Výletní ledoborec prorazí až 15 metrů silný led. Používá k tomu unikátní výbavu

Megastavby: Ledoborec – Le Commandant Charcot
Výletní plavby mají určitá omezení, například se jen obtížně dostanou do oblastí pokrytých ledem. Určité prvenství v kombinaci výletního plavidla s povahou ledoborce má loď společnosti Compagnie du Ponant, která své revoluční plavidlo pojmenovala po slavném francouzském polárníkovi.
Badatel Jean-Baptiste Charcot jako jeden z prvních pokořil zemské póly, je tedy příhodné, že právě po něm je pojmenovaná loď Le Commandant Charcot, neboli „Velitel Charcot“. Loď 150 metrů dlouhá o výtlaku 31 283 tun disponuje dostatečnou výbavou k tomu, aby prorážela tlustou vrstvu ledu. „Nic takového dosud ještě nikdo nepostavil,“ říká Patrick Marchesseau, kapitán Le Commandant Charcot v pořadu Megastavby: Ledoborec. Tato výletní loď totiž dokáže prorazit až 15 metrů ledu, jímž se prodírá rychlostí 9 uzlů, tedy 17 km/h.

Jak silný led dokáží ledoborce prorazit? Zdroj: Sergiy Artsaba / Panthermedia / Profimedia

O loď a pohodlí cestujících se stará 187 členů posádky Zdroj: Getty Images

Le Commandant Charcot měří na délku 150 metrů Zdroj: Getty Images

Ledoborec Le Commandant Charcot v akci Zdroj: ČTK / Profimedia.cz

Ledoborec Le Commandant Charcot Zdroj: ČTK / Profimedia.cz

Le Commandant Charcot byl testován v Arktidě Zdroj: ČTK / Profimedia.cz

Ledoborec cestujícím nabídne i vyhřívaný bazén s výhledem Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius

Restaurace na palubě ledoborce Le Commandant Charcot Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius

Strojovna ledoborce Le Commandant Charcot Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius

Vnitčřní prostory Le Commandant Charcot Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius

Ovládací místnost strojovny Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius

Le Commandant Charcot má vlastní heliport Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius

Koupelna v jedné z kajut Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius

Pro cestující jsou připraveny i expediční kombinézy Zdroj: ČTK / DPA / Christian Charisius
Čtěte také: Vědce děsí, jak tající Antarktida ovlivní klima. Může se z ní stát radiátor planety, varují
Ledová archa
Výletní ledoborec pohání zkapalnělý zemní plyn a elektrické baterie o výkonu 5 MWh. Ty dokáží řídit loď, i když jsou motory vypnuté. Pohyb zajišťují dva pody, jejichž lodní šrouby jsou vyrobeny z nerezové oceli. Běžně se vyrábějí ze slitiny bronzu, nerezová ocel je nicméně ideální k drcení ledu. Každá z lopatek váží sedm tun. Díky tomu, že se pody otáčejí o 360 stupňů, může loď v případě potřeby couvat.
O svém okolí má posádka přehled pomocí radarů, umístěných nad kabinou, a sonarem pod trupem, jenž zkoumá dno a zachycuje překážky na vzdálenost 1 000 metrů. Poprvé Le Commandant Charcot vyplula v březnu roku 2020, v červnu následujícího roku poprvé vyzkoušela svou výbavu v Arktidě.
Zdroj: Antarctica Cruises/Ponant
Podívejte se, jak ledoborec proráží 15 metrů ledu:
Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!
Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů
