16. června 2020 07:30

Japonsko bude mít poprvé od druhé světové války letadlové lodě

Lodě Izumo a Kaga se zatím tváří jako nosiče vrtulníků, Japonci už je ale upravují pro start a přistání amerických F-35.

Nosič vrtulníků, nebo víceúčelový torpédoborec. Japonsko se nedokáže rozhodnout, jak má vlastně své nové, téměř 250 metrů dlouhé lodě třídy Izumo nazývat. Jejich plánovaná přestavba, která umožní start a přistání víceúčelových letounům F-35B, ale vede k jedinému závěru – Japonsko bude mít po téměř osmdesáti letech znovu vlastní letadlové lodě.

Na tom by nebylo nic tak divného, kdyby právě útokem japonských letadlových lodí na americkou základnu Pearl Harbor v prosinci 1941 nezačala válka v Pacifiku. Článek 9 současné japonské ústavy navíc zakazuje japonským ozbrojeným silám pořizovat a vlastnit útočné zbraně, mezi něž se letadlové lodě obvykle řadí.

Aby to bylo ještě komplikovanější, Japonsko druhou jednotku třídy Izumo pojmenovalo Kaga – tedy stejně, jako jednu z letadlových lodí, jež se tehdy přepadu americké základny účastnily. Druhoválečná Kaga byla dokonce o něco menší než ta dnešní a Japonci o ni přišli v červnu 1942 v bitvě u Midway. Její vrak se podařilo mořským archeologům objevit v prosinci 2019.

Co dokáže Kaga

Lodě třídy Izumo jsou dnes dvě – Izumo zařazená do služby v březnu 2015 a Kaga, která je ve službě od března 2017. Obě lodě jsou vybavené sedmi bojovými a dvěma pátracími vrtulníky, které mohou současně startovat z pěti startovacích pozic. Vrtulníků, případně letadel, může být na lodích maximálně 28.

Základní výtlak lodí je 19 500 tun, při plném zatížení 27 000 tun. Posádku tvoří 970 mužů včetně obsluhy vrtulníků, rychlost je až 30 uzlů, tedy 56 km/h. Na svou obranu používají Izumo a Kaga dvojici radarem řízených 20mm rotačních kanonů Vulcan (systém Phalanx CIWS) a dvojici systémů na odpalování tepelně naváděných raket SeaRAM. A k tomu pochopitelně množství elektronických systémů a zařízení.

Primárním účelem Izuma a Kagy je boj proti nepřátelským ponorkám, obrana japonských ostrovů a také případná humanitární pomoc kdekoliv v oblasti. Lodě mohou nést 50 3,5tunových nákladních aut a 400členný výsadek. Zásadní otázkou ale zůstává – mohou z nich startovat i letadla?

Je to letadlová loď?

Ani Izumo, ani Kaga nejsou vybavené katapultem nebo příďovým „skokanským můstkem“ (jako třeba ruský Admiral Kuzněcov) pro start letadel s pevnými křídly. To ale neznamená, že letadla nemohou v budoucnu z těchto lodí startovat – jen to musí být stroje v kategorii STOVL (short take-off, vertical landing), tedy letouny s krátkým startem a kolmým přistáním.

Tuto podmínku splňují i nejnovější neviditelné letouny F-35B II Lightning, kterých chce Japonsko nakoupit 105 v přepočtu za 220 miliard Kč. Už v roce 2018 vláda japonského premiéra Šinzóa Abe odsouhlasila modernizaci lodí třídy Izumo tak, aby z nich mohly letouny F-35 startovat. To předpokládá hlavně zesílení hlavní paluby a její úprava tak, aby dokázala odolat žhavým plynům kolmo přistávajících letadel.

Kaga se na konci května 2019 dočkala významné pocty, kdy na její letové palubě přistál vrtulník Marine One s americkým prezidentem Donaldem Trumpem a jeho ženou Melanií. Trump se na přerostlém torpédoborci zastavil během své oficiální návštěvy Japonska, kdy se mimo jiné setkal i s novým císařem Naruhitem a jeho ženou Masako.

Mimochodem označení „přerostlý torpédoborec“ vůbec není nemístné. Například moderní americké raketové torpédoborce třídy Arleigh Burke jsou téměř o 100 metrů kratší a přitom stejně rychlé jako Kaga, ale pochopitelně mnohem lépe vyzbrojené.

Trump při návštěvě potvrdil význam Japonska jako důležitého spojence v Asii – Američané mají na základnách v Japonsku 50 000 vojáků a také ohlášený nákup 105 letadel F-35 je největší zakázkou od všech amerických spojenců vůbec.

Souostroví Senkaku

Nabízí se otázka, k čemu vlastně Japonsko letadlové lodě potřebuje, když se o jeho strategickou obranu starají Spojené státy s největší flotilou letadlových lodí na světě. Odpověď se jmenuje Senkaku. Tyto neobydlené ostrůvky ležící poblíž Číny a Tchaj-wanu dostalo Japonsko pod svou správu v roce 1971, předtím je spravovaly USA. Čína s tím ale nesouhlasí a trvá na jejich připojení ke svému území.

Ostrovy jsou mimo akční rádius nejjižnější japonské letecké základny na Okinawě a právě tento handicap lodě třídy Izumo přestavěné na nosiče letadel řeší. Po letadlových lodích Spojených států a Číny se tak do Východočínského moře vydají osm desítek let od útoku na Pearl Harbor i lodě japonského císařství.

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom