Gigantický letoun symbolizoval velikost Sovětského svazu. Podívejte se, jak šel tragicky k zemi
Dějiny letectví (5) – Pád Tupoleva
Propaganda Sovětského svazu si žádala potřebnou okázalost, a to především v duchu hesla větší znamená lepší. V polovině třicátých let ale příliš velká okázalost stála život desítky lidí.
Společnost Tupolev zkonstruovala letoun, který měl symbolizovat rozmach a velikost Stalinovy říše. Létající monument s označením Tupolev ANT-20 Maxim Gorkij přesně vyjadřoval, jak chce Sovětský svaz působit. Mohutný stroj o váze 46 tun, délce 35 metrů a rozpětí křídel 63 metrů dokázal díky 8 dvanáctiválcovým motorům vyvinout rychlost až 275 km/h a pojmout až 48 pasažérů. Pro ty byl na palubě zařízen luxusní pobyt – umyvadla, toalety, knihovna, bar, jídelní sekce a další výdobytky, zároveň zde byly k dispozici i tiskárny a tlampače, aby mohl letoun roznášet po Sovětském svazu dobré zprávy. Na první pohled ukazoval Tupolev ANT-20 Maxim Gorkij podobnou okázalost jako Titanic. Bohužel jej potkal i podobný osud.
Legendární Tupolev ANT-20 Maxim Gorkij Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Na palubě Tupoleva bylo 38 pracovníků CAGI a 11 členů posádky Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Tupolev zabil při svém agitačním letu 49 lidí Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Tupolev ANT-20 Maxim Gorkij měl být chloubou Sovětského svazu Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Letoun se Sovětskému svazu krutě vymstil Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Mrtvý soudruh Stalin v honosné rakvi Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Dvakrát do stejné řeky
Josifu Stalinovi měl být honosný letecký zázrak předveden 18. května 1935. Do té doby Tupolev ANT-20 Maxim Gorkij absolvoval několik úspěšných letů, takže nebyl důvod domnívat se, že tentokrát selže. Na jeho palubě bylo v osudný den 38 pracovníků aerodynamického institutu CAGI a jedenáctičlenná posádka včetně dvou pilotů. Agitační let doprovázela stíhačka I-5, letoun R-5 a dopravní letadlo ANT-14. Během letu se pilot stíhačky I-5 rozhodl udělat ve výšce 700 metrů přemet přímo vedle Maxima Gorkého. Přitom ale udělal chybu a narazil do jeho křídla. Jak uvidíte v pořadu Dějiny letectví na Prima Zoom, obě letadla se následně zřítila nedaleko moskevského letiště. Nikdo z posádky nepřežil.
Čtěte také: Neštěstí v Rusku. Tři armádní pracovníci zahynuli kvůli poruše jaderného bombardéru
Sovětský svaz to ale s mohutnými letadly ANT-20 nevzdával. Tři roky po tragédii vzlétl letoun ANT-20bis, jenž spolehlivě létal na trase Moskva-Miněralnyje Vody. Nalétal 272 hodin, než se v roce 1942 vinou pilota zřítil v Uzbekistánu. Zahynulo 26 cestujících a 10 členů posádky. Na další letouny ANT-20 už nedošlo.
Zdroj: Historynet.com