Česko hledá superobrněnce! Dobrodružství jako z reality show...
Česká armáda se po letech utahování opasků a pomalého obměňování zastaralé techniky dočkala lepších časů. Letos bude vypsáno několik modernizačních projektů a mezi nimi i tendry na nové obrněnce.
Vláda oznámila, že koncem tohoto roku vypíše výběrové řízení na 42 kolových obrněných vozidel jiné kategorie, než do které patří obrněné transportéry a bojová vozidla pěchoty Pandur II CZ. Šest z nich by mělo být velitelsko-štábních, zbytek bude ve spojovací verzi. Stroje tak mají nahradit letité vozy Praga V3S se speciálními nástavbami a také částečně modernizovanou techniku pamatující ještě komunistický režim. Nová vozidla do svého stavu zařadí 7. obrněná brigáda, přičemž dodávky by měly začít co nejdříve, ovšem český stát za ně zaplatí až s odstupem času počátkem příštího desetiletí.
Armáda však chce nová vozidla postavená na podvozcích Tatra, aby byla co nejvíce unifikována logistika nových obrněnců s jejím stávajícím vozovým parkem. Výběr se tímto omezuje jen na dva typy – francouzský Titus od zbrojovky Nexter a Vega od české společnosti SVOS. Obě vozidla mají něco společného, jde v podstatě o novinky, které zatím neslouží v žádných ozbrojených silách a vynikají nadprůměrnými jízdními vlastnostmi v těžkém terénu díky podvozkům Tatra.
Titus – francouzský mastodont
V posledních letech se několik výrobců obrněné kolové techniky rozhodlo využít jako základ vyhlášené podvozky z konstrukční líhně kopřivnické Tatry. Ať už to byly izraelské typy Wildcat či Karkadan, brazilská vozidla Avibras nebo německý prototyp s označením MFD. Asi nejambicióznější plány v tomto směru má ale francouzská korporace Nexter, která teprve před dvěma roky na londýnském zbrojním veletrhu DSEi 2013 poprvé veřejně představila obrněné vozidlo Titus. V roce 2010 odstartoval jeho vývoj a od počátku se počítalo s upraveným třínápravovým podvozkem Tatra. Není jistě bez zajímavosti, že kopřivnická Tatra nedávno se zbrojovkou Nexter podepsala smlouvu o spolupráci na projektu Titus, přičemž Tatra má působit jako hlavní kontraktor a tvůrce nabídky v připravovaném výběrovém řízení české armády. Pokud by byl titus vybrán, Tatra by zajišťovala i výrobu vozidel.
Titus, stejně jako vozidlo Vega, patří do kategorie MRAP. Ty se vyznačují silným pancéřováním a vysokou mírou ochrany posádky. Nicméně tyto charakteristiky s sebou nesou i velkou hmotnost a ne příliš dobré jízdní vlastnosti v těžkém terénu. Díky podvozku Tatra a speciální konstrukci však v sobě titus i vega kombinují vlastnosti kategorie MRAP a tradičních kolových obrněných transportérů. Jsou tedy vysoce odolné, ale zároveň neztrácejí nic ze své pohyblivosti a schopností při jízdě v obtížném terénu.
Titus disponuje pancéřovanou karoserií, která v základní konfiguraci odolá projektilům ráže 7,62 mm. Ovšem s přídavným pancéřováním zvládne i střelbu z těžkých kulometů ráže 14,5 mm. Podvozek ve tvaru „V“ pak ochrání posádku i při výbuchu miny nebo nálože o ekvivalentu 15 kg TNT. Titus může být vybaven i systémy pasivní a aktivní ochrany typu hard kill či soft kill. Základní hmotnost se pohybuje kolem 17 t, s přídavným pancéřováním, výzbrojí a kompletní posádkou včetně výsadku se může vyšplhat až k 27 t. Vozidlo měří na délku 7,5 m, na výšku 2,5 m, ovšem ta se mění v závislosti na nastavení podvozku. Titus má podvozek s vzduchovým odpružením, řidič tak může za jízdy podle potřeby měnit jeho světlou výšku.
Prototyp vystavený v roce 2013 měl francouzskou dálkově řízenou bojovou věžičku ARX20 s kanonem ráže 20 mm a lehkým kulometem ráže 7,62 mm. Pro potřeby české armády by titus dostal nejspíše jinou výzbroj, protože nemá jít o primárně bojové vozidlo. Titus je projektován tak, aby mohl fungovat v různých rolích, tedy nejen jako bojové vozidlo, ale také jako velitelské, sanitní, logistické, ale i radiotechnické či policejní. Nebude tedy problém přizpůsobit jej podle požadavků české armády.
