Letecká revoluce! Vrtulníky budou létat na horký stlačený vzduch!
Docela revoluční nápad...
Princip fungování vrtulníků se po desítky let nemění. Nastala ale doba, která přinese technologický skok kupředu. Armády už se poohlížejí po konvertoplánech a hybridních vrtulnících, ale v Belgii se nyní rodí ještě něco docela jiného.
Před dvěma roky na pařížském aerosalonu prezentovala zcela neznámá belgická firma Sagita malou maketu dvoumístného lehkého vrtulníku nazvaného Sherpa. S délkou trupu 4,8 m jde opravdu o kompaktní malý stroj elegantních tvarů. Firma vznikla v roce 2008 ve frankofonním Valonsku a na revolučním vrtulníku spolupracuje s dalšími belgickými firmami a univerzitními centry v Lutychu a Bruselu. Plány byly takové, že v letošním roce vzlétne prototyp a v roce 2016 začne komerční prodej. To se ale nejspíše nestane, protože i když je prototyp v pokročilém stádiu dokončení, hotov ještě není.
Že ale vrtulník, který nebude potřebovat pro fungování nosného rotorového systému žádná maziva či lubrikanty ani chladicí soustavu, není jen zbožným přáním svých tvůrců, dokázal už funkční letový demonstrátor. Zmenšený stroj v měřítku 1:5 podstoupil v minulém roce řadu úspěšných letů a potvrdil funkčnost revoluční koncepce. V čem vlastně spočívá? Sherpa disponuje dvěma protiběžnými nosnými rotory, přičemž v zádi trupu je umístěn kompresor, což je hlavní prvek celé pohonné soustavy. Vrtulník postrádá klasický transmisní systém zahrnující hřídele, převodovky a reduktor. Místo nich má malý pístový spalovací motor o výkonu asi 130 koní, který roztáčí již zmiňovaný kompresor v trupu. Ten otvorem v zádi nasává okolní vzduch, který proudí kolem pístového motoru, od kterého se ohřívá. Funguje tedy zároveň i jako chladicí médium motoru.
Po té se zahřátý vzduch smísí s výfukovými plyny pístového motoru a směs putuje do rotorové hlavy umístěné nad ukotvením ocasního nosníku. Stlačená horká plynná směs v rotorové hlavě expanduje a působením na dvě protiběžné radiální turbíny roztáčí oba nosné rotory, přičemž uniká zpět do ovzduší. Pohonný systém podle firmy dosahuje prý až 85procentní účinnosti. Je také konstrukčně mnohem jednodušší v porovnání s klasickými vrtulníky, což má vliv i na snadnou údržbu a opravy. Má být také mnohem spolehlivější a levnější na provoz.
Sherpa bude ve své finální podobě vážit kolem 260 kg a unese zátěž dalších 171 kg. Létat bude cestovní rychlostí kolem 160 km/h, dolet bude činit asi 400 km a ve vzduchu s plnou nádrží paliva vydrží i 3 hodiny. A jaké je cena? Prý se bude pohybovat na úrovni 150 tisíc eur.
DP