Katastrofální srážka MiGů zdemolovala sídliště v Budějovicích. Obyvatelé měli zázračné štěstí
Při návratu z leteckého dne, který probíhal 6. a 7. června 1998, se nad sídlištěm v jihočeské metropoli srazily dva letouny. Výbuch a následný požár zničil několik bytů a kolem stojící automobily.
O víkendu 6. a 7. června 1998 se na pardubickém letišti konala Aviatická pouť. Tradiční letecká show oslavovala mimo jiné i 80. výročí vzniku československého letectví a součástí víkendového programu, ke kterému se diváci dostali za tehdejší vstupné ve výši 90 korun, byla i ukázka letounů MiG-21 z Leteckého zkušebního odboru, jmenovitě skupiny Stress team. Nikdo z přítomných však v tu chvíli netušil, že stroje MiG-21MF „7711“ a MiG-21UM „3756“ vidí ve vzduchu naposledy. Při pondělním přeletu, tedy 8. června 1998, na základnu v Českých Budějovicích se totiž oba letouny střetly během přistávacího manévru a neovladatelně dopadly do obytných zón.
Mohlo by vás zajímat: 10 nejhorších leteckých katastrof
Piloti Luboš Kubát a Miroslav Holák, který byl na palubě s technikem Romanem Kovaříkem, vedli po deváté hodině ranní své stroje v semknuté formaci k letišti v Českých Budějovicích. V 9:23 hodin obdrželi informaci o meteorologických podmínkách a klesali pod spodní hranici mraků ve výšce 510 metrů nad zemí. Předtím, než měli na plochu českobudějovického letiště dosednout, domlouvali s řídícím způsob, jakým vylétají přebytečné palivo. O čtyři minuty později oba letouny přelétly letištní plochu a podle pokynů měly stoupat a zahájit zatáčku do letištního okruhu. Právě zde přišla první z chyb, když vinou nezažité terminologie piloti nepochopili příkaz, aby se rozdělili a dále nepokračovali ve formaci.
Když začali provádět manévr v 9:28 hodin, nacházeli se od sebe ve vzdálenosti přibližně 20 metrů, pohybovali se rychlostí téměř 700 kilometrů a při dokončení zatáčky vlétli do mraků. V nich došlo na ztrátu vizuálního kontaktu vedoucího a vedeného, na což pilot druhého stroje nezareagoval odkloněním letounu do volné strany, jak by se mělo v takovém případě stát. Namísto toho začal pouze mírně klesat na výšku 500 metrů, ovšem nikoliv dostatečně rychle na to, aby zabránil střetu s prvním letounem. Když nad sebou major Miroslav Holák zahlédl stín vedoucího skupiny, bylo už pozdě a nad hlavami nic netušících obyvatel Českých Budějovic došlo k osudné chvíli.
Osudný střet
Oba letouny ztratily ovladatelnost a piloti měli celou situaci ztíženou skutečností, že ke srážce došlo v mracích a ještě k tomu v malé výšce. Po krátké, leč nepříliš úspěšné snaze nasměrovat letouny mimo město, se rozhodli pro katapultáž. V případě dvoumístného letounu proběhlo vše standardně, Holák a Kovařík přistáli na záchranném padáku v blízkosti dopadu svého letounu na soukromou zahradu vedle nově postaveného rodinného domu. V případě vedoucího letounu pilota Luboše Kubáta ale byla situace mnohem dramatičtější, když stroj dopadl na sídliště Vltava, konkrétně do Otavské ulice poblíž zastávky městské hromadné dopravy. Jako zázrakem si havárie nevyžádala žádné oběti na životech, především v okolí panelových domů na sídlišti ale způsobila obraz zkázy, nejrůznější stupně zranění a kompletní zničení několika bytových jednotek.
Ihned po dopadu letounu došlo k výbuchu a trosky letadla byly rozmetány po okolí. Některé z nich zasáhly obytný panelový dům a rozbitými okny prolétly až do jednotlivých bytů. Téměř okamžitě vzplálo také palivo a zapálilo bytové jednotky v přízemí, spolu s velkým množstvím osobních automobilů zaparkovaných před domem. První hlášení zaznamenal hasičský sbor v 9:30 hodin a o dvě minuty později už k místu neštěstí na sídlišti Vltava vyrazily první jednotky z centrální požární stanice. Na místo dorazily v 9:37 hodin a po rychlém zjištění situace povolaly na místo další síly. V součinnosti se záchrannou službou a policií se podařilo místo zajistit a evakuovat osoby z vyšších pater domů, do kterých se šířil požár. Požár byl lokalizován v 11:15 hodin a jeho likvidace začala ve 13 hodin.
Celkově bylo poškozeno 47 bytů, z toho v 11 z nich hořelo a 5 bytů bylo kompletně zničeno. Co se týče automobilů, zcela zničeno jich bylo 17 z celkově 22 zasažených, čímž vznikla celková škoda ve výši 6,5 milionů korun. Škoda na zničených letadlech pak činila přibližně 7 milionů korun a oba piloti byli obviněni z obecného ohrožení. Následoval trest odnětí svobody na 20 měsíců s podmíněným odkladem na 2 roky.
Zdroj: Letecká badatelna, Požáry.cz