Proč jsou pytláci hloupí: Živý slon je ekonomicky výhodnější než mrtvý
Zabrání pytláctví nový přístup k turismu?
Každých patnáct minut zemře v Africe jeden slon. I v 21. století má pytláctví své místo, a na vině tomu není nic menšího než ekonomická poučka po nabídce a poptávce. Mohlo by se zdát, že z ekonomického pohledu, ve vztahu k místním možnostem práce, je pytláctví veskrze racionální obživou. Výdělky pytláků jsou ostatně na zdejší poměry nadprůměrné. Pohled na data ale ukazuje, že živý slon je i pro místní více než sedmdesátkrát výnosnější než slon mrtvý. Zjištění má šanci přesvědčit místní, aby pytláctví učinili přítrž.
Chladná řeč čísel
Odhlédneme-li od vědeckých či morálních důvodů na ochranu zvířat, logika pytláků je neúprosná a řídí se penězi. V ekonomicky nepříliš rozvinutých oblastech umožňuje lov zvířat přijít rychle k velmi solidním výdělkům. Za pár sloních klů se na černém trhu platí kolem 20 tisíc dolarů - v přepočtu na koruny tedy víc než půl milionu, vzhledem k nižší ceně peněz v mnoha afrických státech však při přenesení do místního kontextu ještě daleko více. I přes výrazný úbytek slonů - mezi lety 2010 až 2013 až 120 tisíc kusů Slona afrického - jich přitom Afrika stále skýtá dost na to, aby byli pytláci motivováni a měli z čeho vybírat.
Nabídka se samozřejmě neobejde bez poptávky. Ta v posledních letech paradoxně vzdor snaze mnoha států o ekologičnost a zvýšení pravidel ochrany zvířat výrazně stoupá. Může za to jak zvyšující se kupní síla zákazníků, tak i stoupající cena slonoviny vlivem snižování počtu slonů. Primárním odběratelem přípravků ze sloních klů je stále Asie. Dle odhadů směřuje zhruba 70% klů do Číny, jejíž rychlý ekonomický růst ironicky tlačí pytláky do nabídek, které se zkrátka neodmítají.
Slon africký
23. dubna 2022Vzhledem k iracionální, pověrčivé povaze přípravků ze slonoviny, která mají sloužit ke zlepšení potence či jako afrodiziaka, přitom nelze očekávat ani uplatnění alternativ, například extrakce klů z živých slonů. Podobně jako v protidrogovém boji zvyšující se snaha o ochranu slonů jenom výše šroubuje jak cenu klů, tak i náročnost na lepší vybavení ochránců. Kdo chce zkrátka vymýtit pytláctví, namísto standardních druhů boje s lovci musí hledat neortodoxní řešení. Instituce iWorry si myslí, že spásou pro zvířata je ekoturismus - oproti mrtvému slonovi je totiž živé zvíře mnohonásobně výnosnější.
Nový přístup k ekologii
iWorry srovnali výdělky z turistických táborů, safari a fototuristů v Keni, Tanzanií, Zambii a Jihoafrické republice. Právě v nich se totiž sloni stali velmi lukrativní podsekcí globálního turismu, konkrétněji takzvaného ekoturismu. Jeho vyhledávači namísto běžných cestovatelů, kteří požadují bezproblémovou dovolenou v hotelech, preferují spíše pobyt v původní, pokud možno relativně nedotčené přírodě. A jsou ochotni si za to i náležitě připlatit.
Hrůzný říjen v Africe: 14 zabitých slonů a čtyři hraničáři…
23. října 2015
Při zohlednění průměrného věku dožití slonů na 70 let tak iWorry vypočítali, že tržní hodnota živého slona během celého jeho života dává dohromady sumu 1,6 milionu dolarů. Dokonce i argument, že slonovina poskytuje rychlejší aktuální výdělek, je tedy poražen. Roční přínos živého slona své lokální ekonomice totiž činí necelých 23 tisíc dolarů, tedy více než nynější cena páru jeho klů.
I když je samozřejmě ošemetné zredukovat celou debatu o chráněných druzích jenom na ekonomiku, právě na řeč čísel mohou místní vlády slyšet nejlépe. iWorry doufá, že její studie, ukazující na udržitelné ekonomické výhody chovu slonů, inspirují i další africké regiony v bojích proti pytlákům, rozvoji ekoturismu a především i návratnosti peněz z něj do místních struktur. Bez toho se totiž pytláctví nepodaří když ne vymýtit, tak ani omezit.
Ladislav Loukota