Největší kontejnerová loď by uvezla tři Titaniky
Obří letadlo Airbus A380 je opravdu monstrum. Na největší kontejnerovou loď by se jich však vešlo za sebe rovnou pět.
Seznamte se s 396 metrů dlouhou lodí CMA Marco Polo, která váží stejně jako 340 největších airbusů. Jen pro lepší představu – 396 metrů je stejná vzdálenost, jako má pět fotbalových hřišť. První cesta superlodě Marco Polo vedla z Číny do Británie. Před pár lety přivezla 10 000 kontejnerů plných dárkového vánočního zoží zboží. Pak vyrazila s dalším nákladem do Hamburku. Loď může v kontejnerech převážet prakticky jakékoliv zboží – od televizorů až po potraviny.
Loď, která je o polovinu větší než Titanic (délka 269 metrů), vyrobila francouzská společnost CMA CGM. Slibuje si od ní, že by díky ní mohla porazit svého největšího konkurenta, dánskou firmu Maersk. Ta byla doposud majitelem 8 největších kontejnerových lodí na světě.
Délkou je nepřekonal ani Marco Polo, lodě třídy Maersk měří o 1,7 metru víc. Ale uvezou menší náklad – a právě o to jde. Přestože při své první cestě vezla Marco Polo 10 000 kontejnerů, může jich celkem přepravit až 16 000. Což je o 500 víc než může nabídnout konkurence.
Právě tyto lodě jsou těmi koly, která drží mezinárodní zámořský obchod v pohybu. Každá přepraví statisíce tun nákladu, víc než před sto lety převezly celé flotily. Vyrobili ji v Jižní Koreji ve spolupráci firem Daewoo a Marine Engineering. Hlavním smyslem nového plavidla je šetřit náklady. Obří tankery a kontejnerové lodě mají totiž obrovskou spotřebu paliva a se stoupajícími cenami ropy rostou i náklady na přepravu.
Kolik benzínu sežere kontejnerová loď? Kontejnerové lodě nespalují benzín, ale velmi nekvalitní naftu, trošku podobnou asfaltu. Přesnou spotřebu lodi Marco Polo se nám nepodařilo zjistil, ale lodě třídy Maersk spálí za hodinu provozu 1328 litrů tohoto paliva.
Právě proto je Marco Polo vybavena špičkovým elektronicky řízeným motorem a několika dalšími vychytávkami, které mají spotřebu paliva omezit. Majitelé sice opěvují, jak malé je množství CO2, které jejich nové dílo vyprodukuje, ale buďme upřímní – mnohem důležitější než globální změny klimatu jsou nižší náklady na dopravu. Součástí této strategie je i zvětšování velikosti plavidel: Čím větší loď, tím méně stojí doprava nákladu.
Lodě se v posledních letech výrazně zvětšují – ještě před 30 lety uvezla největší nákladní loď jen 1600 kontejnerů, dnes je to desetinásobek. Marco Polo je dokonce větší než největší evropská válečná loď, letadlovka Charles de Gaulle. Kvůli takové velikosti se však superlodě dostávají do jiných problémů: existuje jen několik přístavů na světě, kde tak velká plavidla s tak velkým ponorem mohou přistát.
Francouzi plánují spustit na vodu tři další lodě stejné třídy, pokaždé s o něco větším nákladem. Plavidla pojmenovaná po slavných mořeplavcích by mohla nést až 18 000 kontejnerů. Nic většího však už nečekejme. Lodě dosáhly maximální možné velikosti, větší už být nemohou.
Nebrání jim v tom fyzikální zákony, ale norma Suezmax, která říká, jak velká mohou být plavidla, která smí proplout Suezským průplavem. Marco Polo i lodě Maersk už však dosáhly takové velikosti, že nesmí proplouvat Panamským průplavem – ten je omezen na lodě s 5000 a méně kontejnery…
Text: RD