Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?
      K vaší registraci máte od nás iPrimu bez reklam na 24 hod. zdarma.

Trendy:

UFO
Sérioví vrazi
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

UFO
Sérioví vrazi
Vetřelci dávnověku

Zlato začalo růst na stromech. Jeho získání je snazší než těžba či rýžování

Velké civilizace, které záhadně zmizely: Mayové nebo Atlantida v tom nejsou sami

Druhá Země ve Sluneční soustavě? Vytoužený objev by znamenal naprostou katastrofu

Největší žralok všech dob byl ještě větší, než se myslelo. Vládl oceánům 13 milionů let

Hibernace už není sci-fi. Umělý spánek brzy využijeme nejen ve vesmíru

Nová analýza počtu ptáků: ubývá dálkových migrantů

Gagarinova tragická smrt je obestřena záhadami. Osudovou nehodu se pokusil objasnit jeho kolega

Zajímavosti
13. prosince 2013 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Auta bez řidičů: to je budoucnost dopravy!

Jízda za volantem – to už bude zanedlouho přežité slovní spojení Zdroj: Continental

  • Zavřít

Jízda za volantem – to už bude zanedlouho přežité slovní spojení Zdroj: Continental

Opravdu už auta nebudou potřebovat řidiče? Je to velice pravděpodobné...

Minule jsme si něco řekli o tom, jak bude vypadat budoucnost. A ne vzdálená. Budoucnost, kde auta spolu budou komunikovat, budou mít extrémně nízkou spotřebu, které budou tak bezpečná, že každé nehodě raději předejdou. Jen o kousek dál jsou ale auta, která posunou cestování do sféry sci-fi. Pojedou zcela sama.

O tom, že auta budou jezdit sama, jsme si už povídali minule. Ale to bylo jen o tom, že občas se chytnou volantu a trochu s ním zakroutí. Nebo že budou sledovat cestu a vy si na dálnici schrupnete. Ale jakmile bude sjezd, musíte se zase rychle chytnout volantu a pěkně to odřídit dál. Jenže pokud počkáte ještě pár let, nebudete se muset budit. Pustíte si Bobbyho McFerrina, Novosvětskou nebo třeba Snoop Doga, sklopíte si sedačku a probudí vás až pípání palubního budíku, že jste už na místě.

Více se o budoucnosti automobilů dočtete TADY

Buď svůj!

Je to jak pohádka. Vlastně ještě donedávna to pohádka byla – třeba když Neználek jezdil ve Slunečním městě auty, která řídila sama. Ale tehdy Nikolaj Nosov předpokládal, že v silnicích budou vodicí kabely, které auto povedou. Pojedou podle nich. Budou z nich nasávat energii, informace a cestující si zatím odpočinou. Jenže to má jednu velmi zřejmou nevýhodu. Ne všude ty kabely povedou. Spíš obráceně – povedou jen velmi málo místy.

Věda a technika

Auta budoucnosti si budou povídat. A uspí vás

9. prosince 2013

Takže jak to udělat? Přece udělat auto tak chytré, že zvládne dojet kamkoli, i když tam není žádný kabel ve vozovce. A to už není zas takový problém. Tedy skoro.

Jednoho dne si lidé řekli, že postaví auta, která budou mít vlastní rozum. Která budou jezdit bez posádky. Budou jezdit tam, kam jim řekneme, ale cestu si najdou sami. Samozřejmě, že to bylo ve jménu armády a zabíjení. Vlastně tentokrát to bylo ve jménu ochrany životů. Proč vystavovat řidiče konvojů a vojenských vozidel riziku zabití či zranění, když může jet auto samo?

A tak světoznámá DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), tedy Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů při americkém ministerstvu obrany začala sama vyvíjet a následně dokonce přizvala externí nevojenské nadšence do vývoje takových vozidel. Postupně se z takto postavených vozů stal známý závod. Ten přitáhl desítky největších vědců v oblasti robotiky, výzkumné týmy z univerzit, nadšenců… A výsledek? Fantastický!

Hledej, šmudlo

Co je největším problémem pro tahle auta? Pohon to určitě není. Podvozky jsou skvělé. Navigace v době GPS (zvlášť, když vám dá americká vojenská rozvědka povolení na kódy GPS signálu ve vysokém rozlišení) je taky super. Takže tady je ten největší problém v tom, aby auto vědělo, kudy jet. Aby se dokázalo samo rozhodnout, která překážka je nesjízdná, kudy se jí vyhnout, jak rychle jet a kdy zabrzdit. A to je sakra velká práce.

Vítězný Chevrolet Tahoe týmu Tartan Racing, který vyhrál soutěž DARPA v roce 2007, Foto: Tartan Racing

Proto jsou auta prošpikovaná čidly a senzory. Například každé má svůj vlastní gyroskop. Ten určuje náklon vozu, ale i rychlost jeho otáčení, zrychlení v několika osách apod. Dále mají auta ultrazvukové, infračervené, kamerové a laserové snímače okolí, které ohledávají terén, vytváří jeho 3D mapu a rozhodují se, kudy jet. Extrémně výkonné počítače pak vyhodnotí situaci a vyberou ve spolupráci s daty GPS nejvhodnější trasu.

A právě výkonnost výpočetních jednotek a senzorů byla hlavní překážkou předchozích neúspěšných pokusů. Vždyť první pokusy o autonomní vozy byly zaznamenány už v roce 1977 v Japonsku, v devadesátých letech v Německu, Velké Británii nebo USA. Pokud budete někdy hledat nějaké informace o takových testech, hledejte klíčová slova jako VaMP, Eureka PROMETEUS, Mercedes-Benz VITA nebo Bendix Corporation.

Vraťme se ale do let 2004, 2005 a 2007. To se utkala vozidla na tratích s možností velké výhry až dvou milionů dolarů. Na první pohled je to výhra opravdu pěkná, ale je třeba si uvědomit, že jedno auto, které se v roce 2007 závodu zúčastnilo, bylo pojišťovnou (která nakonec vozidlo nechtěla ze zřejmých důvodů pojistit) odhadnuto na cenu dvacet milionů dolarů.

Volkswagen Passat naditý senzory byl v soutěži DARPA 2007 druhý. Přesto vnesl do světa větší vlnu zájmu už proto, že jeho vývoj neustal, Foto: Stanford Racing

Co jste mohli na tratích vidět? Především to bylo fantastické zlepšování technologií a programátorské mílové pokroky. V roce 2007 se už vozidla pohybovala plynule a neměla žádný problém s navigací (tedy alespoň většina). Vítězné vozy (vyhrál tým Tartan Racing s Chevroletem Tahoe) jely rychlostí převyšující 22 km/h. Možná se vám to zdá málo, ale trať nebyla vůbec jednoduchá. Vozidla musel simulovat reálný provoz se všemi záludnostmi.

Především zaujal druhý v pořadí – tým ze Stanford University, který navázal na vítězství z předchozího závodu (Volkswagen Touareg) a s kombíkem Volkswagen Passat nepřestal pracovat ani po závodu. Pokračoval ve vývoji společně s Googlem, Intelem a Volkswagenem dál a postupně se z téhle vlaštovky stalo…

Takhle vypadá auto, které musí jezdit samo , Foto: Stanford Racing

Skutečné auto ve skutečném provozu

Autonomní auto je jakýmsi synonymem pro budoucnost. Mnoho značek předpokládalo, že během deseti let se dostanou nové modely s tímto systémem na silnici do obyčejného provozu. Stalo se.

Svět začaly obíhat informace o tom, že tahle trojka nechává vzniknout opravdu skutečnému autu, které samo jezdí, řídí, parkuje a cestující se o nic nestarají. Pár fotografií testovacích, čidly olepených passatů tuhle diskuzi vždy přiživilo. V roce 2011 přiznala Nevada možnost provozovat autonomní vozidla na veřejných komunikacích, což byl důležitý krok pro uvedení tohoto přelomu v motorismu v život. V dubnu roku 2012 pak poprvé vyjela Toyota Prius (překvapivě) řízená počítačem a hlídaná mnoha a mnoha senzory. A vedla si dobře. Vždyť ujela 500 000 km bez nehody. Tu jedinou, kterou má na kontě, má auto ještě z testování v uzavřeném areálu, kdy prý byl vůz ručně řízen. To ovšem vedlo k právním otázkám – kdo bude zodpovědný za případnou nehodu? Do téhle doby však nebyla na tuto otázku nalezena odpověď.

