Výletní ledoborec prorazí až 15 metrů silný led. Používá k tomu unikátní výbavu

Megastavby: Ledoborec – Le Commandant Charcot

Výletní plavby mají určitá omezení, například se jen obtížně dostanou do oblastí pokrytých ledem. Určité prvenství v kombinaci výletního plavidla s povahou ledoborce má loď společnosti Compagnie du Ponant, která své revoluční plavidlo pojmenovala po slavném francouzském polárníkovi.

Badatel Jean-Baptiste Charcot jako jeden z prvních pokořil zemské póly, je tedy příhodné, že právě po něm je pojmenovaná loď Le Commandant Charcot, neboli „Velitel Charcot“. Loď 150 metrů dlouhá a 31 283 gigatun těžká disponuje dostatečnou výbavou k tomu, aby prorážela tlustou vrstvu ledu. „Nic takového dosud ještě nikdo nepostavil,“ říká Patrick Marchesseau, kapitán Le Commandant Charcot v pořadu Megastavby: Ledoborec. Tato výletní loď totiž dokáže prorazit až 15 metrů ledu, jímž se prodírá rychlostí 9 uzlů, tedy 17 km/h.

Čtěte také: Vědce děsí, jak tající Antarktida ovlivní klima. Může se z ní stát radiátor planety, varují

Ledová archa

Výletní ledoborec pohání zkapalnělý zemní plyn a elektrické baterie o výkonu 5 MWh. Ty dokáží řídit loď, i když jsou motory vypnuté. Pohyb zajišťují dva pody, jejichž lodní šrouby jsou vyrobeny z nerezové oceli. Běžně se vyrábějí ze slitiny bronzu, nerezová ocel je nicméně ideální k drcení ledu. Každá z lopatek váží sedm tun. Díky tomu, že se pody otáčejí o 360 stupňů, může loď v případě potřeby couvat.

O svém okolí má posádka přehled pomocí radarů, umístěných nad kabinou, a sonarem pod trupem, jenž zkoumá dno a zachycuje překážky na vzdálenost 1 000 metrů. Poprvé Le Commandant Charcot vyplula v březnu roku 2020, v červnu následujícího roku poprvé vyzkoušela svou výbavu v Arktidě.

Zdroj: Antarctica Cruises/Ponant

Podívejte se, jak ledoborec proráží 15 metrů ledu:

Filip Šula

Redaktor FTV Prima, Prima ZOOM

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom