Výletní ledoborec prorazí až 15 metrů silný led. Používá k tomu unikátní výbavu
Megastavby: Ledoborec – Le Commandant Charcot
Výletní plavby mají určitá omezení, například se jen obtížně dostanou do oblastí pokrytých ledem. Určité prvenství v kombinaci výletního plavidla s povahou ledoborce má loď společnosti Compagnie du Ponant, která své revoluční plavidlo pojmenovala po slavném francouzském polárníkovi.
Badatel Jean-Baptiste Charcot jako jeden z prvních pokořil zemské póly, je tedy příhodné, že právě po něm je pojmenovaná loď Le Commandant Charcot, neboli „Velitel Charcot“. Loď 150 metrů dlouhá a 31 283 gigatun těžká disponuje dostatečnou výbavou k tomu, aby prorážela tlustou vrstvu ledu. „Nic takového dosud ještě nikdo nepostavil,“ říká Patrick Marchesseau, kapitán Le Commandant Charcot v pořadu Megastavby: Ledoborec. Tato výletní loď totiž dokáže prorazit až 15 metrů ledu, jímž se prodírá rychlostí 9 uzlů, tedy 17 km/h.
Jak silný led dokáží ledoborce prorazit? Zdroj: Sergiy Artsaba / Panthermedia / Profimedia
O loď a pohodlí cestujících se stará 187 členů posádky Zdroj: Getty Images
Le Commandant Charcot měří na délku 150 metrů Zdroj: Getty Images
Ledoborec Le Commandant Charcot v akci Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Ledoborec Le Commandant Charcot Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Le Commandant Charcot byl testován v Arktidě Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Ledoborec cestujícím nabídne i vyhřívaný bazén s výhledem Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius
Restaurace na palubě ledoborce Le Commandant Charcot Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius
Strojovna ledoborce Le Commandant Charcot Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius
Vnitčřní prostory Le Commandant Charcot Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius
Ovládací místnost strojovny Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius
Le Commandant Charcot má vlastní heliport Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius
Koupelna v jedné z kajut Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius
Pro cestující jsou připraveny i expediční kombinézy Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius
Čtěte také: Vědce děsí, jak tající Antarktida ovlivní klima. Může se z ní stát radiátor planety, varují
Ledová archa
Výletní ledoborec pohání zkapalnělý zemní plyn a elektrické baterie o výkonu 5 MWh. Ty dokáží řídit loď, i když jsou motory vypnuté. Pohyb zajišťují dva pody, jejichž lodní šrouby jsou vyrobeny z nerezové oceli. Běžně se vyrábějí ze slitiny bronzu, nerezová ocel je nicméně ideální k drcení ledu. Každá z lopatek váží sedm tun. Díky tomu, že se pody otáčejí o 360 stupňů, může loď v případě potřeby couvat.
O svém okolí má posádka přehled pomocí radarů, umístěných nad kabinou, a sonarem pod trupem, jenž zkoumá dno a zachycuje překážky na vzdálenost 1 000 metrů. Poprvé Le Commandant Charcot vyplula v březnu roku 2020, v červnu následujícího roku poprvé vyzkoušela svou výbavu v Arktidě.
Zdroj: Antarctica Cruises/Ponant
Podívejte se, jak ledoborec proráží 15 metrů ledu: