Budou auta budoucnosti létat, nebo plavat? Anebo oboje?
Už Jules Verne snil o létajících autech, potápějících se letadlech a jezdících lodích. V podstatě všechny tyto sny se už vyplnily – ale vždy šlo jen o pokusy. Je možné, aby se osobní doprava v budoucnosti přesunula alespoň částečně na oblohu nebo do řeky?
Auta, která umí plavat, už mají docela bohatou minulost. Vůbec nejúspěšnějším obojživelným automobilem v dějinách je německý Schwimmwagen. Šlo o speciálně upravený Volkswagen Kubelwagen určený pro armádní potřeby. Byl ale tak úspěšný, že ho dodnes používá celá řada fanoušků historie a kvalitních starých aut. Celkem bylo vyrobeno asi 15 000 kusů tohoto vozu.
Z řeky pod okap
Schwimmwagen představoval ukázkový příklad výhod i nevýhod obojživelných vozů. Byl sice spolehlivý, ale současně neohrabaný. Nicméně svůj hlavní účel splnil – mohl jezdit po silnicích i překonávat vodní toky.
Dnes je však koncept obojživelných vozů komerčně dost nezajímavý; je velmi nepravděpodobné, že by některá z velkých automobilek začala takové vozy sériově vyrábět. Zato malé firmy takových vozů produkují víc než dost. Podívejte se, co všechno už v obojživelné podobě existuje:
O mnoho nadějnější je budoucnost létajících automobilů. Sice jde stále ještě o okrajový obor, který se potýká s řadou nejen technických problémů, ale naděje existuje. Přesto si nemyslíme, že by jednou auta létala po obloze. Proč?
Kdo se bojí létat
Největší problém není ani tak v omezeních, která tyto vozy mají po technické stránce. Mnohem větší komplikace přináší bezpečnost a spotřeba. Létání zkrátka bude kvůli fyzikálním zákonům vždycky drahé a nebezpečné. Auto, které se musí nejprve vznést do vzduchu, spotřebuje mnohem více energie (a tedy i stále dražšího paliva) než vůz, který je svázaný se zemí. Ani výrazné zkrácení trati díky přímému letu moc nepomáhá: nemůže to nahradit ani zdaleka výdaje, které vznikají překonáváním pozemské gravitace…
Ještě větší problém však spočívá v bezpečnosti. Už v současné době zemře ročně při dopravních nehodách celkem 1,25 milionů lidí po celém světě. A teď si představte, že by auta s poruchou nenarazila jen do obrubníku nebo by v případě selhání brzd neťukla chodce, ale padala by z výšky několika set metrů dolů…
Létání, tedy pohyb třírozměrným prostorem, je samozřejmě výrazně náročnější než jízda – a tak by se dalo očekávat, že nehod by výrazně přibylo…
Levitace na silnici
Z tohoto důvodu se mnohem perspektivnější jeví automobily, které by se jen vznášely nízko nad zemí a v případě potřeby by povyletěly. O něčem podobném už tak trošku pokukují i velké automobilky. Zatím jen po očku a s velkou opatrností, ale moc dobře vědí, že sledovat i ty nejpodivnější trendy se vyplatí.
Roku 2012 vyhlásil Volkswagen v Číně soutěž o „lidové vozítko“. Mezi 119 000 návrhy, které do soutěže přišly, vyniklo létající (respektive spíše vznášející se) auto vajíčkovitého tvaru. Mělo by využívat principu elektromagnetické levitace: předmět se vznáší ve vzduchu pomocí odpuzování magnetu. Zdá se vám to jako zcela sci-fi představa? Omyl, magnetická levitace se používá pro vysokorychlostní vlaky například v Japonsku nebo v Německu. Vlak Maglev v Japonsku díky ní dokázal vytvořit vlakový rychlostní rekord 581 km/h!
Armáda má budoucnost pevně v rukách
Budoucnost létajících automobilů s největší pravděpodobností spočívá na bedrech (a hlavně v peněženkách) vojáků. Americká výzkumná a vědecká armádní nadace DARPA, která má na starosti pokročilé vojenské projekty, už na téma „létající auto“ vypsala několik grantů. Tím nejnadějnějším je DARPA TX – má za úkol, aby vznikl létající džíp pro čtyři muže, který bude ve vzduchu stejně spolehlivý jako na zemi. Prototyp má poprvé vyjet (i vzlétnout) už za rok a půl… Jsme docela zvědaví, jestli to Američané stihnou…
Podobný projekt (zřejmě jako reakci) plánuje i ruská armáda: džíp, který se může změnit na vrtulník. Rusové jsou však v tomto oboru lehce pozadu: první funkční stroj by mohl vzniknout až roku 2030.
Kdyby alespoň jeden z těchto projektů opravdu zafungoval a nějaká armáda by si létající automobily pořídila, otevřely by se najednou dveře i soukromým automobilkám. Podobných případů znají dějiny už spoustu – tak to bylo například s internetem, díky němuž si můžete číst tento článek…