Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
Velitele Pražského povstání i Němců čekal po válce stejný osud, ve věznici vynášeli fekálie

Velitele Pražského povstání i Němců čekal po válce stejný osud, ve věznici vynášeli fekálie

Sixtinskou kapli vyzdobil i všestranný Raffael. Byl malířem papežů a stavitelem Říma

Sixtinskou kapli vyzdobil i všestranný Raffael. Byl malířem papežů a stavitelem Říma

Rusové zveřejnili detaily o Hitlerově konci. Měl ho zastřelit komorník

Rusové zveřejnili detaily o Hitlerově konci. Měl ho zastřelit komorník

Podivný taneční ceremoniál nemá obdoby. Podívejte se, jak Indové a Pákistánci kopou do vzduchu a koulí očima

Podivný taneční ceremoniál nemá obdoby. Podívejte se, jak Indové a Pákistánci kopou do vzduchu a koulí očima

Jak snadno oloupat vejce natvrdo? Naučte se správný postup, za socialismu to opravdo šlo lépe než dnes

Jak snadno oloupat vejce natvrdo? Naučte se správný postup, za socialismu to opravdo šlo lépe než dnes

5 nejkrásnějších fotek od Hubbleova vesmírného dalekohledu, jenž krouží nad Zemí už 35 let

5 nejkrásnějších fotek od Hubbleova vesmírného dalekohledu, jenž krouží nad Zemí už 35 let

Nacisté v květnu 1945 nasadili těžké zbraně, v ulicích řádily obrněnce vyráběné v Praze

Nacisté v květnu 1945 nasadili těžké zbraně, v ulicích řádily obrněnce vyráběné v Praze

Prima Zoom ■ Zajímavosti
Zajímavosti
7. srpna 2015 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Jaká budou dopravní letadla budoucnosti? Obří, pomalá jako šnek a bez emisí

Letadlo budoucnosti?

Letadlo budoucnosti?

  • Zavřít
Letadlo budoucnosti?

Letadlo budoucnosti?

Zaoceánské lety se zřejmě výrazně prodlouží.

Seznam.cz banner

Jmenuje se Progress Eagle a ukrývá v sobě optimistickou vizi dopravního letounu budoucnosti. Jeho pokročilé solární články na křídlech, metamateriály převádějící na elektřinu vibrace či teplo a ultralehká konstrukce využívající grafenu dovolují stroji pyšnit se nálepkou nulových emisí a přitom transportovat více než 800 pasažérů. Prozatím je ale Progress Eagle pouze na rýsovacím prkně osamělého snílka Oscara Viñalse a možná tam i zůstane. Ačkoliv totiž dopravní letadla budoucnosti možná budou vypadat radikálně jinak, dlouhodobě udržitelné letecké cestování v sobě ukrývá hned několik nepříjemných problémů.

U konce s inovacemi

Zatímco Progress Eagle je jenom ideou z hlavy grafického designéra, letecké konstrukční kanceláře skutečně usilovně přemýšlejí nad letouny zítřka. Jejich nápady jsou ovšem notně přízemnější. Technologie dopravních letounů se za poslední půlstoletí nikam neposunula, a není tomu tak bezdůvodně - od konce 60. let dochází "pouze" na vylepšování tehdejších, dodnes stále nepřekonaných konstrukčních konceptů.

Nelze samozřejmě jenom tak šmahem odsoudit zefektivňování dnešních dopravních letounů. Například efektivita spalování v proudobých motorech se zvýšila o více než 70%. Nicméně, závislost na proudových motorech a podzvukové rychlosti je v letectví stále konstantou. Boeing 747 dnes sice léta se zesílenou konstrukcí a vyspělými palubními počítači, v zásadě jde ale o stejný stroj, který se v únoru 1969 poprvé vznesl k nebi.