Pokračujeme velkou rychlostí

Pak už to šlo ráz na ráz. Postupně se přidávají další a další značky. Ukazuje se, že na uvedení robotických aut má enormní zájem Japonsko, které by tím hodně získalo. Podporuje tak vývoj Nissanu Leaf, který už nyní jezdí po silnicích a nejpozději v roce 2020 by měl být k dispozici zákazníkům. Svoje k tématu mají co říct i inženýři od Fordu, Mercedesu, Toyoty…

Jeden z nejzajímavějších zápisů do historie udělalo Audi. To se totiž zúčastnilo jednoho velmi sledovaného závodu Pikes Peak. Na 158 zatáčkách v extrémním stoupání na vrchol Pikes Peak se v roce 2010 vydalo Audi TT zcela bez posádky. Naprogramovaná trasa se určitě může zdát zbabělá, vždyť jde jen o jakousi počítačovou hru, ale na cestě leží spousta překážek a záludností. Co když kola podklouznou? Jak vyhodnotit ztrátu přenosu síly vjetím do výmolu? A auto vyjelo až nahoru. Samo. A o rok později znovu (už mimo jakoukoli soutěž). A mnohem rychleji. Vždyť ten jeden rok vývoje si nechal na učení od mistrů volantu.

Co z toho vyplývá?

Kdybychom měli hledat informace o autonomních vozech na internetu, nalezli bychom jich ohromné množství. Ale pak bychom si sedli, informace roztřídili a zjistili, že jsou to jen a jen typické tiskové zprávy, které vám neřeknou vůbec nic. Tady je technologie tak pokročilá a tak drahá, že utajení je tu přísnější než u raketového výzkumu. A my můžeme vidět jen několik výsledků. Ale ty výsledky stojí za to. Třeba se ukazuje, že výpočetní síla a technologie šly tak kupředu, že si může autonomní auto připravit i soukromá společnost. Třeba jako tuningový a prototypový výrobce Rinspeed. Ten v březnu předvede na autosalonu v Ženevě nový koncept XchangE. Elektroauto, s řízením „po drátu“, tedy bez mechanických vazeb, bude moct prý manuální řízení zcela vypojit, volant odsunout a sedačky si uspořádat třeba jako v obýváku. A auto pojede samo. Uvidíme v Ženevě.

Tohle je už poslední fáze testování Google vozu s automatickým řízením, těsně před uvedením do provozu, Foto: Google

Google zatím pilně testuje, stejně jako Nissan, Mercedes, Toyota… Volkswagen už plánuje evropské testy a Audi TTS zvyšuje výkon, aby jednou třeba zvítězilo. A proč by ne? Vždyť jedno testovací auto Stanfordské univerzity s příznačným jménem Stanley už vyhrálo jeden okruhový závod. Soupeři sice byli veteráni, ale sakra dobří veteráni.

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

Sdílejte článek
Štítky Japonsko Volkswagen Toyota Google Mercedes-Benz technologie havárie DARPA GPS Stanfordova univerzita

Návrhy pro vás

Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Komu patří oceány?

