25. ledna 2024 06:05

Nákladní vlak letěl z Kladna jako kulka a zabil 14 lidí. Na místě nehody dlouho nebyl ani pomník

Mrazivé počasí a fakt, že nákladní vlak byl úplně plný hutního materiálu, přispěly k obrovskému rozsahu neštěstí. Neovladatelná souprava přitom před neštěstím prosvištěla dokonce několik železničních stanic, obsluha ale přesto nepoužila záchrannou brzdu.

V sobotu 25. ledna roku 1964 mrzlo, až praštělo. Ve stanici Kladno – Dubí se k odjezdu chystal nákladní vlak plný kovového a proto i velice těžkého hutního materiálu. Vlaková četa tehdy dostala jasný a velice důležitý úkol: Jednotlivé vozy odmrazit a hlavně přezkoušet tlak v brzdách.

Vlak totiž na další cestě čekalo klesání, plně funkční brzdy tak logicky (při takovém nákladu) byly alfou i omegou. Jenže členové vlakové čety neměli potřebné zkoušky a neudělali, co měli, správně.

Neovladatelná časovaná bomba

Nákladní vlak byl tím pádem odsouzený k neštěstí už ve chvíli, kdy se vydal na cestu směrem na Zákolany. Nejenže nešel zabrzdit, ale neustále nabíral rychlost. „Stůj! Zastavte všemi prostředky,“ signalizovali strojvůdci ve všech stanicích, kterými neovladatelný vlak prosvištěl jako kulka.

Nezkušení železničáři bez potřebných zkoušek ale bohužel ani v té chvíli nevěděli, co udělat. „Záchrannou brzdu, jelikož byla zaplombovaná, nepoužili,“ uvádí policejní protokol. Štěstí na prázdnou trať samozřejmě brzy vyprchalo. Když se naložená souprava řítila k Zákolanům, spatřil před sebou strojvůdce velkou lokomotivu osobního vlaku. Stačil na poslední chvíli vyskočit.

Děsivé následky

Udělal dobře, zachránil si život. Obě lokomotivy byly po nárazu silně poškozené. To bylo ale v tu chvíli to poslední, co všechny zajímalo. Nádraží brzy naplnil nářek a pláč zraněných. V osobním vlaku, který neovladatelná, těžká souprava nabourala, totiž v té chvíli cestovalo 32 lidí. Ti, kteří měli štěstí, vyvázli s ošklivým zraněním. 14 cestujících na místě zemřelo a mnohé se povedlo identifikovat jen díky oblečení či hodinkám.

Mohlo by vás zajímat: Nejhorší železniční neštěstí v ČR způsobilo technické zvěrstvo. Tresty viníků byly přesto mírné

Dobrovolníky a záchranáře čekal obraz naprosté zkázy. Celkem 36 poničených vagonů leželo popadaných po nádraží. Těžké, kovové polotovary náraz z nákladního vlaku vymrštil až k potoku pod tratí. Sto metrů kolejí, výhybka i zabezpečovací zařízení byly v tak špatném stavu, že už se nedaly opravit. Vyšetřování trvalo dlouho do noci a ještě dva další dny po trati nemohlo projet vůbec nic.

Trhlina v životech místních obyvatel

Ačkoli jde o jedno z nejhorších železničních neštěstí, které se kdy na Českém území stalo, nezaznamenal ho místní kronikář a dlouho na jeho místě nebyla ani pamětní deska. To se změnilo až v roce 2020. V současnosti tedy neštěstí připomíná památník vytvořený vnukem jedné z obětí, který zdobí křestní jména zemřelých odtržená od příjmení symbolickou trhlinou.

Zdroj: ČTK, Zákolany.cz, Kladenský deník, i60.cz

Klára Ochmanová

redaktorka FTV Prima

Všechny články autora