5. září 2024 11:20

Vzácné dinosauří stopy propojují kontinenty. Potvrzují tak legendární teorii

Vědci objevili stopy dinosaurů, které naznačují fascinující spojení mezi Afrikou a Jižní Amerikou. Tento objev podporuje teorii o existenci superkontinentu Gondwana, který existoval před více než 200 miliony let a byl jedním ze dvou významných kontinentů naší planety před tím, než se zformovala Pangea.

Odpovídající dinosauří stopy byly objeveny na dvou místech – v africkém Kamerunu a v severovýchodní Brazílii. Obě naleziště obsahují stopy druhu teropodních dinosaurů, což byli dvounozí masožravci, kteří se pohybovali po Zemi během období jury, přibližně tedy před 150 miliony let. Stopy z Lesotha byly nalezeny ve známé oblasti Moyeni, která je bohatá na fosilní nálezy, zatímco stopy z Brazílie byly objeveny v oblasti Paraíba. „Stopy vykazují podobné znaky, včetně délky, šířky a rozložení prstů, což naznačuje, že patří stejnému druhu dinosaura,“ uvedl konkrétně ve své studii paleontolog Louis Jacobs ze Southern Methodist University.

Čtěte také: Co se skrývá pod ledem Antarktidy? Revoluční technologie svlékla celý kontinent a odhalila nový rekord

Důkaz o existenci Gondwany

Tento objev poskytuje klíčové důkazy o dávném propojení mezi těmito dvěma kontinenty, které byly kdysi součástí superkontinentu Gondwana. Ten se začal rozpadat před přibližně 180 miliony let a spojoval dnešní Jižní Ameriku, Afriku, Antarktidu, Austrálii a Indii. Stopy dinosaurů jsou významným důkazem, který podporuje teorii o kontinentálním driftu, tedy pohybu kontinentů po zemském povrchu. Je to další střípek do mozaiky našich znalostí o tom, jak se kontinenty během milionů let vyvíjely a pohybovaly.

Význam objevu pro paleontologii

Tento objev má významný dopad na paleontologii, protože umožňuje lepší porozumění tomu, jak se druhy dinosaurů rozšířily po světě v době, kdy byly kontinenty spojeny. Je to také důkaz o tom, jak podobné ekosystémy existovaly na různých místech, která jsou dnes od sebe vzdálená tisíce kilometrů. Vědci plánují další výzkum těchto stop, aby získali více informací o způsobu života dávných tvorů a jejich prostředí. Objev by mohl vést k dalšímu výzkumu a zmapování dalších podobných stop na jiných kontinentech, což by poskytlo ještě hlubší pohled do prehistorické minulosti Země.

Zdroj: SMU, Smithsonian Magazine