Létající elektrický prcek od Airbusu pokořil kanál La Manche
Když se řekne Airbus, každý si představí velká dopravní letadla. Jenže před pár dny se do historie zapsal Airbus E-Fan, malý letoun, který překonal kanál La Manche.
Je to jen pár týdnů, 10. července se z anglického letiště Lydd v Kentu vznesl malý letoun poháněný elektrickými motory, jehož cílem bylo francouzské Calais. Absolvoval tak historický let a napodobil slavného Louise Blériota, který podobný kousek jako vůbec první předvedl na svém jednoplošníku v roce 1909. Letoun Airbus E-Fan se zkušebním pilotem Didierem Esteynem v kokpitu se tak stal prvním elektroplánem, který kanál přeletěl, přičemž urazil trať dlouhou 68 km za zhruba 40 minut.
Esteyne ale zažíval poněkud jiné pocity než Blériot, let s E-Fanem je odlišný od konvenčních motorových strojů, protože je plně elektrický. Esteyne si prý připadal spíše jako ve větroni, než v motorovém letadle. Je to začátek nové éry a není daleko doba, kdy už budou na hřmot ozývající se z oblohy vzpomínat jen pamětníci. Esteyne hlavně vyzdvihl, že při letu s E-Fanem pilot necítí žádné vibrace od motorů, letoun se chová klidně a letí hladce.
Technologický prototyp Airbusu s pojmenováním E-Fan poprvé vzlétl v březnu minulého roku a veřejnosti se premiérově představil na aeroshow v britském Farnborough o pár měsíců později. Airbus při jeho vývoji spolupracoval s francouzskou společností Aero Composite Saintonge, která se zabývá výrobou kompozitních materiálů. Právě ty tvoří základ konstrukce dvoumístného E-Fanu. Prototyp zatím slouží k testům použitelnosti elektroplánu v praxi.
Má rozpětí křídel téměř 11 m, na délku měří přes 5 m, výška činí 2 m. Díky kompozitní konstrukci letoun spadá do váhové kategorie do 600 kg. K pohonu slouží dva elektromotory s vrtulemi v prstencích, jež jsou umístěny po stranách trupu na vlastních pylonech. Podobné umístění se občas používá i na dopravních letounech a bizjetech, takže tu jistou souvislost s tím, že Airbus je především výrobce dopravních letadel, najít můžeme. Každý motor disponuje výkonem 32 kW a dokážou letoun rozběhnout až na rychlost 200 km/h, cestovní je pak kolem 160 km/h. Zdrojem elektrické energie jsou Li-ion akumulátory o kapacitě 29 kWh, které umožňují let trvající až hodinu s půlhodinovou rezervou navíc.
E-Fan by neměl zůstat jen v prototypu. Airbus už plánuje certifikaci letounu v kategorii do 600 kg s tím, že příprava sériové výroby by se měla rozběhnout příští rok. První letouny si pak zájemci budou moci koupit v roce 2017. Ale nezůstane jen u toho, Airbus chce později vyrábět i čtyřmístnou hybridní variantu E-Fanu. Ta bude z větší části totožná s dvoumístným strojem, jen se zvětší kabina a do trupu se nastěhuje pomocný spalovací motor, který bude za letu dobíjet akumulátory, čímž se zvýší vytrvalost a dolet.
DP