20. února 2022 03:00

Voda protržené přehrady Malpasset vytvořila šedesátimetrovou vlnu, která zabila přes 420 lidí

Nedostatečný geologický průzkum, lajdáctví a souhra náhod byly 2. prosince 1959 příčinou protržení francouzské přehrady Malpasset, ležící u východní části středomořského Azurového pobřeží. Tragédie si vyžádala víc než 420 lidských životů a stala se jednou z nejhorších událostí obdobného druhu.

Přehrada se protrhla ve 21:13 místního času a záplavová vlna, která byla zpočátku vysoká 60 metrů a řítila se do údolí rychlostí 70 kilometrů za hodinu, smetla z povrchu země dvě vesnice. Za dalších 20 minut se pak přiřítila do sedm kilometrů vzdáleného města Fréjus, které z části zaplavila.

Síla vlny byla taková, že tunové kusy přehrady ničily vše živé i neživé až ve vzdálenosti téměř dvou kilometrů – ještě ve Fréjusu záplavová vlna dosahovala až tří metrů. Podle některých zdrojů bylo obětí daleko více než oficiálně uváděných 423. Mnoho těl totiž vlna odnesla do moře. Mezi oběťmi byli i dělníci z nedaleké stavby silnice, které nikdo nepostrádal, jelikož pracovali bez povolení.

Průběh tragédie včetně vyprávění očitých svědků sledujte v dokumentu Mimo kontrolu online na Prima ZOOM.

Přehrada od slavného architekta

Klenbová betonová přehrada v malebném údolí Malpasset na řece Reyran se začala stavět v roce 1952 a sloužit měla jako zdroj vody v tomto suchém regionu. Jejím architektem byl slavný André Coyne, autor několika desítek přehrad v mnoha zemích světa – mimo jiné na řece Zambezi nebo v Québecu.

Hráz byla vysoká 60 metrů, dlouhá byla přes 220 metrů a objem nádrže činil 50 milionů metrů krychlových. Na místě se dodnes nacházejí zbytky hráze a turisté si tak mohou udělat obrázek o tom, co se tenkrát stalo.

Když telefony stávkují

Tragédii způsobil tektonický pohyb okolních skal v kombinaci s vydatnými srážkami, které způsobily přeplnění nádrže, která nevydržela tlak hornin i vody. V osudný den voda stoupala v hrázi neočekávaně rychle, a stráž se proto rozhodla spojit s ústředím. Telekomunikační společnost ale zrovna stávkovala, a tak se zaměstnanec přehrady vydal na motorce do Fréjusu. Povolení k otevření stavidel však nedostal, protože se radní báli, že by voda ohrozila stavbu nového silničního mostu.

Povolení přehrada nakonec dostala až v šest hodin večer, to už však bylo pozdě. Voda začala přetékat a po deváté hodině se část hráze zhroutila. Strážný, který žil asi dva kilometry pod hrází, se zachránil i s rodinou útěkem do okolních kopců.

Až později se objevily informace, že na některé závady experti poukazovali již při stavbě přehrady a také geologický průzkum byl nedostatečný. Svou roli sehrály i exploze z blízké stavby silnice a pracovníci přehrady navíc v den katastrofy přehlédli varovné signály v kontrolních přístrojích. Zhroucení přehrady notně zasáhlo jejího architekta Coynea, který zemřel jen několik měsíců po tragédii.

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom

Posedlost sluncem

Dokumentární / Cestopisný / Historický / Kulturní a společenský