V nejúspěšnějších filmech umírá nejvíc zvířat. Kdo drží „rekord“?
U drtivé většiny filmů najdete v titulcích větu: „Při natáčení tohoto filmu nebylo usmrceno žádné zvíře.“ Bohužel je velmi často nepravdivé – zvířat umírá ve filmech pořád hodně.
Když Peter Jackson točil nádherný film Hobit, stálo to život 27 zvířat. Při natáčení filmu Pí a jeho život se málem utopil tygr. Během filmování Pirátů z Karibiku došlo k nehodě, během níž zahynuly desítky ryb a hlavonožců. Všechny tyto filmy se však slavnou větičkou chlubí. Jak je to možné?
Že tato větu v titulcích bude, zajišťuje jediná instituce – 136 let stará nadace American Humane Association neboli AHA. Ta se už od roku 1939 snaží, aby během natáčení nedocházelo ke zbytečnému trápení zvířat a aby se vůči nim postupovalo co nejhumánněji. Monitorovala takhle už natáčení přibližně 35 000 filmů a seriálů! Jenže v poslední době se tato nadace stává spíše tím, kdo stopy po trápení zvířat zametá. Tvrdí to reportéři amerického magazínu The Hollywood Reporter, kteří si na toto téma posvítili.
Citují Roberta Ferbera, veterináře, jenž se touto problematikou už řadu let zabývá. Podle něj se stává nehod, a to i těch smrtelných, pořád hodně, jenže pro ně platí výjimka. Hollywood Reporter to uvádí na konkrétních případech: Například když zvíře zemře během pauzy mezi natáčením dvou dílů filmu, nepočítá se to – a to, i když přestávka trvá třeba jen pár dní.
Když zemře zvíře
Větší pozornost se upřela na AHA poté, co muselo být roku 2012 zrušeno natáčení seriálu Luck – zemřeli během něj čtyři koně. Aktivisté začali upozorňovat, že s monitorováním bezpečnosti zvířat to nemůže být v pořádku, když k něčemu takovému dojde. A začali hledat, kde dál podle nich AHA pochybila. Příkladů našli poměrně hodně.
Během natáčení filmu Pí a jeho život málem zemřel tygr, který v něm hrál důležitou roli. S velkou pravděpodobností proto, že podmínky byly pro něj velmi nepříznivé a rizikové. Zaměstnankyně AHA, která měla hlídat bezpečnost zvířat, však měla vztah s producentem filmu, takže podle mnoha svědectví byla zaujatá a její zprávy o průběhu natáčení příliš neodpovídaly realitě.
Došlo dokonce už i na žaloby. Barbara Caseyová podala žaloby na společnosti HBO, Stewart Productions a AHA. Viní je z toho, že kryly týrání zvířat.
Akce a reakce
Podle filmařů jsou tyto reakce nesmyslné – snaží se zajistit zvířatům co největší bezpečnost. Absolutně ji však zajistit nelze, ani zvířatům ani lidem. Dodnes tak během natáčení umírají zvířata a lidé, stejně jako u jakékoliv jiné práce. Filmaři argumentují tím, že zejména práce s velkými savci je riziková vždy, například koně se snadno zraní i při tréninku, takže na podmínkách natáčení často ani nezáleží…
Oficiální čísla AHA uvádějí, že se během jimi sledovaných natáčení nic nestane 99,98 procentům zvířat. Tyto údaje potvrzují i filmaři – kritici AHA jsou však skeptičtí. „Když během filmování fiktivně použijete třeba 10 000 švábů, 10 000 červů a 50 000 mravenců, je jasné, že vám vyjdou nádherná čísla,“ uvádí Hollywood Reporter…
Malá historie filmového násilí
Pro spravedlnost je nutné dodat, že dnešní podmínky jsou pro natáčení se zvířaty zcela luxusní – tedy přinejmenším ve srovnání s minulostí. Předválečný Hollywood si se zvířecími právy nelámal hlavu vůbec. Příklad? Během natáčení slavného filmu Ben Hur zemřelo nejméně 100 koní!
Další příklady:
1) Roku 1903 natočil Thomas Edison krátký film s názvem "Electrocuting an Elephant" – neboli "Jak elektřinou zabít slona". Stalo se v něm přesně to, co naznačuje název – filmaři kvůli filmu opravdu elektřinou zabili slona. Na video se můžete podívat tady, ale samozřejmě vás varujeme, není vhodné ani pro děti, ani pro citlivější povahy:
2) Film "Cannibal Holocaust" je dílo italského režiséra Ruggera Deodata z roku 1980. Jde o předchůdce snímků typu Blair Witch Project – tedy o jakoby nalezené autentické záběry. V tomto případě o záběry ztracené výpravy, kterou v Amazonii sežrali lidojedi. Lidská smrt byla ve filmu samozřejmě předstíraná, ale zvířat během natáčení zabili filmaři hodně. Nechvalně známou se stala scéna, kdy herci před kamerou za živa rozkrájeli velkou želvu.
3) Ve snímku Andrej Rublev od sovětského režiséra Andreje Tarkovského je několik scén balancujících na hraně. Tak například moment, kdy vesničané upálí zaživa krávu – tuto scénu ale filmař natočil tak, že kráva byla zabalená do azbestu a vše přežila. Tedy pokud později na otravu azbestem nezemřela... Nicméně v další slavné scéně už zvíře opravdu zemřelo. Když padá z dřevěných schodů kůň, nebyl ve filmu použitý žádný trik – koně opravdu ze schodů shodili. Ale zase: Tarkovskij tohoto koně odkoupil z jatek, kde měl zemřít jen pár dní poté...