POdivný Boeing E-4B Zajímavosti

POdivný Boeing E-4B

Ne snad, že by se různé společnosti za tu dobu nesnažily koncept letectví někam posunout. Zvláště vojenské stroje od 60. let učinily nemalý skok v manévrovatelnosti, prvcích stealth i autonomních nebo dálkově ovládaných systémech (drony). Civilní letectví si však v komerční sféře vyzkoušelo jenom ve finále slepou nadzvukovou větev Concord.

Na základě dnešních modelů růstu trhu se odhaduje, že letecká doprava se má do roku 2050 zvětšit více než sedmkrát. Již dnes je mnohem větší než před půlstoletím. Spíše než doprava ve východní Asii, Americe a Evropě má nově obsáhnout Afriku a Indii. To však znamená i sedminásobek dnešních emisí. I kvůli obávám z ceny fosilních paliv se proto obecně předpokládá přechod přespříští generace letounů na elektrické motory.

Lesk a bída elektrických motorů

To v první řadě znamená změnu pohonného systému. Elektrické motory ovšem stále nemohou dosahovat stejné úrovně jako motory využívající fosilních paliv. Siemens naposledy letos v dubnu s velkou slávou představil elektrický vrtulový motor o výkonu 260 kw, skoro pětkrát lepší než předešlé pokusy - což ovšem stále znamená, že teprve umíme postavit elektrický motor skoro tak dobrý, jako ten, který poháněl bombardéry B-17 za druhé světové války. Ačkoliv se předpokládá, že se vrtulové motory v příští dekádě vyrovnají svým předchůdcům, pro proudové motory se nelze obejít bez zápalného paliva. I když bude v budoucnu zřejmě snazší jej vyrobit například konverzí biomasy skrze geneticky upravené mikroorganismy, dá se stejně předpokládat řádový skok v jeho ceně.

Jediné letadlo značky Bugatti Zajímavosti

Jediné letadlo značky Bugatti

To v důsledku může znamenat paradoxní zpomalení rychlosti a prodloužené doby letu. Aby aerolinky zůstaly v černých číslech, budou muset nafouknnout počet pasažérů na jediný let. Chtělo by se sice předpokládat, že s pomalejším létáním se zvýší i možnosti palubního odpočinku a prostor pro pohyb, v éře abnormálních bezpečnostních nároků o tom však lze s úspěchem pochybovat. Díky lehčím a pevnějším materiálům budoucnosti každopádně nebude takový problém podobný stroj sestavit i ve větší velikosti.

To vše rovněž znamená, že kvůli méně efektivním pohonným jednotkám zřejmě dojde na mnohem efektivnější aerodynamické tvary. Některé koncepty Airbusu nebo konceptuální soutěže pořádané NASA například počítají s tím, že budoucí letouny budou připomínat spíše létající křídla podobné bombardéru B-2 (viz Blended Wing Body od Boeingu a NASA, nebo Flying Wing od Northrop Grumman).

Drahý nadzvukový sen

Protiargumentem proti této vizi je však skutečnost, že pro podobné stroje by bylo třeba přestavět letištní infrastrukturu, například mnohé dnešní terminály. Je tak rovněž možné, že s futuristickými motory se budou podobat spíše dnešním strojům, přesto možná s exotickými tvary křídel (viz Prandtl Plane z University of Pisa, nebo Box Wing Design od Lockheed Martin, popřípadě SUGAR od Boeingu). Skoro jistá je potom přítomnost trvale fungující autopilota – další prvek, na kterém bude možné ušetřit ve srovnání s dnešní dobou. Letouny po roce 2050 možná nebudou vůbec disponovat dnešním kokpitem.

Nůžky mezi podzvukovými a nadzvukovými letouny se tak zřejmě rozevřou ještě více než dnes. I když se i nadzvukové letouny mohou dočkat své renesance (viz Green Supersonic Machine od Lockheed Martin, Low-Boom Supersonic Test Case od NASA), kvůli rapidně vyšší ceně letenky se zřejmě nikdy už nevrátí éra cenově relativně příznivých Concordů.