V podobě vozidla pro přepravu pěšáků posádku tvoří velitel a řidič, pokud disponuje bojovou věží, tak také operátor věže. V zadní části vozidla je pak místo pro devět až deset mužů výsadku. V prototypovém kusu byl zabudován šestiválec Cummins o výkonu 328 kW, ovšem v české verzi by nejspíše dostal motor i převodové ústrojí z produkce Tatry. Při jízdě po silnici jsou poháněny jen dvě nápravy, v případě potřeby se připojuje i přední náprava, přičemž první a třetí náprava jsou řiditelné.
Vega – nový český obrněnec po desítkách let
Když se v polovině 60. let začal do tehdejší ČSLA zavádět obrněný transportér OT-64 SKOT, asi málokdo mohl předvídat, že to bude na dlouho poslední počin v této kategorii vojenské techniky u nás. V roce 2010 však přeloučská společnost SVOS, která pro českou armádu vyvinula některé verze vozidel Land Rover Defender či pancéřované prvky a kabiny pro automobily Tatra, představila na veletrhu vojenské techniky Eurosatory 2010 prototyp obrněného vozidla označeného jako ATLAF 1. Byl to předobraz typu Vega s podvozkem v konfiguraci 4x4, který se objevil o rok později. Od té doby SVOS svůj výtvor vylepšuje a zdokonaluje, takže současná verze se od původního konceptu liší jak vnitřním uspořádáním, tak částečně i vnějšími tvary. Vývojové práce běží už od roku 2007 a v minulém roce měla premiéru verze s třemi nápravami.
Vega je rovněž postavena na originálním tatrováckém podvozku s centrální nosnou rourou, nezávislými výkyvnými polonápravami a vzduchovým odpružením, oproti francouzskému konkurentovi však má blíže ke klasickým nákladním tatrovkám. I v případě vegy se počítá se vznikem různých verzí, včetně sanitního vozidla, komunikačního uzlu, servisního nebo logistického vozu nebo třeba policejního. Vega 4x4 měří na délku 7 m, na výšku téměř 3 m a váží podle vybavení 15 až 19 t. Nicméně stejně jako titus může být vybavena přídavným pancéřováním a dálkově řízenou bojovou věžičkou, čímž se hmotnost o několik tun zvýší. V základní konfiguraci ji však bez problémů unese v NATO velmi rozšířený transportní letoun C-130 Hercules.
Stejně jako titus i vega odolá střelám ráže 7,62 mm z útočných pušek jako je například Ak-47, s přídavným pancéřováním pak do ráže 14,5 mm. Počítá se s mřížovou ochranou před protitankovými granáty typu SLAT. Podlahová plošina vegy má sendvičovou konstrukci, jež dokáže posádku ochránit před výbuchy min a nástražných systémů do síly ekvivalentu 10 kg TNT. Interiér a uchycení sedaček jsou řešeny tak, aby účinky výbuchu pod vozidlem měly co nejmenší dopad na osazenstvo uvnitř. Motor je umístěn nad přední nápravou a je oddělen od kabiny, takže při najetí na minu veškerou sílu výbuchu absorbuje a posádka zůstává v bezpečí.
Vega 4x4 uveze celkem 12 vojáků včetně velitele vozu a řidiče, nebo čtyři tuny nákladu. Pokud je vybavena dálkově řízenou bojovou věžičkou, kapacita zadních prostor se snižuje o dva muže. Původní prototyp dostal pod kapotu řadový šestiválec Cummins o výkonu 306 kW, s nímž dosahoval rychlosti až 110 km/h a dojezdu kolem jednoho tisíce kilometrů. Pro potřeby české armády se ale počítá s klasickým vzduchem chlazeným osmiválcem Tatra o výkonu 300 kW a tatrováckým poloautomatickým převodovým ústrojím. Co se týče verze s podvozkem 6x6, ta na délku měří 8,5 m, na výšku stejně jako verze 4x4, ovšem základní váha se pohybuje kolem 24 tun. Přepravní kapacita činí dvanáct mužů plus řidič a velitel.
Vega by měla dostat i vyvíjený český aktivní obranný systém kategorie hard kill nazývaný Kosa. Je výsledkem práce Vojenského výzkumného ústavu v Brně a má obrněná vozidla chránit před protitankovými granáty a řízenými střelami směrovým odpalováním antimunice. Podobné systémy využívají například izraelské ozbrojené síly na svých tancích a obrněných vozidlech, vyvíjejí je i ve Spojených státech, Rusku a dalších zbrojně vyspělých zemích.
DP