V Hirošimě stále jezdí tramvaje, které přežily výbuch atomové bomby
Svržení atomových bomb Little Boy a Fat Man na Hirošimu a Nagasaki neznamenalo jen smrt desetitisíců lidí. Zkáza zasáhla i stavby a městskou infrastrukturu.
Ráno, přesně v 8 hodin a 16 minut, 6. srpna 1945 vybuchla nad Hirošimou jaderná puma pojmenovaná Little Boy. Bylo to poprvé, kdy byla tato ničivá zbraň použita proti skutečnému cíli a lidem. O tři dny se podobná situace odehrála nad Nagasaki, nicméně primárním plánovaným cílem byla Kokura, která unikla zničení jen díky nepříznivému počasí. Ačkoliv výbuchy obou bomb způsobily velké ztráty na životech a materiální škody, přinutily fanatické japonské armádní velení kapitulovat, což s velkou pravděpodobností zachránilo více životů, než kolik jich bylo ztraceno v Hirošimě a Nagasaki.
V Hirošimě okamžitě po výbuchu zemřelo 70 až 146 tisíc lidí, odhady se různí, další tisíce umíraly během let na nemoci z ozáření. Byla zničena plocha 12,5 km2, město v podstatě zmizelo z povrchu zemského kromě Hirošimského prefekturálního paláce pro výstavy produktů, který je dnes znám jako Atomový dóm a jenž vyprojektoval a postavil český architekt Jan Letzel.
Vedle toho město přišlo o veškerou infastrukturu a také dopravní prostředky. Městský dopravní podnik přišel o více než 90 procent tramvají, několik jich ale v poškozeném stavu výbuch přežilo. A právě ty už tři dny po výbuchu vyjely do ulic srovnaných se zemí a pomáhaly zvládnout chaos ve městě. To je samo o sobě neuvěřitelné, ale ještě neuvěřitelnější je, že dodnes tři z těchto přeživších strojů jezdí v ulicích obnoveného města. Jde o model 650, který se začal vyrábět v roce 1942, a dnes můžete v Hirošimě potkat tramvaje tohoto typu s čísly 651, 652 a 653.
Právě poslední jmenovaná dostala k 70. výročí hirošimské tragédie původní modrošedé zbarvení z roku 1945. Během jaderného výbuchu byla těžce poškozena, podařilo se jí však opravit a pak sloužila v běžném provozu až do roku 2006. Hirošimský dopravní podnik ji nechal letos zrekonstruovat a ke zmiňovanému výročí ji opět nechal vyjet na koleje městské tramvajové sítě, kde slouží především k dopravě turistů. Je to jakýsi symbol přežití města i jeho vůle znovu vstát z mrtvých, uvnitř tramvaje jsou pak fotografie a videodokumenty připomínající onen tragický den před 70 lety i postupnou obnovu města.
Tramvaj 563 jezdí po trase z hirošimského vlakového nádraží do stanice Hiroden-nishi-hiroshima, přičemž více než symbolicky při své jízdě míjí i Atomový dóm. Jízdu si vyzkoušely i některé pamětnice srpnové tragédie, které v roce 1945 pracovaly jako řidičky tramvají. Tehdy bylo běžné, že patnáctileté školačky řídily tramvaje, protože muži museli narukovat do armády. Dnes je těmto ženám přes 80 let, ale tramvaj v původním zbarvení z doby jejich útlého mládí a největší tragédie v japonských dějinách v nich i nyní musela vzbudit silné emoce.
DP