Český parník na dně oceánu. Příběh Titaniku z Nasavrk
Tušili jste, že Československo mělo flotilu 12 námořních lodí? Jedna z nich se potopila za záhadných okolností - a objevit se ji pdoařilo teprve nedávno...
Roku 1928 se nedaleko španělských břehů potopil za dosud nevyjasněných okolností český parník Arna. U "Kočičího mysu" najela loď plující s nákladem železné rudy na skalisko nazvané La Laja a šla téměř okamžitě ke dnu.
Ze 32členné posádky, v níž byli i tři Češi, naštěstí nikdo nezemřel - a dokonce nebyl ani nikdo zraněn. Už to bylo poněkud podivné: loď se potopila v únoru, navečer, kdy už byla tma; podle všeho by měla být záchrana značně obtížná... Co se tehdy vlastně stalo a nešlo o obrovský pojišťovací podvod?
Na tyto otázky se pokusila odpovědět česká výprava, která vrak Arny prozkoumala. Na co expedice přišla? Podívejte se!
Tato reportáž byla odvysílána v pořadu Prima Svět. Můžete se na něj podívat vždy v neděli v 9:20 na Primě.
Více o dějinách československých lodí
Mezi oběma válkami v československé lodním rejstříku bylo zapsáno 12 lodí. Z toho však jen čtyři lze zahrnout pod pojem seriozního provozování. A to Legie, Morava, Little Evy a Arna.Ostatní vlastníci je využívali nebo lépe zneužívali pod československo vlajkou jako krycí při svém namnoze pochybném podnikání.Žádná z meziválečných lodí však nebyly delší dobu v provozu vyjma Legie. Tu využívalo převážně německé rejdařství Hapag Lloyd, značné údobí však byly vyvázána. Lze to přičíst především nedostatečným zkušenostem v námořním obchodu a snad také zájmu zahraničních, především hamburských rejdařských kruhů nepřipustit rozvoj československého podnikání na moři a spíše je ovládat. To se tedy nerozvinulo, přestože Československo zdědilo po Rakousku-Uhersku veliký počet námořníků a mělo značný zájem v zámořském obchodu.
Celá československá předválečná flotila nepřevýšila 12 lodí a svojí tonáží 15 008 BRT. Poslední byly Little Evy firmy Baťa, která ji prodala v roce 1935. Její velitel Jakub Frey sloužil po druhé světové válce na řadě československých lodí (a později též švýcarských) a byl mimo jiné prvním velitelem lodi Lidice, která byly první novostavbou ČNP. Byla postavena ve Finsku. Kapitán Jakub Frey je pochován v moři poblíž ostrova Ceylon (80 st.v.d., 0,6 st.s.š.)
Další předváleční důstojníci sloužili jako velitelé na lodích ČNP, jako kpt.Josef Horčic (pochován v sousedním hrobě s kpt.Klose, u Sv.Matěje), kpt.Makový (zemřel na lodi během cesty z Východu a byl pochován nejprve v Adenu a pak převezen a pochován na Olšanském hřbitově), kpt.Oleg Harna (za války sloužil v amerických konvojích), Slovák kpt.Cibík (pochován v Bratislavě ve Slavičím údolů). Na lodích ČNP dosloužil poslední velitel lodi Legie a patrně jeden z posledních důstojníků rakousko-uherského loďstva kpt.Jan Hakl, po válce první velitel lodi Julius Fučík, který zemřel v roce 1973 a je pochován podle svého posledního přání v moři v Biskajském zálivu (46 st., 41’08“ s.š. a 06st.52‘05“z.d.). ZDROJ