Dokumentární / Přírodopisný
53 min, 2016, SRN

Krytí atomového zločinu

Dokumentární / Historický
50 min, 2020, USA

Strážci atomu

Dokumentární / Vědecký
43 min, 2009, SRN

Manty v ohrožení

Dokumentární / Přírodopisný
54 min, 2020, GB, JAR

Hulmani: Poslední svého druhu

Dokumentární / Přírodopisný
55 min, 2013, SRN, USA

Vybíráme pro vás

Zákony vlka

Kriminální

Dobré zprávy

Komedie

Půlnoční zpověď

Drama / Kriminální

Pálava

Komedie
Zobrazit více

Aktuální témata

Válka na Ukrajině
  • Historie konfliktu
  • COVID-19
  • Jak ušetřit
Česká kuchyně
  • Rychlé večeře
  • Oblíbená dětská jídla
  • Zdravé snídaně
ZOO
  • Můj muž to dokáže
  • Pálava
  • Máme rádi Česko
Horoskopy
  • Celebrity
  • Seriály pro ženy
  • Jak zhubnout
2. světová válka
  • Historie
  • Zajímavosti
  • Elon Musk
Bramboráky
  • Dýňová polévka
  • Kulajda
  • Bramboračka
Velikonoční mazanec
  • Velikonoční nádivka
  • Velikonoční věnec
  • Velikonoční beránek
Palačinky
  • Tvarohová bábovka
  • Brownies
  • Hrnkový perník

Neuteklo vám?

ZOO

Rodinný / Romantický

Černé vdovy

Komedie / Kriminální

Lásce navzdory

Komedie / Romantický

Zasněná láska

Komedie / Romantický / Telenovela
Zobrazit více

cnn

Kuciakův otec: O Jankovi se šíří konspirační teorie. Chtějí ho zdiskreditovat, tuším kdo Zrušit 17. listopad, nebo raději Svátek práce? Podívejte se, jak hlasovali lidé Přestěhujte se k nám a dostanete 1,7 milionu, láká švýcarská vesnička. Má to ale háček

zeny

5 nejmocnějších znamení zvěrokruhu, která vždy dosáhnou svého. Jste mezi nimi? Služka a prostitutka na Hradě? Nepopulární Marta Gottwaldová dodnes budí lítost Jak zhubnout 10 kg – jde to za měsíc i za týden? Zdravé a reálné způsoby hubnutí

fresh

Jak připravit nejlepší bramborovou kaši. Naučte se 6 jednoduchých triků Nejlepší recept na křupavé bramboráky podle Romana Vaňka Mramorová hrníčková bábovka

living

Petr Pavel s manželkou míří do Lumbeho vily. Nádherné obydlí má bohatou historii Milionář, o kterém se mluví. Takhle bydlí Vratislav Mynář a jeho manželka Alex Jak se zbavit mechu v trávníku. Doporučené vápnění může podpořit růst pampelišky

iprima

Eva Burešová odhalila utajený intimní svět. Nechala nahlédnout do svého bydlení Čenská, Svěráková či Vetchá. Jak vypadají ženy českých herců, které žijí v ústraní? Talentu mají na rozdávání. Top 10 umělců, kteří oslnili svými výkony

cool

Nový horor je tak drsný, že diváci utíkají z kin brečet a vyhodit večeři ze žaludku. Dokoukáte jeho trailer? 9 věcí, které nevíte o Smrtonosné pasti 2: Našli jste v ní padoucha z Terminátora 2? 4 nejlepší filmové vesmíry: Od Avengers ke Star Wars

doma

Víte jak šetřit energie i vaši peněženku? Máme pro vás 10 tipů Lze česnek zpracovat v kuchyni beze zbytku? Ukážeme vám, jak na to Ptactvo je potřeba v zimě dokrmovat. Zlikviduje škůdce!

autosalon

Nová kamera na mostech pokutuje řidiče za jeden z nejčastějších prohřešků. Je první, která to umí Radar posílá pokuty za 3,9 km/h navíc. Je to past na řidiče, do které může spadnout každý Nejnovější teoretické otázky v autoškolách jsou záludnější, než byste čekali. Vyzkoušejte si je

Populární témata

Nejlepší filmy 2022 Masopustní masky Velikonoční přání Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby Mafia Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Partička Svařené víno MS v hokeji 2023 Velikonoce 2023 Tatarák podle Pohlreicha FIlmy od Marvelu Velikonoční svátky Aloe vera Program a výsledky MS v hokeji Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Vše o houbách Velikonoční zvyky Tabulky a skupiny MS v hokeji

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nastavení soukromí
Apple Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.