Počítačoví hráči si nechají napovídat cokoliv. Jak na ně funguje placebo efekt, zjistila nová studie
Placebo a hráči? Ano, je tam vztah jako hrom!
Víme moc dobře, jak úžasně funguje placebo efekt například v medicíně. Léčit pomocí ničeho, jen čisté víry, to je přece úžasné. Placebo efekt má však také mnoho dalších rovin a jeho vliv se dá vysledovat v řadě jiných oblastí. Dokonce i ve světě počítačových her…
Vliv placeba ve hrách je velmi rozporuplný, tak jako ve všech oblastech, kde funguje. Ten kladný spočívá ve faktu, že hráčům pomáhá hru si lépe užívat. Zjistili to vědci z University of York, kteří o tom vydali zprávu, jež byla uveřejněna v časopise New Scientist. Ukázalo se, že když se hráčům namluví, že hra, kterou hráli, prošla updatem k lepšímu, užívají si ji výrazně víc. A to přesto, že pochopitelně žádným updatem neprošla…
Lhát se nemá, ale nadruhou stranu, lež byla v tomto případě přímou součástí vědeckého testu. A jak se ukázalo, tak ku prospěchu hráčů.
Vědci to zjistili, když nechali hráče pařit adventuru jménem Don’t Starve. Při prvním hraní dostali hráči informaci, že herní mapa je tvořena náhodně; při druhém hraní ale vědci hráčům namluvili, že hra byla updatována a nyní mapu tvoří adaptivní umělá inteligence, která ji upravuje podle individuálních schopností hráče. V obou případech byla hra úplně stejná a mapa náhodná…
Když pak hráči informovali o tom, jaký byl jejich zážitek ze hry, byly jejich reporty velmi odlišné. Prakticky vždy prohlášení o updatu uvěřili: většinou se shodovali na tom, že hra je nyní zábavnější a lepší. Někteří tvrdili, že je po updatu lehčí, někteří kritizovali, že je těžší. Ale změnu pocítili skoro všichni…
Vědce to nijak nepřekvapilo, podobné výsledky očekávali. Ukazuje se, že hráče lze velmi snadno ovlivnit pouhým marketingovým prohlášením. Z této studie se navíc firmy určitě poučí a magické slovíčko „masivní update“ bude nadužíváno ještě víc…