Jak se stavěl Golden Gate Bridge? Ikonický most se stal Mekkou sebevrahů
Dešifrované konspirace S1 (3) – Zabiják z Golden Gate
Původně červeně a dnes oranžově natřený visutý most, který je už od roku 1937 neoddělitelnou přeponou Sanfranciského zálivu, se za dobu své existence stal jednou z nejoblíbenějších rekvizit hollywoodských režisérů. Abychom ale mohli nezaměnitelnou siluetu mostu Golden Gate obdivovat ve filmech jako Vertigo (Aflred Hitchcock), Zodiac (David Fincher) nebo Skála (Michael Bay), musel tým inženýrů a stavitelů do té doby nevídaným způsobem překonat přírodní živly a obelstít fyzikální zákony.
Největší výzvu představovalo samotné umístění stavby. Průliv dlouhý 2000 metrů oddělující Sanfranciský záliv od Tichého oceánu má maximální hloubku 113 metrů a při přílivu a odlivu se vyznačuje silnými vířivými proudy. V průlivu je často hustá mlha nebo fouká silný vítr.
Most Golden Gate si zahrál v mnoha filmech (Zrození Planety opic) Zdroj: 20th Century Fox
Most Golden Gate se začal stavět 5. ledna 1933 Zdroj: ČTK/ Profimedia.cz
Každé z nosných lan tvoří 27 572 drátů Zdroj: ČTK/ Profimedia.cz
Kvůli bezpečnosti dělníků natáhli stavitelé pod mostem ocelovou síť Zdroj: ČTK/ Profimedia.cz
Slavnostní otevření mostu v květnu 1937 Zdroj: ČTK/ Profimedia.cz
Most Golden Gate se často halí do mlhy Zdroj: ČTK/ Profimedia.cz
Přečtěte si také: Pád slavného Morandiho mostu pohřbil desítky lidí. Na příčině stále nepanuje shoda
Umělecké dílo z oceli
Hlavní inženýři Joseph Strauss, Charles Alton Ellis a Leon Moisseiff původně navrhli hybridní konzolový visutý most, nakonec se ale prosadila koncepce čistě visutého mostu zavěšeného na dvou pilířích vzdálených od sebe 1280 metrů. Ty bylo nejprve třeba ukotvit do dna průlivu, kam se dělníci spouštěli pomocnou dutou konstrukcí. Unikátní postup stavby mostu můžete sledovat zde:
Podle architekta Irwina Morrowa není Goden Gate pouhým konstrukčním zázrakem, ale uměleckým dílem z oceli. „Rovnováha mezi formou a funkcí je to, co dělá tento most skutečně výjimečným,“ prohlásil Morrow, který mimo jiné navrhl natřít most takzvanou mezinárodní oranžovou barvou (RGB 210, 78, 00) používanou federálními úřady USA pro stavby, u nichž je třeba zvýšit jejich viditelnost.
Most sebevrahů
Most se začal stavět 5. ledna 1933 a stavitelé se od počátku snažili minimalizovat hrozbu pádu dělníků do moře instalováním bezpečnostních sítí. Těsně před dokončením mostu 17. února 1937 se ale utrhla těžká plošina, prorazila síť a 12 dělníků spadlo do ledové vody. Deset z nich při neštěstí zahynulo, tím ale smrtící historie mostu teprve začala.
Kvůli výšce 75 metrů nad vodní hladinou se most stal vyhledávaným místem sebevrahů, do roku 2017 jich z Golden Gate skočilo přes 1500. Čekal je čtyři sekundy trvající pád a poté náraz v rychlosti 120 km/h. Přestože drtivá většina sebevrahů podle zpravodajského webu SFGate zemřela na následky devastujících poranění, přibližně 5 % dopad na mořskou hladinu přežilo a zemřeli na podchlazení nebo se utopili. Po roce 2017 se počet sebevrahů významně snížil, začalo se totiž s instalací ochranných sítí sahajících sedm metrů od mostu a na Golden Gate se objevily informační cedule s telefonním číslem na krizovou linku.
Mohlo by vás také zajímat: Na Sicílii má vést nejdelší visutý most světa. Megalomanský plán může ohrozit mafie, píše CNN
Slavnostní otevření mostu začalo 27. května 1937 a trvalo celý týden. Dříve než na most mohla najet auta, prošlo si ho přes 200 000 lidí pěšky. Podobná situace se opakovala při příležitosti 50. výročí otevření mostu v roce 1987, kdy nedělní dopolední oslava přilákala 750 000 až 1 000 000 lidí. Nedostatečná kontrola davu pak způsobila, že most byl přetížen o zhruba 300 000 lidí a most se uprostřed prohnul.
Zdroj: SFGate, Los Angeles Times