinu zvýší na 1450 kg, což společně s úspornějším motorem přinese větší dolet a delší letovou výdrž, konkrétně 2590 km a 4,5 hodiny. I mokré křídlo bez koncových vřeten se bude zkoušet na onom továrním testovacím Albatrosu.

Samé novinky!

Nový Albatros bude mít samozřejmě více novinek. Zmiňme například vylepšená vystřelovací sedadla VS-2 české konstrukce, „skleněný“ kokpit s digitálními displeji a avionikou či systém řízení HOTAS. Ten je běžný u všech moderních bojových strojů, kdy jsou ovladače všech důležitých systémů letounu soustředěny na kniplu a přípusti motoru, pilot tak z nich nemusí při letu sundavat ruce. Vybavení letounu i jeho kokpitů bude volitelné podle přání zákazníka, stejně jako výzbroj. Kabina dostane nový jednodílný překryt bez čelního štítku, navíc se zvýší odstupnění obou pilotních prostorů, aby byl ze zadního lepší výhled vpřed. Nový Albatros dostane pět závěsníků pro výzbroj a přídavné palivové nádrže, přibude tedy jeden pod trupem, zvýší se i celková nosnost na 1200 kg.

Aero plánuje, že by se nový Albatros mohl k zájemcům dostat docela brzy. Příští rok začnou zkoušky upraveného továrního stroje s novým motorem a křídlem, první prototyp L-39NG by se měl do vzduchu dostat už v roce 2016. Sériovou výrobu by pak mělo odstartovat o dva roky později. Uvidíme tedy, jestli bude Albatros nové generace stejně úspěšný jako jeho starší bratr a prodlouží-li slavnou tradici českých cvičných letounů.

DP

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

Sdílejte článek
Štítky Evropa Aero Vodochody Česká exportní banka palivová nádrž Albatros Aero Aero L-159 Alca Embraer Farnborough Aero L-39NG

Návrhy pro vás

Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Bláznivý svět veverek

Dokumentární / Přírodopisný
50 min, 2019, FINSKO, SRN

Železná džungle

Dokumentární / Přírodopisný
49 min, 2015, SRN

Divočina za ostnatým drátem

Dokumentární / Přírodopisný
53 min, 2020, RAKOUSKO

Koloběh života: Ovocný sad

Dokumentární / Přírodopisný
52 min, 2014, SRN

Divoký západ Číny

Dokumentární / Přírodopisný
52 min, 2017, SRN

Letadlová loď pod drobnohledem

Dokumentární / Technologický
51 min, 2018, FRANCIE

Češi na Lososí stezce

Dokumentární / Technologický
51 min, 2022, ČR

prima-cnn-news

Prigožin chystá vzpouru proti Kremlu, nikdo si proti němu nic nedovolí, říká Girkin Obstrukce? Schillerová může přinést nový spacák, ale změnu vládního balíčku ne, míní expert Řehka: Válka Ruska s NATO je možná, Česko by bylo od první chvíle aktivním účastníkem

prima-zeny

Petra Rosolová o výchově syna: Budu důsledná, manžela mi závidí všechny kamarádky Tenistka Lucka Šafářová podporuje děti ve sportu Pavla Tomicová vypadá skvěle. Po těžkém období a rozchodu se jí opět daří

prima-zoom

Vzpoura českých vojáků přinesla utrpení Vlci uženou jelena, vyhráno ale nemají. Podívejte se, jak je vytrestají ovčáčtí psi Vládli Mayům mimozemšťané? Zvláštní vyobrazení panovníka má ukazovat vesmírnou loď

prima-fresh

Jednoduché jahodové nanuky s tvarohem Prima FRESH festival na Špilberku bude nabitý chutěmi, zážitky a zábavou Mražený dort: Arašídově čokoládový hřích s Oreo sušenkami

prima-cool

Blíží se úžasné cameo Supermana Wolverine má problém. Black Panther ho teď může za vteřinu přeseknout vejpůl První ohlasy na nové Transformers hovoří o nejlepším dílu série s parádní akcí

playboy

V červnovém čísle časopisu Playboy se můžete těšit... a mnoho dalšího! Thermes Marins de Saint Malo: Svěžest a pokožka bez otoků Za vše, co je v nás dobrého, vděčíme také elektronické knize

lajk

Lotyšsko si kvůli hokeji na poslední chvíli odhlasovalo státní svátek. Poslanci byli stále v dresech Kritici požadují odchod trenéra po vypadnutí Česka na MS. Jalonena se zastal Pastrňák Kráska si nepamatuje, že byla influencerkou. Zažila těžkou nehodu, po níž ztratila paměť

prima-living

12 nejkrásnějších letniček, které přilákají včely na zahradu. Čeká vás bohatá úroda Z plsti upečete pizzu i dorty! Jak vytvořit měkké hračky připomínající oblíbená jídla? 7 překvapivě šikovných způsobů, jak používat tea tree olejíček. Vyzraje na klíště i na rýmu

Populární témata

Nejlepší filmy 2022 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby Mafia Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Partička Svařené víno MS v hokeji 2023 Tatarák podle Pohlreicha Filmy od Marvelu Aloe vera Program a výsledky MS v hokeji Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tabulky a skupiny MS v hokeji

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.