20. března 2023 18:55

Jurský park nám lhal. Tyrannosaurus lovil úplně jinak, než jsme si roky mysleli

T-Rex Evoluční odysea – T-Rexův lov

Tyrannosaurus rex patřil mezi nejděsivější tvory, kteří kdy obývali planetu Zemi, a mezi fanoušky dinosaurů má status ikonického zvířete, o kterém snad musíme vědět vše podstatné. Jenže opak je pravdou a nové výzkumy dokonce vyvracejí teorie, že byl T-rex solitérním lovcem.

První důkazy podporující teorii, že Tyrannosaurus rex lovil ve skupinách, přinesli kanadští vědci v roce 2020. Opírali se o závěry, že oproti dřívějším odhadům se dinosaurus pohyboval nikoli rychlostí až 70 km/h, ale o poznání pomaleji okolo pouhých 20 km/h. Mělo to být způsobené jeho anatomií, jež mu měla umožnit nikoli extrémní rychlost sprintu, ale spíše vytrvalost při nižším tempu. Z toho se samozřejmě měl odvíjet také jeho životní styl, který Hans Larsson z McGillovy Univerzity přirovnal k vlčímu. A vlci – jak známo – loví ve smečkách.

T-rex zřejmě lovil ve skupinách

Tuto teorii podporuje i článek z roku 2021 otištěný v deníku PeerJ: Life and Environment. Ten tvrdí, že Tyrannosaurus rex lovil ve smečkách, kdy svou oběť členové lovecké skupiny uhnali, obklíčili a následně společně pozřeli. Jeden z autorů publikovaného textu, paleontolog Alan Titus, vysvětluje, že výzkum jeho týmu vychází z kosterních pozůstatků z naleziště v jižním Utahu, které nese přezdívku „naleziště duh a jednorožců“ z důvodu nálezů vskutku vzácných fosilií. Podle Alana Tita byla celá skupina T-rexů na této lokaci obětí masivních záplav, které pravěké ještěry zabily a ukryly před zraky světa. Až díky geologickým a klimatickým změnám v průběhu milionů let byli vědci schopní dosáhnout svých objevů, které podle nich poskytují nepřímé, leč jasné důkazy o skupinové dynamice tohoto masožravého dinosaura.

Nové studie stojí v rozporu mimo jiné se záběry, které můžete vidět v dokumentu T-rex: Evoluční odysea na Prima ZOOM. Ty totiž ukazují pouze dva tyranosaury, přičemž ani neloví pospolu. Nejprve se jeden z nich schová pod rouškou noci mezi místní floru a naplno využije svůj čich a bystrý zrak k tomu, aby lokalizoval oběť v podobě nebohého triceratopse. Ten se následně snaží uprchnout, během honičky ale narazí na druhý exemplář tyranosaura a skončí jako chutná svačinka obou zvířat. Nově však vědci předpokládají, že Tyrannosaurus rex mohl žít ve skupinách o 10–20 jedincích, přičemž celkově mělo během dinosauří éry na planetě Zemi žít až 2,5 milionů těchto úchvatných, ale extrémně smrtících tvorů.

Zdroj: PeerJ