Reálnější je snad už i vize, že namísto nadzvukových letounů budou luxusním a nerealisticky drahým dopravním prostředkem budoucnosti deriváty předpovídaných raketoplánů jako je Skylon, které budou po balistické dráze sto přeletět z jednoho kontinentu na druhý během hodiny. Vzhledem k průměrnému věku dopravního letadla kolem 25 let a průměrné délce vývoje rovněž kolem bratru dvou dekád však na podobné futuristické vize stejně realisticky dojde nejdříve po roce 2050. Minimálně jednu generaci tak ještě budeme muset vydržet s dnešním vzhledem letecké dopravy.

Ladislav Loukota

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky letiště letecká doprava letadla budoucnosti

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

La Palma: Láva a život

La Palma: Láva a život

Přírodopisný / Dokumentární
Jaderské ostrovy z nebe

Jaderské ostrovy z nebe

Dokumentární / Cestopisný
Výbuch z hlubin

Výbuch z hlubin

Dokumentární / Katastrofický / Přírodopisný
Poslední neandertálec

Poslední neandertálec

Historický / Kulturní a společenský / Vědecký / Dokumentární
Tajemství bažin

Tajemství bažin

Dokumentární / Přírodopisný
Sněžní psi: Aljašská divočina

Sněžní psi: Aljašská divočina

Dokumentární / Cestopisný / Přírodopisný
Eiffelova věž: Příběh legendy

Eiffelova věž: Příběh legendy

Dokumentární / Historický
Iznik: Potopená bazilika

Iznik: Potopená bazilika

Historický / Dokumentární

prima-cnn-news

Rusko se ohradilo proti Pavlově srovnání s nacisty. Potrefená husa, reaguje česká diplomacie Poslední chvíle Jiřího Bartošky. Smrt očekával už v říjnu, konec ho zastihl v jeho pražském bytě Pomsta za záběry brutální šikany na Znojemsku: Muži kopali útočníky, policie varuje před lynčem

prima-zeny

Panáka slivovice si dají v nebi. Přítel popsal poslední setkání Karla Heřmánka a Jiřího Bartošky Starostlivá máma Eva Perkausová řeší potravinové alergie synů. Manžel musí jíst mdlá jídla Ve věku 78 let zemřel herec a prezident KVIFF Jiří Bartoška

prima-zoom

Svět má nového papeže Zemřel Jiří Bartoška, bylo mu 78 let. Charismatický herec zářil v Andělovi páně či Teorii tygra Velitele Pražského povstání i Němců čekal po válce stejný osud, ve věznici vynášeli fekálie

prima-fresh

Poklady belgické kuchyně: Lutyšský bramborový salát s fazolkami, jablky a křupavou slaninou Inspirace na domácí jedlé dárky pro maminky – sladkosti, sirupy a další pochoutky ke Dni matek Slaná špenátová roláda s krémem ze sušených rajčat zaujme chutí i vzhledem

prima-cool

VIDEO: Nový trailer Mafie 4 První trailer V zajetí démonů 4 přináší maximální hrůzu. Velké finále série je tady GTA VI: vývojáři zveřejnili záplavu nových fotek a informací z Vice City

playboy

Co vás čeká v květnovém vydání magazínu Playboy? Bohém Pastrňák, magistr Vejmelka a dědek Červenka! Tato trojka potáhne repre ke zlatu Nahota pod peřinou: Spěte bez pyžama, říká lékař. Tělo, mozek i vztah vám poděkují

lajk

Známý český rapper obviněn ze znásilnění: Parťák Řezníka vysvětlil, co se v Plzni stalo Láďa Hruška se vzdal snu na rekonstrukci stavení. Chátrající dům raději prodává Benda o zápasu s Novotným: Dát mu přes tlamu je občanská povinnost, nejen za Aničku

prima-living

Den matek: Květomluva je originální způsob, jak své mamince poděkovat beze slov Chcete mít dobrá a krásná rajčata? Jedlá soda vám pomůže! Drahá vejce vyvolala zájem o chov slepic: Můžete je mít i v paneláku! Známe pravidla

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.